  • 1. Data: 2017-09-04 19:53:04
    Temat: Pomiar biopotencjału
    Od: slawek <f...@f...com>

    Jak zmierzyć potencjał elektryczny na nadgarstku przy użyciu jednej
    elektrody?

    Tak na zdrowy rozum potencjał elektryczny jest potencjałem skalarnym
    określonym z dokładnością do stałej całkowania. Czyli jedyne co się
    da mierzyć to napięcie, czyli różnica potencjałów. Czyli elektrody
    powinny być dwie. Coś przeoczyłem?

    A jak to jest że zwykłym drucikiem (półfalowym?) jako anteną, co dla
    niego jest drugą elektrodą? Przy zasilaniu z bateryjki, bez
    połączenia z masą, ziemią itp.

  • 2. Data: 2017-09-12 02:06:54
    Temat: Re: Pomiar biopotencjału
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2017-09-04 o 19:53, slawek pisze:
    > Jak zmierzyć potencjał elektryczny na nadgarstku przy użyciu jednej
    > elektrody?

    Można spróbować przy pomocy MOSFETa o małej pojemności bramki najlepiej
    pracujący jako dolny tranzystor kaskody, gdzie elektroda pomiarowa
    będzie podłączona do bramki tegoż. Potencjału bezwzględnego nie
    zmierzysz, ale zmiany w czasie powinieneś obserwować (póki nie
    zamordujesz tranzystora wyładowaniem ESD), a to jest chyba najciekawsze,
    a nie wartość bezwzględna tegoż potencjału (czy też względna względem
    jakiejś nieskończoności).

    > Tak na zdrowy rozum potencjał elektryczny jest potencjałem skalarnym
    > określonym z dokładnością do stałej całkowania.

    Podkręć jasność wypowiedzi...

    > Czyli jedyne co się da
    > mierzyć to napięcie, czyli różnica potencjałów. Czyli elektrody powinny
    > być dwie. Coś przeoczyłem?

    Nie. Wystarczy jedna. Weź elektroskop i doprowadź do jego elektrody
    wybrany pierwszy potencjał, odczytaj wynik pomiaru. Następnie doprowadź
    do jego elektrody wybrany drugi potencjał, odczytaj wynik pomiaru.
    Odejmij jedno od drugiego i masz pomiar napięcia pomiędzy tymi punktami.

    > A jak to jest że zwykłym drucikiem (półfalowym?) jako anteną, co dla
    > niego jest drugą elektrodą? Przy zasilaniu z bateryjki, bez połączenia z
    > masą, ziemią itp.

    Klasyczny dipol półfalowy składa się z dwóch drucików ćwierćfalowych.
    Zgaduję, że pierwszy drucik ćwierćfalowy jest tym drugim dla drugiego.
    Bo jak Pismo głosi: piesi będą ostatni, a piersi... czy jakoś tak...

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2017-09-13 08:19:18
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 12 Sep 2017 02:06:54 +0200, mk <reverse_lp.pw@myzskm> wrote:
    > Podkręć jasność wypowiedzi...

    Cechowanie Lorentza.

> [...]
    doprowadź
    > do jego elektrody wybrany drugi potencjał, odczytaj wynik pomiaru.

    Są dwie: oscyloskop jest gdzieś połączony z masą. Chyba że na
    bateryjki. Ale wtedy nie powinien zadziałać. Chyba że drucik będzie
    robić za antenę, ale wtedy nie będzie mierzyć potencjału tylko szumy
    z eteru.

    > Bo jak Pismo głosi: piesi będą ostatni, a piersi...

    W przestrzeni Minkowskiego czas nie jest czymś różnym od odległości.
    Dlatego, zamiast mierzyć w jednym t i w dwóch x, powinno się dać
    mierzyć w dwóch t i jednym x. W zasadzie to jest obrót. Trzeba
    bocznik z woltomierzem obrócić o 90 stopni w czasoprzestrzeni. Tyle
    że zamiast pomiaru napięcia może wyjść wehikuł czasu lub teleporter
    elektronów.

    Bardziej łatwiej: pojedynczy drucik w kontakcie z ciałem człowieka
    powinien zachowywać się jak antenka. Czyli elektrony swobodne w nim
    będą latać jak to robią w antenach. A to się powinno dać
    zarejestrować, np. wspomniany FET jako stopień wejściowy. Owszem,
    elektrony nie mają dokąd uciec, bo obwód nie jest zamknięty. Ale być
    może wystarczy butelka lejdejska, tzn. kondensatorek. Stworzy
    fikcyjną masę. Nie da się zmierzyć potencjału phi, ale da się
    zmierzyć d phi / d t. Ew. można byłoby A, jednak to trochę trudniej,
    nie chcę robić SQUID, bo będzie za drogo.