  • 1. Data: 2014-09-15 17:01:37
    Temat: Piszczenie silnika
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Mam pytanie o możliwe przyczyny piszczenia silnika krokowego.
    Znajomy poprosił mnie o przygotowanie sterowania
    takiego silnika do prostego robota, który ma jechać
    "tam" aż do wykrycia końca i wrócić z większą
    szybkością (również do wykrycia celu). Ma to działać
    ze znalezionym w szafie silnikiem krokowym o nieznanych
    parametrach i sterownikiem SSK-B01:
    http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_k
    rokowego_sskb01.htm

    Ponieważ ma to być proste i "na już", zrobiłem sterownik
    z Arduino Uno. Sterowanie tylko do wejść CLK i DIR,
    zasilanie 5V dla SSK-B01 poprzez Arduino, samo Arduino
    zasilane przez wejście USB. Regulacja prędkości przez
    potencjometr mierzony jednym z wejść analogowych.

    Zasilanie silników - testowo z zasilacza laboratoryjnego,
    ustawionego na 12.3 V z ograniczeniem prądu do 1.2 A.

    Działa to niby dobrze, ale od drugiego włączania zaczyna
    piszczeć. Tzn. bezpośrednio po włączeniu zasilania wszystko
    jest ciche. Ruch "tam" jest cichy, "powrót" też. Po zatrzymaniu
    zaczyna piszczeć i tak już piszczy również przy kolejnych ruchach.
    Bardzo zmienia się też pobierany prąd. Początkowo przekracza
    ustawione ograniczenie, co powoduje zmniejszenie napięcia.
    Potem prąd jest mniej więcej stały, 0.6A.

    Tak to wygląda w działaniu:

    http://youtu.be/KNtauEe6GjA

    Sprawdziłem oscyloskopem ("na sucho", bez silnika), że Arduino
    nie wysyła żadnych przebiegów na CLK ani DIR w czasie postoju.

    Skąd może brać się to piszczenie i dlaczego raz go nie ma,
    a potem jest?

    Piotr

  • 2. Data: 2014-09-15 17:52:35
    Temat: Re: Piszczenie silnika
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-15 17:01, Piotrne wrote:
    > Mam pytanie o możliwe przyczyny piszczenia silnika krokowego.

    Poddepnij pod akku i sprawdź. Mam podobny zasilacz i dwukrotnie
    przyłapałem go na wzbudzeniu "się" przy odbieraniu mocy sporej PWM. U
    mnie piszczał w ultradzwiekach, a raczej tętnił na przemian stabilizując
    prąd i napiecie.

  • 3. Data: 2014-09-15 18:48:07
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2014-09-15 17:01, Piotrne pisze:
> [...]
    > ustawione ograniczenie, co powoduje zmniejszenie napięcia.
    > Potem prąd jest mniej więcej stały, 0.6A.

    To jest piszczenie czy piszczenie pomieszane z syczeniem i szumem ? Bo
    większość tych tanich
    sterowników się tak zachowuje. Wynika to z działania choppera
    ograniczającego prąd płynący
    przez cewki silnika. Szum cichnie chyba tylko kiedy sterownik przechodzi
    w tryb uśpienia
    po dłuższym postoju.

  • 4. Data: 2014-09-15 19:09:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotrne" napisał w wiadomości grup
    >http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterownik_silnika_
    krokowego_sskb01.htm

    >Skąd może brać się to piszczenie i dlaczego raz go nie ma,
    >a potem jest?

    Poczytaj co potrafi L297. Piszczec moze.

    Pozostaje pytanie czy piszczy zgodnie z opisem, czy wydaje sie ze nie
    :-)

    J.

  • 5. Data: 2014-09-18 07:55:04
    Od: s...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > Poczytaj co potrafi L297. Piszczec moze.
    >

    > Pozostaje pytanie czy piszczy zgodnie z opisem, czy wydaje sie ze nie
    >
    > :-)

    RC na pinie osc, zwiekszyc F pracy.
    Zmontowany uklad w avt jest po 75PLN.

  • 6. Data: 2014-09-19 17:33:17
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-15 18:48, ww pisze:

> [...]
    > Bo większość tych tanich sterowników się tak zachowuje. Wynika to
    > z działania choppera ograniczającego prąd płynący przez cewki

    To raczej nieregularne "skwierczenie", a nie czysty pisk.
    Słychać to na tym filmiku:
    http://youtu.be/KNtauEe6GjA
    od 21 sekundy.

    Wygląda na to, że w pewnych warunkach sterownik przestaje sobie
    dobrze radzić i tak mu zostaje. W różnych miejscach czytałem,
    że generator zaczyna działać niestabilnie albo na innej częstotliwości,
    niż powinien.

    Ale to jest gotowy sterownik SSK-B01, kupiony w wersji zmontowanej
    i gotowej do użycia. Może to problem z zasilaniem? W opisie SSK-B01
    doradzają użycie niestabilizowanego zasilacza, tj. transformatora
    z prostownikiem. Do zasilacza jest oddawana energia podczas hamowania.
    Ja mam zasilacz stabilizowany 12 V, 3.5 A. Sprawdzę jeszcze z innym
    albo akumulatorem. Ale teraz nie mam jak, bo mimo piszczenia
    całość jest już używana...

    Piotr

  • 7. Data: 2014-09-19 20:35:01
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2014-09-19 17:33, Piotrne pisze:

    > To raczej nieregularne "skwierczenie", a nie czysty pisk.
    > Słychać to na tym filmiku:
    > http://youtu.be/KNtauEe6GjA
    > od 21 sekundy.

    Dokładnie ten dźwięk.
    > Ale to jest gotowy sterownik SSK-B01, kupiony w wersji zmontowanej
    > i gotowej do użycia.

    To są układy do urządzeń w których pisk jest najmniejszym problemem.

> [...]
    > z prostownikiem. Do zasilacza jest oddawana energia podczas hamowania.
    > Ja mam zasilacz stabilizowany 12 V, 3.5 A.

    Ja robiłem testy na stabilizowanych, niestabilizowanych,
    transformatorowych i impulsowych.
    Bez różnicy. W końcu zmieniłem krokowce na serwa. A ostatnio kupiłem dla
    testu kilka
    stepsticków i tak samo silniki piszczą.