  • 1. Data: 2011-02-08 08:50:37
    Temat: Początek zabawy z bascomem
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

    Witam

    Chciałbym rozpocząć naukę programowania AVRów, na początek w Bascomie.
    Znajomy udostępnił mi taką płytkę ewaluacyjną do ATMegi16:
    EVBavr05 http://www.propox.com/products/t_145.html
    mam też programator na JTAG i RS-a:
    JTAGcable I http://www.propox.com//products/t_99.html
    Pierwotnie jakiś kolega kolegi wykorzystywał to z Winavr i C.
    Czy można używać tego do programowania AVRów w BASCOM-AVR?
    Próbowałem go uruchomić, ale bascom niestety go nie zauważa...
    Wiem że google zna odpowiedzi na wszystkie pytania, jednak początkującemu
    jest bardzo ciężko się w tym połapać.
    Proszę wyjaśnijcie mi jak uruchomić ten programator w bascomie (jeśli wogóle
    się da).

    pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2011-02-08 10:30:25
    Temat: Re: Początek zabawy z bascomem
    Od: "Piotrek_P" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest bardzo ciężko się w tym połapać.
    > Proszę wyjaśnijcie mi jak uruchomić ten programator w bascomie (jeśli

    Nie widzę Twojego na liście obsługiwanych przez Bascom programatorów, tyle
    że ja mam jakąś starą wersję. Zainstaluj sobie AVRStudio i spróbuj z niego
    zaprogramować procka, a nawet na początek wystarczy sprawdzić czy Ci procka
    wykryje. Powinno.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-02-08 17:00:57
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Proszę wyjaśnijcie mi jak uruchomić ten programator w bascomie (jeśli wogóle
    > się da).

    Nawet jak sie nie da, to zaden problem. Bascom tworzy plik wynikowy po
    kompilacji we wszystkich rozszerzeniach jakie sa potrzebne. Zaden
    problem zaimportowac ten plik do programu obslugujacego dany
    programator. Nie jest to az tak strasznie niewygodne.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2011-02-08 17:19:40
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    To ja powiem coś, co się koledze bardzo nie spodoba... :)
    Nie kolega (na razie) zostawi tego bascoma, i spróbuje z C (tak tak wiem, że
    to masakra).
    Ale - problem jest taki, że wcześniej czy później okazę się, że bascom to
    jednak nie to.
    A przejście z bascoma na C jest znacznie trudniejsze niż w drugą stronę -
    wiem coś o tym niestety...

    Żeby było jasne - sam korzystam z bascoma i to często - bo jak trzeba coś
    prostego zrobić szybko to się bardzo ładnie nadaje - i nie mam oporów
    moralnych :)
    Ale - jak musiałem się zabrać za C, z w końcu okazuje się że trzeba - to
    wtedy jest pot, krew i łzy.

    To jest jednak prawda, że basicopodobne języki jakoś niestety chyba
    utrudniają potem przejście na inne - nie wiem czemu, ale tak to oceniam po
    sobie.

    Oczywiście, na pewno walka z jakimś AVRGCC czy czymś takim zajmie więcej
    czasu - ale ogólnie to się ogromnie opłaci.

  • 5. Data: 2011-02-08 19:10:26
    Od: "Lelek@" <n...@n...pl>

    "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    > To ja powiem coś, co się koledze bardzo nie spodoba... :)

    > Oczywiście, na pewno walka z jakimś AVRGCC czy czymś takim zajmie więcej
    > czasu - ale ogólnie to się ogromnie opłaci.

    Ale co jest w C takiego trudnego? Przecież to jest intuicyjny język. Zamiast
    ldi r16,0 pisze się i =0; Do rejestrów pisze i czyta się przez "=".
    Nie rozumien skąd ta trudność.
    Znając C opanowałem javę na androida w tydzień w takim stopniu, że
    przeniosłem projekt z visuala do javy. Java jest jak C tylko głupsza.
    Baskomem to zrobisz sobie krzywdę :-)

  • 6. Data: 2011-02-08 20:27:55
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 08-02-2011 o 20:10:26 Lelek@ <n...@n...pl> napisał(a):

    > "sundayman" <s...@p...onet.pl> wrote in message

    > Ale co jest w C takiego trudnego? Przecież to jest intuicyjny język.
    Jasneeee :)
    Tak na szybko ci znalazłem:
    c_size_mul = ((MMC_Data_16[9] & 0x03) * 2) + ((MMC_Data_16[10] >> 7) &
    0x01);
    powiesz mi zgłowy co się w jakiej kolejności robi?
    N o ile ci to zajęło?, wg mnie wcale nie jest prosty, jak się samemu pisze
    to jest prosto, jak sie analizuje czyjeś programy to juz tak prosto nie
    jest.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 7. Data: 2011-02-08 20:53:16
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.02.2011 21:27, janusz_kk1 pisze:
> [...]
    > 0x01);
    > powiesz mi zgłowy co się w jakiej kolejności robi?
    Co robi widać na pierwszy rzut oka. Kolejność jest nieistotna i może się
    zmienić.

    > N o ile ci to zajęło?
    Z 1.5 .. 2 sec?
    Chociaż dłuższa analiza pozwala się oczywiście zastanawiać czy *2 nie
    powinno być dla konsekwencji zapisane jako przesunięcie binarne i czy |
    nie byłoby lepsze od +. Albo czy w ogóle rzutowanie na uint16_t nie
    miałoby sensu.

    Michoo

  • 8. Data: 2011-02-08 21:25:39
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 08-02-2011 o 21:53:16 Michoo <m...@v...pl> napisał(a):

    > Co robi widać na pierwszy rzut oka. Kolejność jest nieistotna i może się
    > zmienić.

    > Z 1.5 .. 2 sec?
    No to co najmniej o 1,5sek za długo, pomyśl teraz że takich linijek masz
    wiecej, tracisz dużo czasu na analizę, przy prostym kodzie analizujesz
    kilkakrotnie szybciej.

    > Chociaż dłuższa analiza pozwala się oczywiście zastanawiać czy *2 nie
    > powinno być dla konsekwencji zapisane jako przesunięcie binarne
    Kompilator i tak to zoptymalizuje.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2011-02-08 21:37:32
    Od: "Artur A." <n...@m...com>

    W dniu 2011-02-08 20:10, Lelek@ pisze:

> [...]
    >
    > Ale co jest w C takiego trudnego? Przecież to jest intuicyjny język.
    > Zamiast ldi r16,0 pisze się i =0; Do rejestrów pisze i czyta się przez "=".

    C to świetny język, ale dla początkujących ma jedną irytującą wadę.
    Łatwo jest w nim popełnić błędy nie wychwytywane przez kompilator, np
    "=" za if, albo niechciany średnik za for. Mam wrażenie, że inne języki
    tak nie mają.

    > Znając C opanowałem javę na androida w tydzień w takim stopniu, że
    > przeniosłem projekt z visuala do javy. Java jest jak C tylko głupsza.

    Jak dla mnie jest przepaść między obiektowością Javy a strukturalnym C
    czasami lekko schodzącym do asemblera.

    > Baskomem to zrobisz sobie krzywdę :-)

    Hehe, mi kiedyś krzywdę zrobiło numerowanie linii oraz goto w Basicu.
    Przejście do procedur w Pascalu troszkę bolało.

    Adam, moim zdaniem nauka programowania AVR w C jest bardziej
    przyszłościowa, ale na początek może Bascom też będzie ok (osobiście nie
    używałem), czasami szybsze uzyskanie efektu zachęca do dalszej zabawy i
    chroni przed poddaniem się. Zależy, czy masz pod ręką kogoś, kto Ci może
    pomóc.

    Pozdrawiam!

  • 10. Data: 2011-02-08 21:41:36
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.02.2011 22:25, janusz_kk1 pisze:

    > No to co najmniej o 1,5sek za długo, pomyśl teraz że takich linijek masz
    > wiecej, tracisz dużo czasu na analizę, przy prostym kodzie analizujesz
    > kilkakrotnie szybciej.
    Składanie wartości binarnej leżącej w dziwnym miejscu nie jest "proste"
    samo w sobie.

    Przy "prostym" kodzie zapisanym równie nieintuicyjnie byłoby gorzej -
    trzeba by przeanalizować kilka linii, pojąć ich sens a potem pojąć sens
    całości. No chyba, że dasz przykład takiego "prostego" kodu?

    > Kompilator i tak to zoptymalizuje.
    Ale tu chodzi o zapis a nie o optymalizację.
    Kod zajmuje się złożeniem wartości z bitów leżących "na przełomie"
    bajtu. Operuje na poziomie bitów więc | jest znacznie bardziej
    intuicyjny niż +, który sugeruje operację matematyczną a nie logiczną.
    Tak samo wartość ma być _przesunięta o jeden bit_ względem początkowej a
    nie _dwa razy większa_.

    c_size_mul = ((MMC_Data_16[9] << 1) & 0b110) | (MMC_Data_16[10] >> 7) &
    0b001);

    Michoo