  • 91. Data: 2013-07-28 20:48:45
    Temat: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sun, 28 Jul 2013 18:46:51 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):

    (ciach...)

    > OK, to w takim razie poproszę o logi świadczące o 5-letnim uptime dla Visty.

    Skąd wytrzasnąłeś wniosek, że przez te 5 lat komp z rzeczoną Vistą nie był
    ani razu restartowany, to nie wiem. Uptime'y po dwa do trzech tygodni. Komp
    wykorzystywany produkcyjnie do DTP, działający również jako maszynka do
    oglądania filmów, odtwarzania muzyki, grzebania w necie, majstrowania w
    VMware i gier.

    [ Nic tak nie pogłębia wkurwienia, jak pogodni optymiści. (www.shapes.pl) ]

  • 92. Data: 2013-07-28 22:22:45
    Od: gawfron <g...@s...pl>

    W dniu 2013-07-28 13:47, Chocobo pisze:

    > I jak tu traktować ten system poważnie?
    >
    > Marcin
    Zgodnie z ideologią zaprezentowaną w wątku - jak winda robi problem, to
    głupi i słaby system M$.
    Jak linux robi problem, to wina głupiego użytkownika.
    Prawda że proste?

  • 93. Data: 2013-07-28 23:33:18
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 28.07.2013 20:48, Przemysław Ryk pisze:
    > Dnia Sun, 28 Jul 2013 18:46:51 +0200, Andrzej Lawa napisał(a):
    >
    > (ciach...)

    > Skąd wytrzasnąłeś wniosek, że przez te 5 lat komp z rzeczoną Vistą nie był
    > ani razu restartowany, to nie wiem.

    Czy może u ciebie doba ma więcej jak 24 godziny a tydzień więcej jak 7 dni?

    PS: fuck NSA Allah bomb - analyze this, assholes!

  • 94. Data: 2013-07-29 07:49:13
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-07-28 14:43, Edek pisze:

    > Spróbuj najpierw zainstalować, potem pogadamy.

    Jaką instalację Linuksa polecilibyście dla tego laptopa z początkowego
    postu wątku?

    4 GB RAM, Intel i3 2.2 GHz, grafika HD3000.
    Na służyć do obsługi Office'a - najbardziej kompatybilnej wersji z
    Excelem jak to możliwe oraz do internetu i multimediów. Mają też działać
    pasjanso-podobne gry.

    --
    MN

  • 95. Data: 2013-07-29 09:20:19
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-07-29, o godz. 07:49:13
    Marcin N <m...@o...pl> napisał(a):

    > Jaką instalację Linuksa polecilibyście dla tego laptopa z
    > początkowego postu wątku?

    A model laptoka konkretnie jaki? ;-)

    > 4 GB RAM, Intel i3 2.2 GHz, grafika HD3000.
    > Na służyć do obsługi Office'a - najbardziej kompatybilnej wersji z
    > Excelem jak to możliwe oraz do internetu i multimediów. Mają też
    > działać pasjanso-podobne gry.

    Ubuntu? Bo chyba najpopularniejsze na laptopach i mocno je wspiera oc
    czasu gdy pojawiły się netbooki. Przy czym kwestia wyboru wersji. Albo
    najnowsze 13.04 albo 12.04. 12.04 to wersja LTS - Long Time Support
    czyli masz 60 miesięcy wsparcia i uaktualnień. 13.04 ma 18 miesięcy
    wsparcia więc licz się z tym że za jakiś czas konieczny może okazać się
    upgrade do nowszej wersji by korzystać z najnowszych wersji
    oprogramowania. Jeśli 12.04LTS to polecam wersję z http://ubuntu.pl/ -
    masz ją dostosowaną do polskich warunków z powycinanymi np.
    niepotrzebnymi lokalizacjami. Do tego po instalacji proponuję ściągnąć
    i odpalić skrypt Ubumatic http://www.linuxone.pl/ubumatic który w
    prosty sposób doda repozytoria i sporo potrzebnych rzeczy które z
    powodów własnościowych czy filozofii firmy Canonical nie znalazły się w
    oryginalnej instalce (kodeki, obsługa flash-a, obsługa GG etc.). No i
    w prosty sposób pozwala wyłączyć Unity zastępując go sprawdzonym
    Gnome-m. ;-)

    Co do Office - musisz wypróbować co Tobie pasuje - ciężko poradzić gdy
    nie wiadomo co z tym Excellem robisz. Gry karciane - OIDP jakieś są
    po domyślnej instalacji. Jeśli nie ma - po prostu doinstaluj za pomocą
    menadżera pakietów. Wszystkie znane z instalacji win są dostępne.

    Zdrówko

  • 96. Data: 2013-07-29 11:18:23
    Od: Iguan_007 Iguan_007 <i...@g...com>

    On Saturday, July 27, 2013 11:07:56 PM UTC+10, ToMasz wrote:

    > Jak robisz w exelu
    >
    > takie obliczenia których nie wykona O.O calc - chyle głowę. ale jak już
    >
    > Ci przejdzie uczucie dumy, zadaj sobie pytanie które wcześniej padło:
    >
    > ile jest takich osób.

    Szczerze mowiac mysle, ze nieco bardziej zaawansowanych uzytkownikow jest calkiem
    sporo. To oczywiscie troche zalezy co robisz bo inaczej wyglada to z perspektywy
    grafika a inaczej z pozycji np. pracownika banku. Excel jest chyba najczesciej
    lekcewazony przez ludzi ktorzy tak naprawde go nie znaja i widza tylko kilka kratek.
    A tak naprawde polaczenie programowania w VBA, mozliwosci sciagania danych przez ODBC
    czy mozliwosc uzycia SQL czyni z Excela naprawde niezle narzedzie. Z jakiegos powodu
    taki Reuters, Bloomberg czy Matlab jednak wlasnie z Excelem sie lacza. Widzialem
    aplikacje do liczenia VARu czy zarzadzania portfelem opcjii w wiekszych instytucjach
    zbudowane w Excelu. Dane sciagaja sobie z baz danych, wyliczenia robia w VBA a wyniki
    wysylaja (co wazne - w powszechnie akceptowalnym formacie) do koncowych
    uzytkownikow. Ten przyslowiowy kalkulator o ktorym byla mowa wczesniej chyba jednak
    tego nie potrafi :-)

    Pozdrawiam,
    Iguan

    --
    Iguan007
    Sezon caly rok:

  • 97. Data: 2013-07-29 11:24:56
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 27.07.2013 Chocobo <b...@p...fm> napisał/a:

    > I oni korzystają z darmowego linuxa? Serio? Mój bank jedzie na ubuntu
    > które mogę sobie zassać?

    Serio serio. To, że Ty nie umiesz sobie wyobrazić, że Linux
    to nie tylko Ubuntu dla topornych, to inna sprawa.

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)
    Na priv pisz na adres: dominik kropka alaszewski na gmailu.

  • 98. Data: 2013-07-29 11:36:55
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    >Jeśli 12.04LTS to polecam wersję z http://ubuntu.pl/ -

    Jaką wersję wybrać: 32 czy 64 bit? Ma to znaczenie?

    --
    MN

  • 99. Data: 2013-07-29 11:56:02
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-07-29, o godz. 11:36:55
    Marcin N <m...@o...pl> napisał(a):

    > Jaką wersję wybrać: 32 czy 64 bit? Ma to znaczenie?

    Raczej 64-bit przy takiej ilości RAM. Chocć i 32-bitowy kernel ją
    obsłuży ale chyba już nie warto kombinować. Kiedyś miało to znaczenie bo
    wiele oprogramowania było tylko w wersji 32-bit. Np. Adobe nie
    udostępniał wersji 64-bit. W tej chwili 64 bity to norma, 32 jest
    kompilowane dla zgodności ze starym sprzętem.

    Zdrówko

  • 100. Data: 2013-07-29 12:06:29
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 26.07.2013 Przemysław Ryk <p...@g...com> napisał/a:

    > To my teraz o systemach w bankach, na serwerach, w routerach tak?

    To po prostu odpowiedź na głupie uogólnianie :-)

    > Zadziwiające jest to, jak często wystarczy wspomnieć, że rozwiązania oparte
    > o Linuksa w typowo desktopowych zastosowaniach potrafią sprawiać problemy,
    > by zaraz jakiś artysta wyjechał z serwerami. :-/

    To może ja wyjadę, że Linuksa (w domu) używam (poza serwerkiem)
    na laptopie i dwóch desktopach, które nie wiedzą, że Linux
    nie nadaje się na desktop, dlatego wszystko jest OK.
    Userzy (żona i córki 7 i 3 lata) jakoś też nie mają problemów.

    > To do instalacji pingwina trzeba informatyka? Bo jednak z Windows spora
    > część zwykłej ludności sobie radzi. Lepiej, gorzej, ale sobie radzi.

    Generalnie lepiej, jak luser nie jest administratorem, bo może sobie
    krzywdę zrobić. I zwykle jednak "zwykła ludność" dostaje Win z komputerem
    albo mu domorosły winspecjalista zainstaluje. A dla winspecjalisty
    największą i niewybaczalną wadą Linuksa jest to, iż nie jest klonem Windows.

    Obiektywnie, poziom skomplikowania instalatorów Win/Lin jest porównywalny
    (głównie pytania o ustawienia regionalne, użytkowników ewentualnie
    składniki do instalacji, zwykle w podzestawach: desktop, laptop, serwer
    ew. środowisko graficzne), zwykle sobie radzą bezproblemowo a wtopy
    się czasami tu i tu zdarzają.

    No i tradycyjnie podkreślę, że dystrybucji trochę jest, więc uogólnianie
    faktu, że instalator np. Ubuntu jest do dupy do twierdzenia
    "Linux jest do dupy" jest nieco dziecinne.

    > O'rly? Ściągnięcie pliku np. z sourceforge wymaga otwierania portów na
    > firewallu?

    Pewnie chodzi o instalatora z dobretrojany.pl ;-)

    > Dokument w Wordzie 2007 (będę delikatny) -> zapis do .DOC, nie .DOCX ->
    > otwarcie i edycja w LibreOffice i zapis do .DOC -> otwarcie w Wordzie.
    > Nieee. Wszystko jest cacy.

    Dokument Word 2003, otwarty w Wordzie 2007, dopisany akapit i zapisany
    w formacie 2003. Przy każdej próbie ponownego otwarcia w 2003 Word
    wywracał się do góry kołami (sic!). Dopiero po przepuszczeniu
    przez OOo Word raczył dokument odczytać.

    Więc o "zgodności doc" pogadajmy może, jak MS ogarnie tę zgodność
    na poziomie wersji własnego pakietu biurowego :-)

    > Niejednokrotnie też wyskakują ludziki, że Linuks über alles. Tylko
    > przyciśnięci do muru nagle zaczynają uciekać w pierdaczenie o serwerach,
    > routerach...

    To jest jak najbardziej logiczna odpowiedź na pierdaczenie
    o "nieużywalnym sofcie w wersji beta".

    To, że brak na Linuksa takich, czy innych programów to normalne
    prawo rynku- firma software'owa pisze soft na taki system,
    gdzie liczy na sprzedaż. Zatrudniając programistów
    linuksowych zwiększy koszty np. o 30%, zwiększając sprzedaż może
    o 0,5%. Zwyczajnie- nie opłaca się.

    Ale nie nadążam za lotnym tokiem rozumowania niektórych osobników,
    którzy z truizmu "pod Linuksa nie ma Fotoszopa" wnioskują
    "Linux jest do dupy".