  • 21. Data: 2021-01-05 20:13:19
    Temat: Re: Program do PCB
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 20:07, Napruty wrote:
    > W szkole ćwiczymy na 8051,

    Zainteresowałeś mnie ;) A gdzie? To kierunek archeologiczny ;) ?

  • 22. Data: 2021-01-05 20:18:09
    Od: Napruty <N...@g...com>

    W dniu 05.01.2021 o 20:07, Napruty pisze:
    > Na własny użytek zamawiam z Chin TS80P:
    > https://ae01.alicdn.co/kf/Hc5349fb03b1b4c7aad3c92c1e
    5f59c8fy.jpg_q90.jpg

    Link coś nie zatrybił, więc inny:
    https://www.youtube.com/watch?v=odpj1Pis3rE

  • 23. Data: 2021-01-05 20:23:21
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > Źle się wyraziłem - każda część sprawia mi jakiś kłopot, oprócz
    > lutowania. A środowisko, które sprawia dodatkowy ból to Eclipse. Jestem
    > przyzwyczajony - jeden klawisz i mam kompilację, i flashowanie w 5
    > sekund. Chcę widzieć efekt natychmiast, jedna zmiana, klawisz i widzę
    > działający układ.

    > Chyba tego szukam. Widziałem jeszcze Eagle i TurboPCB.

    Eagle nie jest tak do końca darmowy, ale jest bardzo intuicyjny. Jak dla
    mnie. Nie chcę tutaj zaczynać kolejnej wojny który cad lepszy. O
    TurboPCB nawet nie słyszałem pomimo 20 lat w zawodzie.

    > Chcę się czegoś nauczyć. Im więcej zrobię sam, tym większa duma. Chcę
    > zabłysnąć, a nie odwalić...

    Ok. Rozumiem. Tylko nie bądź uparty i PCB zamów zamiast robić samodzielnie.

    .html

    > 30<>31. STM32F030 ma wszystko, co potrzeba. W szkole ćwiczymy na 8051,
    > ale marzy mi się coś więcej. Zresztą mam już:
    > https://pl.aliexpress.com/item/32859225361.html
    > Migam diodą, nie jest źle.

    Miganie diodą to taki hello world u programistów. Bardzo dobrze.

    > Nie ma problemu. W szkole Weller WSP80:
    > https://weller.com.pl/pl/p/Lutownica-WSP-80/426
    >
    > Na własny użytek zamawiam z Chin TS80P:
    > https://ae01.alicdn.co/kf/Hc5349fb03b1b4c7aad3c92c1e
    5f59c8fy.jpg_q90.jpg

    Lutownice są ok. Instrukcje na youtubie.

    Adam Górski

  • 24. Data: 2021-01-05 20:42:43
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 05/01/2021 o 20:13, heby pisze:

    > Zainteresowałeś mnie ;) A gdzie? To kierunek archeologiczny ;) ?

    Pewnie moje Zsch-el imienia J J Śniadeckich w Grudziądzu.

    I koniecznie w asemblerze.

    Adam Górski

  • 25. Data: 2021-01-05 20:49:20
    Od: Napruty <N...@g...com>

    > Zainteresowałeś mnie ;) A gdzie? To kierunek archeologiczny ;) ?

    Działamy na tym:
    https://micromade.pl/wp-content/uploads/2016/10/dsm5
    1.jpg

    Kompletnie nie rozumiałem o czym mowa, ale pamiętam jak na początku roku
    szkolnego nauczyciel mówił - "może nie jest to powiew świeżości, ale
    mamy to co mamy. Jak ktoś chce to i tak się nauczy"

    Podobno każdy taki egzemplarz (ileś lat temu) był grubo powyżej 1000zł.
    Mnie wciągnęło, więc nie będę rozpaczał. Zresztą większość mojej klasy i
    tak nie wie, o co w tym chodzi.

  • 26. Data: 2021-01-05 21:00:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 20:49, Napruty wrote:
    > Działamy na tym:
    > https://micromade.pl/wp-content/uploads/2016/10/dsm5
    1.jpg

    Czyli archeologia ;) Ile to ma lat? Ze 25 minimum?

    > szkolnego nauczyciel mówił - "może nie jest to powiew świeżości, ale
    > mamy to co mamy. Jak ktoś chce to i tak się nauczy"

    Nie do kończa czaję bazę tego toku rozumowania. Arduino dało by radę
    zakupić za niewielkie pieniądze. Uczenie 8051 to jednak strata czasu:

    1) kiepski procesor
    2) kiepski kompilator
    3) kiepskie perspektywy

    Wiem że szkoła nie ma kasy, ale ma sponsorów, w technikach czasem
    fundowali całe klasy.

  • 27. Data: 2021-01-05 21:11:48
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > 2) kiepski kompilator
    > 3) kiepskie perspektywy
    >
    > Wiem że szkoła nie ma kasy, ale ma sponsorów, w technikach czasem

    To zależy czego chcesz się nauczyć.

    Lepszy byłby Z80 z pamięcią programu na zewnątrz.

    Mieliśmy takie zestawy a programowanie robiło się przez ustawianie
    przełączników.

    Adam Górski

  • 28. Data: 2021-01-05 21:34:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 21:11, Adam Górski wrote:
    > To zależy czego chcesz się nauczyć.

    Mysle że czegoś uzytecznego:
    1) współczesnego języka programowania
    2) wygodnego hobbystycznie procesora/platformy
    3) skupieniu się na zabawie a nie rozwiązywaniu problemów braku hardware
    i pracy w archaicznych środowiskach typu DOS/Win9x.

    > Lepszy byłby Z80 z pamięcią programu na zewnątrz.

    Nie. Co nie oznacza że jestem wrogiem takiego retro. Ale do nauki w
    technikum która ma czegoś użytecznego nauczyć - nie. To nie jest
    sensowny wybór, tak samo jak w szkołach muzycznych nie ma sesu uczyć
    grania na grzebieniu.

    > Mieliśmy takie zestawy a programowanie robiło się przez ustawianie
    > przełączników.

    Z faktu, że było ciezko, wynika obecnie tylko zniechęcenie. Nie o to
    chodzi w edukacji. Być może własnie z przyczyny "za dużo rzeczy aby
    zamigać diodą" wynika brak entuzjazmu reszty klasy.

  • 29. Data: 2021-01-05 21:56:37
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    > 3) skupieniu się na zabawie a nie rozwiązywaniu problemów braku hardware
    > i pracy w archaicznych środowiskach typu DOS/Win9x.

    To jest nauka jak działa procesor. Można programować i nie rozumieć.

> [...]
    > technikum która ma czegoś użytecznego nauczyć - nie. To nie jest
    > sensowny wybór, tak samo jak w szkołach muzycznych nie ma sesu uczyć

    Ale zapisu nutowego nadal uczą.

    > Z faktu, że było ciezko, wynika obecnie tylko zniechęcenie. Nie o to
    > chodzi w edukacji. Być może własnie z przyczyny "za dużo rzeczy aby
    > zamigać diodą" wynika brak entuzjazmu reszty klasy.

    To było bardzo dobre ćwiczenie żeby zrozumieć jak działają procesory.
    Etapy wczytywania instrukcji , danych, zapisu wyniku. etc.

    W zawodzie elektronika tak już jest że z 30 osobowej klasy wychodzi 1 z
    którego będzie pożytek.

    Adam Górski

  • 30. Data: 2021-01-05 22:02:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/01/2021 19:33, Kaczin wrote:
    > Zrób to, przestań być marudzącym pasożytem!

    Mój przyjacielu, najwspanialszy!

    Własnie przed chwilą popełniłem eksperymentos. Ubuntu 18.04 LTS,
    dokładnie takie jakie było moim przykładem w tym wątku, odpalone w
    VirtualBoxie, ze wszystkimi możliwymi updates.

    apt install kicad

    Po odpaleniu ten sam bug co 2 lata temu - kursor na schematic zostawia
    ślad, uniemożliwiając pracę.

    Long. Long. Time. Support.

    Ale może przesadzam. Zostały jeszcze 2 lata z tego supportu.

    No i wiadomo, można kernelować kompile, jak to zwykle robie jak coś nie
    działa. Ale przykład nie o tym czy da się odpalić Kicada na linuxie,
    tylko przykłąd był o tym jak kiepskiej jakości jest testowanie w
    OpenSource, w tym w KiCad i jak dużo arogancji wystaje z każdej
    niezałatanej dziury.