  • 91. Data: 2014-04-06 20:17:49
    Temat: Re: PIC vs AVR
    Od: Mario <m...@...pl>

    > co
    > Gdyby nie słowo "raczej", Twoje zdanie byłoby kompletną bzdurą.
    > Obok masz przykład.
    > Po podaniu kompilacji przez kolegę - po minucie widzę błędy w kodzie
    > mikrokontrolera,

    Chyba jednak to nie był błąd tylko nieoptymalne rozkazy. Błąd jest wtedy
    jeśli kod będzie działał błędnie czyli będzie dawał wyniki niezgodne z
    oczekiwaniami.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 92. Data: 2014-04-06 20:27:09
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ceny pamięci DDR2 SA znacznie wyższe niż pamięci DDR3. Według twojej
    > logiki nie ma popytu na pamięci DDR3 i dlatego producenci muszą zjeżdżać
    > z ceny.
    Rynek.
    Ceny to możesz sobie kształtować w korporacjach AB czy KOMPUTRONIK.
    Allegro jest bezlitosne.
    Próbowałeś dokupić większą pamięć DDR2 do starszego komputera?
    Dużo ludzi tak chce. I stąd wyższa cena.

    > Przecież są takie. Nawet w DIP. LPC810 za 4,47 zł. Aha, dlatego takie
    > tanie bo nikt ich nie chce. Dziwne, przecież mają jeden UART i 8 nóżek :(
    2x droższy niż PIC12Fxxx.
    Tak to nie działa.
    Poza tym nie wiedziałem, że jest taki LPC810.
    Dzięki.

    > A poza tym sarkazm zupełnie niepotrzebny. Nie mów, że nie nie pisałeś
    > programu w którym stosowałeś tylko jeden ADC czy PWM a procek miał ich
    > do dyspozycji 10 czy 4.
    Teraz tak robię.
    S.

  • 93. Data: 2014-04-06 20:34:10
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Chyba jednak to nie był błąd tylko nieoptymalne rozkazy. Błąd jest wtedy
    > jeśli kod będzie działał błędnie czyli będzie dawał wyniki niezgodne z
    > oczekiwaniami.
    Dla Ciebie może i nie.
    Dla mnie błąd.

    Idziesz w Hotelu na śniadanie i masz szwedzki stół, wliczony zresztą w cenę.
    Jest tam wszystko:
    jaja, szynka, owoce, sałatki, ryby, kawa, herbata, ciastko, po prostu w domu
    w lodówce masz mniej.
    Wybierasz grzankę i z samowaru nalewasz wodę.
    Potem idziesz do pracy i po paru godzinach, w przerwie lecisz do biedronki i
    kupujesz bułę i parówkę.

    To jak to nazwiesz?
    Błąd to mało powiedziane.
    Mi sie wydaje, że to głupota.
    S.

  • 94. Data: 2014-04-06 20:34:52
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2014-04-06 17:34, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Oczywiście :)
    > Tyle, że za taką XMegę płacę jednak sporo mniej, szczególnie biorąc pod
    > uwagę "dodatki" typu wielkie złącze JTAGa w ARMie (koszt PCB, a raczej
    > zajmowanego miejsca też jest ważny). Tak, wiem że nie musi być aż tak
    > duże bo połowa to masy, a i resztę można ograniczyć.

    Żartujesz, prawda? STM32 mają SWD. Inne pewnie też, ale nie znam.
    Wystarczą cztery żyły (a może i trzy): dane, zegar, masa i Vcc. STM32:
    kupujesz najtańszy STM32F0Discovery za niecałe 50zł i masz pełnoprawny
    programator debugger wszystkich układów STM32 (wszystkie cortexy). Do
    tego działa OpenOCD i w Eclipse debugujesz bez ograniczeń wielkości
    kodu. Oczywiście ST-Link szybkością nie grzeszy, ale kilka sekund na
    załadowanie kodu 50kB można poczekać. W przypadku NXP jest podobnie.
    Czyli do zaprogramowania potrzebujesz _mniej_ miejsca na PC niż dla ISP
    AVRów, tyle samo co w PDI ATxmega, ale masz jeszcze debugowanie!

    > Marzy mi się ARM 8-16 nóg. Dostępny oczywiście u nas i programowany
    > "byle czym", w sensie kompilatora i programatora ;)
    > Z tym, że nóg może mieć więcej.

    SSOP20 może być?
    STM32F030F4P6, 4,69zł brutto w detalu, koło $0,5 przy 1000szt.
    Ma boot loader przez UART. Pewnie Flash Loader od ST go obsługuje, a
    może są i jakieś inne programy (do STM32F103 używałem chiński MCUISP
    http://www.mcuisp.com/English%20mcuisp%20web/ruanjia
    nxiazai-english.htm,
    może inne też obsłuży). Ale i tak uważam, że obecnie SWD przebija zabawę
    z UARTem.

    --
    Michał

  • 95. Data: 2014-04-06 20:39:51
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Mario napisał:

    > Chyba jednak to nie był błąd tylko nieoptymalne rozkazy. Błąd jest wtedy
    > jeśli kod będzie działał błędnie czyli będzie dawał wyniki niezgodne z
    > oczekiwaniami.

    Kiedy procek ma jakieś time critical tasks to takie "nieoptymalne
    rozkazy" stają się błędami które trzeba nadgonić szybszym procem albo
    ręcznie poprawić w asm.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 96. Data: 2014-04-06 20:43:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 6 Apr 2014 19:17:31 +0200, Sylwester Łazar<i...@a...pl>
    wrote:
    > Aaa... uśpienia!
    > A po co to uśpienie?
    > Bo inaczej ładowałby się ile czasu?

    Zastanawiam czy świadomie trolujesz, czy faktycznie nie masz pojęcia
    po co uśpienie i dlaczego (w kontekście w jakim pisał Przemol) nie
    ma ono nic wspólnego z ładowaniem się czegokolwiek.

    --
    Marek

  • 97. Data: 2014-04-06 20:47:17
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-06 19:46, AlexY pisze:
    > [..]

    > Odpisałem w poście do Mario

    W którym miejscu bo jakoś nie zapamiętałem nic konkretnego.

    > Tak też mi to przedstawiono, kłopot w tym że mam problem z akceptacją
    > rzeczy nielogicznych, z tego powodu np liczby urojone w technikum zdałem
    > ale nigdy ich nie zrozumiem, oraz nigdy nie będę politykiem.

    > Bo muszą

    > Poleć jakąś książkę/kurs dla starego assemblerowca, do tej pory nikt nie
    > dał mi wędki która idealnie leży mi w rękach :)

    Chyba jesteś tak wybredny jak identyfikator. Jemu też żadna książka nie
    pasuje.

    > [..]
    >
    > Może to jakieś zabobony, ARM to dla mnie procesory wydajności średniej
    > klasy PC, wysokie zegary, masa nóżek a najlepiej BGA, zwyczajnie nie na
    > moje potrzeby, być może faktycznie cenowo to jest na poziomie 89C2051
    > ale to tak jakbym do pracy dojeżdżał limuzyną z szoferem i obstawą 6
    > ochroniarzy.

    Zobacz procki NXP.
    Od DIP8 przez SO (16, 20) , TSSOP (24), QFN (32 i 48), QFP (64, 80, 100,
    144), do BGA. Większość obudów taka jakie są w ATMEGA.
    RAM od 8 kB do 1MB, UARTy od 1 do 5 tak samo różna liczba PWM, ADC itp.
    Zegar z reguły dość niski np 12MHZ, który jest powielany wewnętrznie do
    50 czy nawet 200 MHz.

    > Błędy mogą objawiać się np przycięciem się programu w jakiejś pętli z
    > której sam wyjdzie, tyle że zdecydowanie za dużo czasu mu to zajmie,
    > takich rzeczy nie wyłapiesz jeśli nie robisz analizy asm.

    Jeśli robisz coś bardzo wrażliwe czasowo to może być, że musisz ten
    kawałek kodu zanalizować. Możesz go też napisać w asm. Ale to dotyczy
    jakichś ułamków procenta kodu, np obsługi przerwań. Nie jest to powód
    żeby całe np. prawie 100 kB kodu wynikowego pisać w asemblerze. U mnie
    program składa się głównie z obliczeń, obsługi komunikacji, parsowania
    poleceń itp. To co dla mnie wrażliwe czasowo (obsługa szybkich zdarzeń
    na wejściu i praca z szybkimi przetwornikami i tak załatwiam w FPGA)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 98. Data: 2014-04-06 21:00:36
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > w lodówce masz mniej.
    > Wybierasz grzankę i z samowaru nalewasz wodę.

    Ale czemu grzankę a nie chleb z szynką?
    Można też iść do baru i pilnować żeby gryźć tylko kawałki po 16 gramów i
    żuć każdy około 1500 milisekund popijając po 64 mililitry soku po
    każdych 8 ugryzieniach chleba. Tak chyba je assemblerowiec.

    > Potem idziesz do pracy i po paru godzinach, w przerwie lecisz do biedronki i
    > kupujesz bułę i parówkę.
    >
    > To jak to nazwiesz?
    > Błąd to mało powiedziane.
    > Mi sie wydaje, że to głupota.

    To jest już jakaś paralela całkiem oderwana od tego o czym dyskutujemy.
    Ja w każdym razie nie widzę związku. Kod ma realizować algorytm. Wymóg
    aby ten algorytm był do ogarnięcia przez programistę z dokładnością do
    każdego cyklu maszynowego jest absurdalny, bo redukuje możliwe zadania
    do jedynie prostych przypadków. Z reguły nie ma potrzeby mieć pewności,
    że procedura wykona się w 121 cyklach maszynowych. Jeśli jest
    konieczność żeby wykonała się możliwie szybko to wystarczy zaszyć ją w
    tasku o wysokim priorytecie. Można też napisać krytyczny czasowo (mały
    zazwyczaj) kawałek kodu w asm.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 99. Data: 2014-04-06 21:02:05
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Zastanawiam czy świadomie trolujesz, czy faktycznie nie masz pojęcia
    > po co uśpienie i dlaczego (w kontekście w jakim pisał Przemol) nie
    > ma ono nic wspólnego z ładowaniem się czegokolwiek.
    Czyli jak wyciągniesz w laptopie z Windowsem 7, baterię, włożysz na drugi
    dzień i obudzisz - masz to samo
    na ekranie co było wczoraj?
    S.

  • 100. Data: 2014-04-06 21:12:35
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-04-06 20:39, AlexY pisze:

    > Kiedy procek ma jakieś time critical tasks to takie "nieoptymalne
    > rozkazy" stają się błędami które trzeba nadgonić szybszym procem albo
    > ręcznie poprawić w asm.

    Możesz napisać je w asm i nadać im wysoki priorytet aby reszta kodu nie
    blokowała ich wykonania. Ale zazwyczaj procedury krytyczne czasowo to
    ułamek procenta całego kodu. To nie jest powód żeby wszystko rzeźbić w
    assemblerze. Ja w każdym razie wyrosłem już z tego żeby w asm wyliczać
    funkcje przez rozwijanie w szereg Taylora.

    --
    pozdrawiam
    MD