    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Pomiar ciśnienia krwi, efekt Dopplera
    Date: Fri, 14 Jul 2023 14:55:19 -0000 (UTC)

    Kotu ciśnienie mierzyli. Na ogonie. Oczywiście wrodzona ciekawość nie
    pozwoliła mi po prostu na to patrzeć, tylko zaciekawiło mnie, jak to
    właściwie działa.

    Pani ma takie urządzonko.

    https://sonomed.com.pl/pl/wyroby/vetbp/

    Sonda ultradźwiękowa (8 MHz) w jakiś magiczny sposób wykrywa przepływ krwi
    przez żyłę i przekazuje do uszu pani, która pompuje mankiet, aż przestanie
    słyszeć ten przepływ krwi. Ciśnienie, które wtedy odczytuje (nie wiem, czy
    to jest ciśnienie w mankiecie, czy jest jakoś przeliczane), jest uznawane
    za ciśnienie krwi kota.

    Tak też piszą tutaj:

    https://www.dispomed.com/non-invasive-blood-pressure
    -doppler/

    Pytanie moje jest o to, jak ta sonda dokładnie działa. Gdzie tu jest
    miejsce na efekt Dopplera? Wysyła się krótką serię impulsów 8 MHz, mierzy
    się częstotliwość impulsów, które wróciły, i różnica tych częstotliwości
    jest zamienia na częstotliwość akustyczną? Na to wskazywałaby nazwa
    "doppler". A może czas odbicia jest jakoś zamieniany na częstotliwość
    akustyczną? Tylko to się raczej w ultrasonografii stosuje (chyba?)...

    Macie pomysł?

    --
    Dwa koguty chodzą po mieście i strasznie się nudzą. Jeden z nich w
    końcu mówi: