  • 1. Data: 2012-11-17 17:46:26
    Temat: Procesory APU
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Czy procesory APU AMD jak A8-3850 i A8-3870K charakteryzują się tym, że mają
    wbudowaną w sobie kartę graficzną? Czy można programować ją w CUDA? Chodzi
    mi o programowane karty graficzne, które mają równoległą moc przewyższającą
    znacznie procesory. Czy procesor APU jest alternatywą dla drogich i
    energożernych kart graficznych, choć nie będzie mógł się równać z ATI
    Radeonem HD 5870, to jednak będzie mniej prądu zużywał?

  • 2. Data: 2012-11-17 18:10:38
    Temat: Re: Procesory APU
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Sat, 17 Nov 2012 17:46:26 +0100, Borneq napisał(a):

    > Czy można programować ją w CUDA?

    Nie. To jest rozwiązanie NVIDII dostępne dla ich GPU.

> [...]
    > drogich i energożernych kart graficznych, choć nie będzie mógł się równać
    > z ATI Radeonem HD 5870, to jednak będzie mniej prądu zużywał?

    Alternatywą w jakich zastosowaniach? Obliczeniowych? W jakimś stopniu na
    pewno. Pytanie, jakiej wydajności potrzebujesz.

    [ Świat jest zły i jeszcze mu się to ułatwia. ]
    [ (Franz Kafka) ]

  • 3. Data: 2012-11-17 18:29:47
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    > Nie. To jest rozwiązanie NVIDII dostępne dla ich GPU.

    Czy są jakieś alternatywne rozwiązania dla GPUs?

    > Alternatywą w jakich zastosowaniach? Obliczeniowych? W jakimś stopniu na
    > pewno. Pytanie, jakiej wydajności potrzebujesz.

    Obecnie najszybsze procesory jak Intel Core i7 mają zaporowe ceny, więc
    chciałbym pomyśleć o pójściu w równoległość. Mam teraz kartę graficzną
    wbudowaną w płytę, czy warto kupić układy NVIDII ? z wydajnością która
    przewyższała by procesory, choć nie chodzi o najszybsze jak HD 5870. Jaką
    płytę do tego mieć?

  • 4. Data: 2012-11-17 19:43:06
    Od: PK <P...@n...com>

    On 2012-11-17, Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Czy są jakieś alternatywne rozwiązania dla GPUs?

    Wszyscy istotni producenci (NVIDIA, AMD, Intel) mają swoje
    technologie wielordzeniowych kart graficznych.

    Na wszystkich rozwiązaniach możesz pisać własny soft poprzez
    bibliotekę OpenCL. CUDA to rozwiązanie tylko dla NVIDIA - mające
    dziś dużą przewagę (ilość informacji online i książek, większa
    popularność w zastosowaniach).

    > Obecnie najszybsze procesory jak Intel Core i7 mają zaporowe ceny, więc
    > chciałbym pomyśleć o pójściu w równoległość. Mam teraz kartę graficzną

    Karty graficzne też nie są jakoś szczególnie tanie. Aby uzyskać jakiś
    istotny zysk, musiałbyś zainwestować niewiele mniej niż w i7 ("gratis"
    hałas i mnóstwo ciepła).

    > wbudowaną w płytę, czy warto kupić układy NVIDII ? z wydajnością która
    > przewyższała by procesory, choć nie chodzi o najszybsze jak HD 5870. Jaką
    > płytę do tego mieć?

    Ale do czego Ci ta moc? Bo dużo piszesz o tej mocy i równoległości,
    jakbyś się za dużo naczytał Komputer Świata (czy co tam teraz jest
    popularne) albo jakichś tekstów o łamaniu szyfrowania na GPU.

    GPU nie mogą zastąpić CPU, bo mają inny zestaw instrukcji (mniejszy).
    Nie jest też w ogólności prawdą, aby były jakoś zatrważająco szybkie.
    Pojedynczy rdzeń nie tylko może mniej niż rdzeń CPU, ale też jest
    znacznie wolniejszy.

    Żeby skorzystać z GPU, trzeba zajmować się problemami, które pozwalają
    wykorzystywać obliczenia równoległe. Jesteś pewien, że jesteś w takiej
    sytuacji? Mam wrażenie, że mało wiesz na ten temat i możesz się bardzo
    zawieść.

    pozdrawiam,
    PK

  • 5. Data: 2012-11-17 19:52:54
    Od: "Piotr B. \(pb2004\)" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Borneq" napisał w wiadomości grup

    >Czy można programować ją w CUDA?

    CUDA to biblioteka nVidii. Dla AMD odpowiednikiem jest Stream SDK lub
    międzyplatformowe OpenCL/DirectCompute.

    >Chodzi mi o programowane karty graficzne, które mają równoległą moc
    >przewyższającą znacznie procesory.

    Tylko, że ta moc może być wykorzystana tylko w niektórych zastosowaniach.

    > Czy procesor APU jest alternatywą dla drogich i energożernych kart
    > graficznych, choć nie będzie mógł się równać z ATI Radeonem HD 5870, to
    > jednak będzie mniej prądu zużywał?

    Pod względem zużycia prądu to jest oczywiste. Ale pod względem wydajności
    GPU jest alternatywą tylko dla tzw. budżetowych kart graficznych.

    --
    Piotr Borkowski

  • 6. Data: 2012-11-17 20:36:35
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    On 17 Nov, 16:46, "Borneq" <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Czy procesory APU AMD jak A8-3850 i A8-3870K charakteryzują się tym, że mają
    > wbudowaną w sobie kartę graficzną?

    tak

    > Czy można programować ją w CUDA?

    jak juz napisano- CUDA jest rozwiazaniem Nvidii. OpenCL jest
    uniwersalny, ale zdrowo porabany.
    chcesz cos w miare latwego (jesli znasz C++) i *w miare* przenosnego
    (przynajmniej teoretycznie)? bierz C++ AMP
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hh265136.asp
    co prawda na dzien dzisiejszy jest to rozwiazanie tylko pod windowsy
    (i VS2012), ale poczytaj sobie o tym-
    http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=M
    TIyOTk
    rowniez pogooglaj sobie hsa bolt (poczytaj sobie nieco o powodach jego
    zaistnienia tutaj http://pclab.pl/art49823.html ).

    > energożernych kart graficznych, choć nie będzie mógł się równać z ATI
    > Radeonem HD 5870, to jednak będzie mniej prądu zużywał?

    tak, a10 zre mniej pradu niz procek + karta graficzna.

  • 7. Data: 2012-11-17 20:56:38
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Szymon von Ulezalka" <s...@g...com> napisał w
    wiadomości
    g.googlegroups.com...
    > rowniez pogooglaj sobie hsa bolt (poczytaj sobie nieco o powodach jego
    > zaistnienia tutaj http://pclab.pl/art49823.html ).

    Dzięki!, świetnie nadaje się do obróbki obrazu czy kompresji filmu.

  • 8. Data: 2012-12-22 21:42:09
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

> [...]

    > chcesz cos w miare latwego (jesli znasz C++) i *w miare* przenosnego
    > (przynajmniej teoretycznie)? bierz C++ AMP

    A czy to pójdzie na zwykłym procesorze? Chodzi mi o to że może być znacznie
    wolniej, wykorzystywać tylko dwa rdzenie, ale czy da się napisać na zwykły
    procesor a potem to przenieść?