  • 1. Data: 2016-01-07 15:07:21
    Temat: Odsiarczanie akumulatora
    Od: Jolka <c...@g...com>

    Hejka.

    Kolega ma Ring SmartCharge 8 model RESC8:

    http://zapsznajder.republika.pl/instrukcja_prostowni
    ka.pdf

    https://www.youtube.com/watch?v=hJmYVP3rkwk

    Czy takie coś rzeczywiście jest w stanie nieco poprawić działanie akumulatora na
    funkcji automatycznego odsiarczania?

    Jakieś dwa lata temu ze zwykłego prostownika mój akumulator ładował się wyraźnie
    dłużej, niż teraz - wygląda, że już nie ma pojemności. Czasami przez kilkanaście dni
    jeżdżę tylko na krótkich trasach (3 do 4 km) i biedak nie może się w aucie doładować.

    A jeśli nie sprzęt taji, jak podałam, co co kupić, aby móc odsiarczyć akumulator?
    Byłyby jeszcze dwa w przyczepce kempingowej i kolejny u brata.

    Pozdro.
    Jola

  • 2. Data: 2016-01-07 15:14:43
    Od: r...@g...com

    Ja mam CTEK MXS 5 z funkcją odsiarczania i co roku taki zabieg w moich akumulatorach
    (moto, auto) przeprowadzam. Czy pomaga? Pojęcia nie mam. Jakimś większym napięciem
    traktuje akumulator i elektrolit mocno bulgocze. Chyba się nie stosuje przy
    akumulatorach AGM, ale musiałbym sprawdzić w instrukcji ładowarki.

  • 3. Data: 2016-01-07 15:34:49
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jezdze tylko na krotkich odcinkach. 3 kilometry w jedna strone to dla mnie wyprawa.
    Szescio letni akumulator bez problemow odpalil wcoraj silnik w samochodzie ktory stal
    od dwoch tygodni. Akumulator najtanszy jaki byl w markecie. Odsiarczanianie jest malo
    skuteczne i pracochlonne. W wersji ksiazkowej trzeba wylac elektrolit zalac woda i
    ladowac. I tak kilka razy. Na koniec trzeba zalac nowym elektrolitem. W wersji
    uproszczonej i ie dzialajacej polega na naprzemiennym ladowaniu i rozladowywaniu
    kilkadziesiat razy na sekunde. Daje sie to zrobic prostownikiem jednopolowkowym i
    zarowka.

  • 4. Data: 2016-01-07 15:36:14
    Temat: Re: Odsiarczanie akumulatora
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > A jeśli nie sprzęt taji, jak podałam, co co kupić, aby móc odsiarczyć akumulator?
    > Byłyby jeszcze dwa w przyczepce kempingowej i kolejny u brata.

    Czasem takie ładowarki są w stanie trochę pomóc, uruchamiając program
    "odsiarczania" ale tylko wtedy jeśli akumulator ma niskie napięcie,
    czyli jest wyładowany i kryształy siarczanów są małe. Tam jest napisane.
    Ile lat ma ten akumulator? Czy masz dostęp do elektrolitu, żeby
    sprawdzić gęstość po naładowaniu?
    Tak czy inaczej dobrą ładowarkę warto mieć, niekoniecznie z dużym prądem
    ładowania, bo cena wtedy idzie w górę.

  • 5. Data: 2016-01-07 15:54:49
    Od: c...@g...com

    W dniu czwartek, 7 stycznia 2016 15:36:21 UTC+1 użytkownik Czesław Wiśniak napisał:

> [...]
    > "odsiarczania" ale tylko wtedy jeśli akumulator ma niskie napięcie,
    > czyli jest wyładowany i kryształy siarczanów są małe. Tam jest napisane.

    Czyli przed uruchomianiem automatu odsiarczania, należałoby akumulator rozładować do
    dopuszczalnego minimum?

    > Ile lat ma ten akumulator? Czy masz dostęp do elektrolitu, żeby
    > sprawdzić gęstość po naładowaniu?

    Centra Futura, coś ok. 54Ah.
    Ma "czapkę", ale z gwizdkami. Pisze, żeby nie otwierać, bo grozi całkowitym
    zniszczeniem. Więc nie siłowałam się. Wygląda, że coś mocno trzyma, i to nie tylko
    odpowietrzniki.
    Starsze Centry miały czapkę, ale zdejmowaną, zintegrowaną z koreczkami. Tam nie było
    problemu.

    > Tak czy inaczej dobrą ładowarkę warto mieć, niekoniecznie z dużym prądem
    > ładowania, bo cena wtedy idzie w górę.

    Szkolna wiedza mówi, że im mniejszy prąd ładowania, tym lepiej dla akumulatora. Oraz,
    żeby nie przekraczać prądu 1/10 pojemności.

    Kolega, który ma ten prostownik, ma akumulatory już ponad 10-letnie. Mówi, że
    profilaktycznie raz na jakiś czas podpina akumulator. Może to rzeczywiście działa?
    Ale on jest po ogólniaku, a ja po technikum ;)

    Pozdrawiam.
    Jolka

  • 6. Data: 2016-01-07 16:07:52
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

    W dniu 07.01.2016 o 15:54, c...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > Czyli przed uruchomianiem automatu odsiarczania, należałoby akumulator rozładować

    Tak.

> [...]
    odpowietrzniki.
    > Starsze Centry miały czapkę, ale zdejmowaną, zintegrowaną z koreczkami. Tam nie

    Jeśli wieko jest zgrzane wibracjami to można tylko rozwiercić miejsca
    tam gdzie normalnie są korki, a potem zakleić jakąś dobra taśmą, albo
    dobrać zaślepki.

    > Szkolna wiedza mówi, że im mniejszy prąd ładowania, tym lepiej dla akumulatora.
    Oraz, żeby nie przekraczać prądu 1/10 pojemności.

    Duży ciągły prąd nie wpływa korzystnie na trwałość ale też nie ma co
    robić z tego tragedii. Kiepsko jest wtedy gdy aku się przeładuje ale
    "inteligentne" ładowarki do tego nie dopuszczają.

    > Kolega, który ma ten prostownik, ma akumulatory już ponad 10-letnie. Mówi, że
    profilaktycznie raz na jakiś czas podpina akumulator. Może to rzeczywiście działa?
    Ale on jest po ogólniaku, a ja po technikum ;)

    Dobrze robi.
    Tu ładnie widać stan płyt:
    http://www.rezerwa126p.pl/warsztat/warsztat-elektryc
    zny/211-regeneracja-zasiarczanionego-akumulatora

  • 7. Data: 2016-01-08 01:40:45
    Od: "felkot" <c...@o...pl>

    Uzytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...

    > W wersji uproszczonej i ie dzialajacej polega na naprzemiennym ladowaniu
    > i rozladowywaniu kilkadziesiat razy na sekunde. Daje sie to zrobic
    > prostownikiem jednopolowkowym i zarowka.

    Skad ty wytrzasnales taka metode odsiarczania ? Kto, gdzie i kiedy cos
    takiego opisal ?
    Osobiscie watpie w skutecznosc takiej metody. Watpie aby proces
    elektrochemiczny ladowania i rozladowania nastepowal tak szybko,
    czyli 1/50 sekundy.

  • 8. Data: 2016-01-08 01:58:39
    Od: "felkot" <c...@o...pl>

    Uzytkownik "felkot" <c...@o...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > Osobiscie watpie w skutecznosc takiej metody. Watpie aby proces
    > elektrochemiczny ladowania i rozladowania nastepowal tak szybko,

    Zle napisalem, powinno byc : ladowanie 1/100 sekundy,
    rozladowanie 1/100 sekundy.

  • 9. Data: 2016-01-08 03:54:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    gora dwa lata i metody wskrzeszania umarlakow byly popularne. Oczywiscie nic nie
    dawaly. Akumulatory zdychaly nie dlatego ze byly marnej jakosci. Zabijali je
    uzytkownicy wyciagajac z samochodow i ladujac prostownikami ktore gotowaly
    elektrolit. Nie sluzylo im rowniez nie przykrecenie do karoseri po wstawieniu
    naladowanego. Padaly akumulatory w maluchach i syrenach przez zbytnia dbalosc. Teraz
    po tylu latach ciagle w spoleczenstwie sa jakies mity ze akumulator trzeba co jakis
    czas w zimie doladowac prostownikiem. Niedawno czytalem o tym na onanecie. A
    akumulator w samochodzie to takie zwierze ze nalezy o nim zapomniec i sie do niego
    nie dotykac. Profilaktycznie po trzech latach spawdzic, o ile jest taka mozliwosc,
    poziom elektrolitu. Jak slabnie to tez sprawdzic poziom elektrolitu. Jak za malo
    bedzie to znaczy ze akumulator sie konczy i trzeba sie rozgladac za nowym.
    Przecietnie akumulator w samochodzie zyje 5 lat. A jak juz ktos musi naladowac bo na
    przyklad wlaczona lampke zostawil to w czasie ladowania ma zapewnic warunki takie jak
    ma w samochodzie. Czyli nie powinien przekraczac na zaciskach napiecia 14,5V.
    Akumulator w samochodzie jest niedoladowany i tak ma byc. Kazde gazowanie akumulatora
    rozruchowego skraca jego zycie. I to kurwa bylo by tyle w temacie akumulatora w
    samochodzie. Srednio od jakis 15 lat robie tutaj co rok wyklad o ladowaniu
    akumulatora rozruchowego. I za kazdym razem trafiaja sie cymbaly co twierdza ze
    akumulator laduje sie pradem 1/10 pojemnosci ktora jest nieznana i laduje sie minimum
    10 godzin.

  • 10. Data: 2016-01-08 16:23:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Wtedy akumlator wytrzymywal gora dwa lata i metody wskrzeszania
    >umarlakow byly popularne.

    A gdzie tam. Akumulatory byly w dosc dobre i starczaly na dlugo.
    Musialy, bo krajowy przemysl by nie nadazyl z produkcja.
    I tak nie nadazal, kupienie akumulatora to bylo swieto, wiec trzeba
    tez bylo wskrzeszac to co sie mialo.

    >Oczywiscie nic nie dawaly.

    Trudno powiedziec, bo wcale nie robiono tego masowo.

    Tym niemniej - odsiarczanie to nie jest wymysl komuny. Ale czy nie
    sprawdza sie tylko dla duzych trakcyjnych baterii to nie wiem.
    Kilka ostatnich rozruchowych padlo mi przez zwarcie celi, na
    odsiarczanie juz za pozno.
    W starych Centrach sie to zdarzalo jakos rzadziej.

> [...]
    >Teraz po tylu latach ciagle w spoleczenstwie sa jakies mity ze
    >akumulator trzeba co jakis czas w zimie doladowac prostownikiem.

    No wiesz, zima, swiatla, wycieraczki, grzanie szyby, a jednoczesnie
    krotkie i wolne jazdy po miescie - akumulator ma prawo byc nie w pelni
    naladowany.
    Czy mu to szkodzi na dluzsza mete ... nie wiem.
    Ale jedno podladowanie na pewno nie zaszkodzi.

    >A akumulator w samochodzie to takie zwierze ze nalezy o nim zapomniec
    >i sie do niego nie dotykac.

    Teraz, bo kiedys to przeciez co miesiac elektrolit nalezalo sprawdzac
    :-)

    >Profilaktycznie po trzech latach spawdzic, o ile jest taka mozliwosc,
    >poziom elektrolitu.

    Praktycznie juz nie ma. A profilaktycznie ... znaczy sie teraz tego
    elektrolitu praktycznie nie ubywa, co chyba zawdzieczamy dokladnym
    regulatorm napiecia.

    >Jak slabnie to tez sprawdzic poziom elektrolitu. Jak za malo bedzie
    >to znaczy ze akumulator sie konczy i trzeba sie rozgladac za nowym.

    Tak to w praktyce wyglada, aczkolwiek wprost takiej zaleznosci nie ma.
    W koncu nawet jak troche brakuje, to 90% plyty ciagle zanurzone. A i
    brakowac nie powinno, bo czemu.

> [...]
    >powinien przekraczac na zaciskach napiecia 14,5V. Akumulator w
    >samochodzie jest niedoladowany i tak ma byc.

    To jest niemal pelne naladowanie.

    >Kazde gazowanie akumulatora rozruchowego skraca jego zycie.

    Bez przesady, dwie godzinki gazowania mu nie zaszkoda mocno.
    Szczegolnie ze na "zwyklym prostowniku" prad pod koniec ladowania
    niski, a lepszy potrafi sie wylaczyc.
    Z tym ze w praktyce to moze byc dluzej, jak ktos na noc zostawi, albo
    na weekend.

    Zdecydowanie bardziej zaszkodzilo zostawienie tej lampki.

    >Srednio od jakis 15 lat robie tutaj co rok wyklad o ladowaniu
    >akumulatora rozruchowego.
    >I za kazdym razem trafiaja sie cymbaly co twierdza ze akumulator
    >laduje sie pradem 1/10 pojemnosci ktora jest nieznana

    To, ze rzeczywista pojemnosc jest nieznana, nie znaczy, ze nadal nie
    jest najlepszy taki prad, bo np dostosowany do wielkosci plyty.

    Prawde mowiac to ciekaw jestem skad sie ta wartosc wziela (pamieta
    chyba czasy z przed wojny i to I), na ile uwarunkowana owczesnymi
    ladowarkami, i czy ma zastosowanie do wspolczesnych akumulatorow.
    Tak czy inaczej - ladowanie rzadko potrzebne, jesli auto uzywane
    regularnie i nie tylko "po miescie".

    > i laduje sie minimum 10 godzin.

    To faktycznie moze wykonczyc (jak czesto stosowane), ale malo kto
    dysponuje zasilaczem laboratoryjnym z trybem pradowym.
    "zwykly prostownik" czesto nawet nie ma regulacji, a nawet jak ma, to
    ustawiony prad na poczatku bedzie potem spadac.

    J.