  • 1. Data: 2009-04-05 04:16:31
    Temat: Re: Odzyskiwanie energii przy hamowaniu - jak to wygląda od środka?
    Od: <b...@s...pl>

    > Witam.
    > G3ównie za spraw? f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
    > hamowaniu. My?la3em kiedy? nad czym? podobnym ale w celu oszczedno?ci
    > w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafie sobie wyobrazia jak
    > odbierana jest energia z kó3 podczas hamowania, kiedy u?ywane s?
    > tradycyjne
    > hamulce... Przecie? wieksza cze?a energii idzie w ciep3o tarcz
    > hamulcowych.
    > Ile w praktyce mo?na uzyskaa energii z pojedynczego hamowania i w jaki
> [...]

    Hamowa3e? kiedys silnikiem?
    Musi sie to odbywac przez dosprzeglenie do napedu jakiegos kola zamachowego,
    pewnie za posrednictwem przekladni, ale czy i jak te energie odzyskuja
    dalej - nie wiem.

  • 2. Data: 2009-04-05 10:53:30
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    Witam.
    Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
    hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
    w samochodach elektrycznych. Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
    odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
    hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.

    Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki
    dokładnie sposób?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 3. Data: 2009-04-05 22:05:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <b...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Hamowa3e? kiedys silnikiem?
    > Musi sie to odbywac przez dosprzeglenie do napedu jakiegos kola
    > zamachowego, pewnie za posrednictwem przekladni, ale czy i jak te
    > energie odzyskuja dalej - nie wiem.

    Przy napędzie elektrycznym, to jest jeszcze możliwość, ze silnik
    elektryczny zamieniony w prądnicę napędzaną hamowanymi kołami zwróci
    energię do akumulatora.

  • 4. Data: 2009-04-05 22:59:47
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    >
    > Ile w praktyce można uzyskać energii z pojedyńczego hamowania i w jaki

    Fizyka na poziomie szkoły podstawowej się kłania.

    Przyjmuję, że KERS zabiera 10% energii traconej przy hamowaniu i ma
    sprawność 100%.
    Dla uproszczenia liczenia:
    v1=70m/s
    v2=30m/s
    m=600kg
    E=0.5 * m * v^2
    E1=0.5 * 600 * 4900 = 1470000J
    E2=0.5 * 600 * 900 = 270000J
    dE = 0.1 * 1200kJ = 120kJ, czyli tyle można uzyskać podczas jednego
    hamowania z prędkości 252km/h do 108km/h. Operacja taka to pewnie ze 2
    sekundy pracy systemu KERS ładującego akumulator.
    Silnik w KERS ma 60KW, czyli w ciągu 6s działania bierze 360kJ energii
    elektrycznej.

    Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
    napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.
    ;-)

    zyga

  • 5. Data: 2009-04-06 05:30:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Apr 2009 12:53:30 +0200, Sqeeb wrote:
    >Głównie za sprawą f1 spopularyzowano system odzyskiwania energii przy
    >hamowaniu. Myślałem kiedyś nad czymś podobnym ale w celu oszczędności
    >w samochodach elektrycznych.

    Ale one to juz od dawna stosuja - regenerative braking.

    >Tylko nie potrafię sobie wyobrazić jak
    >odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są tradycyjne
    >hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.

    Jak nie zacisniesz klockow, tylko przelaczysz silnik elektryczy w tryb
    pradnicy, to wiekszosc pojdzie w akumulatory..

    J.

  • 6. Data: 2009-04-06 06:28:17
    Od: "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl>

    > Trzy mocniejsze hamownia i akumulator jest pełny. A akumulator ma pewnie
    > napięcie ze 300V (mechanika poraziło), a akumulator ma pojemność 0.33Ah.

    Rozmawiałem niedawno z ludźmi pracującymi przy KERSIe w Anglii -
    napięcie w instalacji wynosi ok 800V.

    Jarek

  • 7. Data: 2009-04-06 10:01:29
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > odbierana jest energia z kół podczas hamowania, kiedy używane są
    > tradycyjne
    hamulce... Przecież większa część energii idzie w ciepło tarcz hamulcowych.

    Czytalem gdzies, ze jakis pilotowy ? bojowy ? system wdrozono
    w autobusach komunikacji miejskiej, w Danii ? Anglii ?

    W kazdym razie pomysl byl taki, ze podczas hamowania zalaczala sie
    pompa sprezajaca powietrze, zbierane w zbiorniku umieszczonym
    na dachu pojazdu. Ta pompa wlasnie byla 'czynnikiem hamujacym'.
    Sprezone powietrze bylo nastepnie wykorzystywane, zeby wspomoc
    silnik w momencie ruszania pojazdu, kiedy potrzebna
    jest najwieksza moc. Chyba jakos mechanicznie to bylo zrobione,
    cos na zasadzie 'silnika parowego', tylko z napedem na sprezone
    powietrze :)

    pozdrawiam
    pluton

  • 8. Data: 2009-04-06 11:27:26
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Apr 2009 12:01:29 +0200, pluton napisał(a):

    (...)

    Hamulec silnikowy, w ktorym czesc tlokow i cylindrow silnika pracuje jako
    sprezarki, jest juz od jakiegos czasu standardowo stosowany w autobusach i
    ciezarowkach.

    --
    pozdrawiam,
    Maciek

  • 9. Data: 2009-04-06 12:57:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 6 Apr, 12:27, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > sprezarki, jest juz od jakiegos czasu standardowo stosowany w autobusach i

    W porządnym silniku i tak nie wtryskuje się paliwa w czasie hamowania,
    więc chyba każdy cylinder może pompować? Potem to sprężone powietrze
    można np użyć do szybszego rozpędzenia turbosprężarki, albo
    bezpośrednio do cylindrów w czasie kiedy turbina jeszcze nie zdąży się
    rozbujać.
    Konrad

  • 10. Data: 2009-04-06 13:13:16
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 6 Apr 2009 05:57:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    >Potem to sprężone powietrze
    > można np użyć do szybszego rozpędzenia turbosprężarki, albo
    > bezpośrednio do cylindrów w czasie kiedy turbina jeszcze nie zdąży się
    > rozbujać.

    I chyba dokladnie tak sie dzieje, ale nie pamietam - czytalem o tym dawno,
    tekst byl dosc ogolnikowy.