  • 1. Data: 2013-05-09 12:07:56
    Temat: Pelna klatka vs APS - fajne zestawienie dla poczatkujacych
    Od: atm <...@v...pl>

    http://jedrak.com/format-fx-i-dx-wady-i-zalety/

  • 2. Data: 2013-05-09 12:34:11
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "atm" napisał w wiadomości grup

    > http://jedrak.com/format-fx-i-dx-wady-i-zalety/

    Zestawienie zawiera poważny błąd - autor porównuje zdjęcia robione na FF i
    APS-C różnymi ogniskowymi tak aby uzyskać ten sam kadr, ale nie zmienia
    przysłony po czym dochodzi do wniosku że rozmycie tła się zmienia i daje za
    to punkt FF.

    Druga sprawa, że autor pominął zupełnie wielkość obiektywów które są
    znacznie mniejsze i lżejsze dając ten sam kąt widzenia.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-05-09 12:52:16
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-05-09 12:34, Ergie pisze:
> [...]
    > i APS-C różnymi ogniskowymi tak aby uzyskać ten sam kadr, ale nie
    > zmienia przysłony po czym dochodzi do wniosku że rozmycie tła się

    Jak to błąd - przecież ostatecznym celem fotografa jest zrobienie
    zdjęcia z określonym kadrem z określonego miejsca.
    I przy takim założeniu FF daje możliwość uzyskania mniejszej głebi
    ostrości, a APS-C większej.
    Co może być wadą albo zaletą.

    J.R.

  • 4. Data: 2013-05-09 13:28:34
    Od: trolling tone <a...@a...org>

> [...]
    > i APS-C różnymi ogniskowymi tak aby uzyskać ten sam kadr, ale nie
    > zmienia przysłony po czym dochodzi do wniosku że rozmycie tła się

    Fakt faktem, rozmycie na FF przy tej samej przysłonie i kącie widzenia
    jest trochę większe, ale różnica nie zwala z nóg, na takim LF to się
    dopiero rozmywało...

    > Druga sprawa, że autor pominął zupełnie wielkość obiektywów które są
    > znacznie mniejsze i lżejsze dając ten sam kąt widzenia.

    Przede wszystkim skupił się na lustrzankach, tu rzeczywiście przyzwoity
    zestaw musi ważyć. Dla tych, co wolą zabawę w fotografa niż w tragarza,
    ciekawszą opcją może być jakiś evil plus 2-3 małe stałki. Wyraźnie
    wyższa jakość z FX musi kosztować, matryca D800 ma wielki potencjał,
    ale trzeba sporo wydać (i jeszcze więcej na szkła zdolne ten potencjał
    wykorzystać).
    Zupełnie nie zgadzam się z wizją Autora, że nastąpi jakiś generalny
    nawrót do FF. Na to jest za późno.

  • 5. Data: 2013-05-09 13:41:12
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.R." napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]

    > Jak to błąd - przecież ostatecznym celem fotografa jest zrobienie zdjęcia
    > z określonym kadrem z określonego miejsca.

    I zarówno używając FF jak i APS-C fotograf taką możliwość ma.

    > I przy takim założeniu FF daje możliwość uzyskania mniejszej głebi
    > ostrości, a APS-C większej.

    Zakładając że mają te same obiektywy a tak nie jest. Ot choćby niedawna
    premiera zoomu Sigmy ze światłem 1.8 - dzięki temu obiektywowi w tym
    zakresie na APS-C można uzyskać mniejszą głębię ostrości niż na FF z zoomem
    2.8

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 6. Data: 2013-05-09 14:00:22
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-05-09 13:41, Ergie pisze:

    > I zarówno używając FF jak i APS-C fotograf taką możliwość ma.

    Oczywiście, ale musi użyć w tym celu róznych ogniskowych

> [...]
    > premiera zoomu Sigmy ze światłem 1.8 - dzięki temu obiektywowi w tym
    > zakresie na APS-C można uzyskać mniejszą głębię ostrości niż na FF z

    Oczywiście, że ma inne obiektywy.

    Załóżmy, że robisz zdjęcie na FF obiektywem 50 mm/1.4
    Chcąc uzyskać ten sam kadr z tego samego miejsca musisz na APS-C założyć
    obiektyw 33 mm mniej więcej.

    Otworzysz te 33 mm na 1.4 - głębia ostrości będzie większa (mniejsze
    rozmycie). No a bardziej tego 33 mm raczej nie otworzysz.

    --
    J.R.

  • 7. Data: 2013-05-09 14:26:21
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    ''Dlatego jeśli ktoś ma kupować sobie obiektyw, to niech nawet się nie
    zbliża do szkieł ze znaczkiem DX. Niedługo będą prawie nieprzydatne, no
    może z wyjątkiem najtańszych modeli aparatów.''

    Oj, bzdura. Tak się jakoś składa, że dobre, wyrównane zoomy nie tele to
    przede wszystkim cropy. Jak ktoś chce mieć bardzo wyrównany, przykręci
    obiektyw ff. Przy pełnej matrycy tak się nie da (pomijając doświadczenia
    z Tilt-Shiftem, który wreszcie daje ostre rogi na ff). Nie wyobrażam
    sobie składać panoram z takiego 17-40 czy podobnych szkieł
    pełnoklatkowych, a ujęcia krajobrazowe z zoomów na ff zawsze można
    rozpoznać po budyniu w dolnych rogach (w górnych zwykle jest niebo).
    Ale pełna klatka nie zapanuje z innego powodu: masy i rozmiaru. To jest
    przekroczenie tolerancji marketowych kupowaczy, nawet jeśli będzie tanie.

    --
    pozdrawia Adam
    /lubię te igrzyska różne, zawsze kibicuję na Trynidad i Tobago czy jakoś

  • 8. Data: 2013-05-09 14:33:23
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "J.R." napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Oczywiście, ale musi użyć w tym celu róznych ogniskowych

    I różnych przysłon o czym autor bloga nie wspomina tylko porównuje wynik na
    tej samej przesłonie co jest błędem.

> [...]

    > Otworzysz te 33 mm na 1.4 - głębia ostrości będzie większa (mniejsze
    > rozmycie). No a bardziej tego 33 mm raczej nie otworzysz.

    A wspomniany przeze mnie zoom 2.8 na FF otworzysz bardziej? Też nie. W tym
    przypadku będziesz miał mniejszą GO na APS-C

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2013-05-09 14:44:39
    Od: "J.R." <j...@g...pl>

    W dniu 2013-05-09 14:33, Ergie pisze:

    > I różnych przysłon o czym autor bloga nie wspomina tylko porównuje wynik
    > na tej samej przesłonie co jest błędem.

    A jak ma porównywać wynik?
    Przecież GO zależy między innymi od przysłony.

    > A wspomniany przeze mnie zoom 2.8 na FF otworzysz bardziej? Też nie. W
    > tym przypadku będziesz miał mniejszą GO na APS-C

    Żeby przy tym samym kadrze i odległości mieć jeszcze taką samą GO dla FF
    i APS-C, musisz mięc obiektyw krótszy o 1/3 i otwarty o jedną działkę
    bardziej.

    Jeśli sobie przejrzysz wszystkie obiektywy takiego Canona, to nie dla
    każdego obiektywu znajdziesz jego odpowiednik krótszy i jaśniejszy.

    --
    J.R.

  • 10. Data: 2013-05-09 14:48:41
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-05-09 14:26, Janko Muzykant pisze:
> [...]
    > Ale pełna klatka nie zapanuje z innego powodu: masy i rozmiaru. To jest
    > przekroczenie tolerancji marketowych kupowaczy, nawet jeśli będzie tanie.

    Przy okazji, jak już wspomniałeś o T-S, to marzy mi się matryca z taką
    funkcjonalnością. Byłoby to dostępne z dowolnym obiektywem, przy czym
    tilt matrycy ma o wiele większy sens (brak ucieczki z pola obrazowego).
    Technicznie nie byłby to wielki problem, trudno to jednak popchnąć
    marketingowo. A szkoda.