    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Piszczenie silnika
    Date: Mon, 15 Sep 2014 17:01:37 +0200

    Mam pytanie o możliwe przyczyny piszczenia silnika krokowego.
    Znajomy poprosił mnie o przygotowanie sterowania
    takiego silnika do prostego robota, który ma jechać
    "tam" aż do wykrycia końca i wrócić z większą
    szybkością (również do wykrycia celu). Ma to działać
    ze znalezionym w szafie silnikiem krokowym o nieznanych
    parametrach i sterownikiem SSK-B01:
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_k
    rokowego_sskb01.htm

    Ponieważ ma to być proste i "na już", zrobiłem sterownik
    z Arduino Uno. Sterowanie tylko do wejść CLK i DIR,
    zasilanie 5V dla SSK-B01 poprzez Arduino, samo Arduino
    zasilane przez wejście USB. Regulacja prędkości przez
    potencjometr mierzony jednym z wejść analogowych.

    Zasilanie silników - testowo z zasilacza laboratoryjnego,
    ustawionego na 12.3 V z ograniczeniem prądu do 1.2 A.

    Działa to niby dobrze, ale od drugiego włączania zaczyna
    piszczeć. Tzn. bezpośrednio po włączeniu zasilania wszystko
    jest ciche. Ruch "tam" jest cichy, "powrót" też. Po zatrzymaniu
    zaczyna piszczeć i tak już piszczy również przy kolejnych ruchach.
    Bardzo zmienia się też pobierany prąd. Początkowo przekracza
    ustawione ograniczenie, co powoduje zmniejszenie napięcia.
    Potem prąd jest mniej więcej stały, 0.6A.

    Tak to wygląda w działaniu:

    http://youtu.be/KNtauEe6GjA

    Sprawdziłem oscyloskopem ("na sucho", bez silnika), że Arduino
    nie wysyła żadnych przebiegów na CLK ani DIR w czasie postoju.

    Skąd może brać się to piszczenie i dlaczego raz go nie ma,
    a potem jest?

    Piotr