  • 1. Data: 2013-10-17 13:55:11
    Temat: Odbiornik ultra low power...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Chcę przesłać i odebrać pakiet kilkunastu bajtów na dystansie 10m max
    przy widoczności optycznej. Pakiet będzie wysyłany co 3 min.
    Urządzenie odbierające (mcu ze statycznym lcd) ma być z założenia
    ultra low power, zasilane z 1 aku nimh AAA wspomagany baterią
    fotowoltaiczną. Aku nie może być częściej zmieniane niż co 2 lata.
    Ze względu na ograniczoną moc zasilania odbiornik nie może pobierać
    więcej niż kilka mA w momencie odbierania transmisji a poza
    transmisją sam ma przełączyć się w tryb niskiego poboru energii
    poniżej 1mA. Rozważam na razie dwa pomysły:

    -odbiornik typu rfm12 w trybie low duty cycle lub inne moduły (np.
    ZigBee). Wadą ich jest to, że aby coś odebrać muszą być w trybie
    receiverOn a ten tryb pobiera więcej prądu niż 1mA. Kompromisem jest
    tryb np. low duty w rfm, w którym moduł periodycznie wybudza się w
    tryb odbiorczy, sprawdza czy jest transmisja i jeśli jest to odbiera
    a jak nie to się usypia i tak w kółko. Wadą takiego trybu on/off jest
    to, że można przegapić transmisję.

    - odbiornik IR. Można znaleźć scalone odbiorniki IR, które w trybie
    z/bez transmisji pobierają max 1.5mA. W połączeniu z trybem pracy
    on/off można zaoszczędzić więcej energii niż przy modułach rf.

    Skłaniam się ku IR, ale może jest jeszcze inne rozwiązanie?

    PS.
    Mam już działający układ (innego) nadajnika na module rfm12b na tych
    samych założeniach low power tzn. 1 AAA i ogniwo foto. Nadajnik
    wysyła co 3 minuty pakiet danych do bazy. Po 6 mies. działania aku
    cały czas jest na full pod koniec dnia tzn. w dzień udaję się go
    doładować z foto odzyskując stratę na pracę w nocy. Baza ma dalej
    przesłać dane do odbiornika w temacie tego posta.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-10-17 14:30:07
    Temat: Re: Odbiornik ultra low power...
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2013-10-17 13:55, Marek pisze:
    > Chcę przesłać i odebrać pakiet kilkunastu bajtów ...

    Urządzenie "low power" powinno wybudzać się okresowo i "pytać" drugą
    stronę czy nie ma dla niego danych. W tym trybie bateria CR2032 powinna
    wystarczyć na 2 lata pracy (transmisji danych).

    Paweł

  • 3. Data: 2013-10-17 14:40:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Oct 2013 14:30:07 +0200, pawel2420 <z...@n...pl>
    wrote:
    > Urządzenie "low power" powinno wybudzać się okresowo i "pytać" drugą

    Przedstaw wyliczenia, kalkulator dla cr2032
    http://oregonembedded.com/batterycalc.htm dla tego trybu wylicza czas
    życia na 80 dni.
    Założenia wybudzenie co 3min, czas pracy 1sek, pobór podczas
    aktywności 15mA (bardzo optymistycznie). Nie wspominam o ciągłej
    pracy genreratora lcd...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2013-10-17 14:53:48
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Oct 2013 13:55:11 +0200, Marek napisał(a):

    > Skłaniam się ku IR, ale może jest jeszcze inne rozwiązanie?

    Scalone zegary pobierają b. mało mocy. Jak zastosujesz je w nadajniku i
    odbiorniku to będziesz mógł włączać odbiornik synchroniczne, na czas
    transmisji.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2013-10-17 15:48:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Oct 2013 14:53:48 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Scalone zegary pobierają b. mało mocy. Jak zastosujesz je w
    nadajniku i
    > odbiorniku to będziesz mógł włączać odbiornik synchroniczne, na czas
    > transmisji.

    Podoba mi się ten pomysł :-) dzięki!
    Kwestia tylko pierwszej synchronizacji ale to jest do zrobienia.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2013-10-17 15:48:55
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > więcej niż kilka mA w momencie odbierania transmisji a poza transmisją
    > sam ma przełączyć się w tryb niskiego poboru energii poniżej 1mA.
    (...)

    Może taki modulik BT:
    http://www.stollmann.de/en/modules/bluetooth-modules
    /bluemod-sr.html

    na czuwaniu 0.15[mA]

  • 7. Data: 2013-10-17 16:09:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Oct 2013 15:48:55 +0200, Krzysiek
    <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Może taki modulik BT:
    > http://www.stollmann.de/en/modules/bluetooth-modules
    /bluemod-sr.html
    > na czuwaniu 0.15[mA]

    Na czuwaniu to one wszystkie są podobne, mi chodzi o prąd przy pracy.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2013-10-17 17:29:48
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2013-10-17 14:40, Marek pisze:

> [...]
    > Założenia wybudzenie co 3min, czas pracy 1sek, pobór podczas aktywności
    > 15mA (bardzo optymistycznie). Nie wspominam o ciągłej pracy genreratora

    Czy potrzebujesz rozwiązanie na jedną sztukę czy na większą skalę ?
    Z jakiego powodu przyjmujesz tak długi czas pracy ?

    Ja w swoim układzie nadaję ramkę (około 20 bajtów) co 1.28 sek. Średni
    pobór prądu wynosi około 30uA@3V. W trybie logicznego połączenia (dwa
    urządzenia są ze sobą zsynchronizowane) spada on do 12uA.

    Paweł

  • 9. Data: 2013-10-17 18:40:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 17 Oct 2013 17:29:48 +0200, Pawel2420 <z...@n...pl>
    wrote:
    > Czy potrzebujesz rozwiązanie na jedną sztukę czy na większą skalę ?

    Pojedynczą, chcę sobie zrobić wyświetlacz temperatury. Załoźenie jest
    takie, że go wieszam na ścianie i ma działać lata bez obsługi.

    > Z jakiego powodu przyjmujesz tak długi czas pracy ?

    Takie akademickie ciągoty, lubię urządzania co do swojej pracy
    potrzebują znikomej ilości energii i są zupełnie bezobsługowe przez
    lata.

> [...]
    (dwa
    > urządzenia są ze sobą zsynchronizowane) spada on do 12uA.

    Napisz trochę więcej o tym, jakie moduły itp.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2013-10-17 20:30:32
    Od: Pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2013-10-17 18:40, Marek pisze:

    > Pojedynczą, chcę sobie zrobić wyświetlacz temperatury. Załoźenie jest
    > takie, że go wieszam na ścianie i ma działać lata bez obsługi.

    W większości zastosowań wystarczy aby tylko jedna strona była "low
    power". W przypadku kiedy dwie strony mają spełniać ten warunek to
    zadanie bardzo się komplikuje. Obawiam się, że właśnie chcesz coś
    takiego zrealizować.

    Paweł