  • 1. Data: 2016-06-16 08:05:48
    Temat: Przekaźnik półprzewodnikowy
    Od: atmega <a...@o...pl>

    Witam.

    Mam taki problem:
    w zależności od czegoś tam muszę przyłączyć lub odłączyć rezystor, który
    jest elementem konfiguracyjnym dla układu scalonego.
    Można by użyć klasycznego przekaźnika kontaktronowego.
    Ale są też miniaturowe przekaźniki SSR.
    Nigdy takich nie używałem i mam tu pytanie do bardziej doświadczonych,
    czy nie ma jakichś przeciwwskazań?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2016-06-16 10:39:56
    Temat: Re: Przekaźnik półprzewodnikowy
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "atmega" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ale są też miniaturowe przekaźniki SSR.
    > Nigdy takich nie używałem i mam tu pytanie do bardziej doświadczonych, czy

    Też nie używałem - czyli nie do mnie pytanie :).
    Styk to styk i koniec tematu, , a SSR trzeba dokładnie sprawdzić co ma na
    wyjściu.
    Możliwość zastosowania SSR może istotnie zależeć od tego jaka wartość tego
    rezystora i na ile dokładnie musi taka być po podłączeniu.

    Coś więcej o scalaku i rezystorze - może da się to rozwiązać w ogóle bez
    przekaźnika.
    P.G.

  • 3. Data: 2016-06-16 11:03:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    przy malych i bardzo malych pradach styk przestaje byc stykiem. Niby w kontaktronie
    gaz ochronny ale i tak kontaktrony do bardzo malych pradow sa slabo dostepne, kiedys
    potrzebowalem taki kontaktron i latwo nie bylo.

  • 4. Data: 2016-06-16 11:19:05
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > przy malych i bardzo malych pradach styk przestaje byc stykiem. Niby w
    > kontaktronie gaz ochronny ale i tak kontaktrony do bardzo malych pradow sa
    > slabo dostepne, kiedys potrzebowalem taki kontaktron i latwo nie bylo.

    Racja, ale jak mówimy o bardzo małych prądach to upływność SSRa też pewnie
    jest nie do pominięcia (ale w żadne parametry nie zaglądałem).
    P.G.

  • 5. Data: 2016-06-16 12:22:37
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > kontaktronie gaz ochronny ale i tak kontaktrony do bardzo malych pradow sa
    > slabo dostepne, kiedys potrzebowalem taki kontaktron i latwo nie bylo.

    A takie telekomunikacyjne? W końcu nie wszystkie przełączają się pod prądem
    stałym o większej wartości...?
    Albo przekaźniki C - ze stykami samoczyszczącymi? (tylko, że one już nie
    takie malutkie)

    --
    Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
    (C) Stephen Hawking

  • 6. Data: 2016-06-16 13:08:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "atmega" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >Ale są też miniaturowe przekaźniki SSR.
    >Nigdy takich nie używałem i mam tu pytanie do bardziej
    >doświadczonych, czy nie ma jakichś przeciwwskazań?

    Pewnie sa i to calkiem sporo.
    Duzo zalezy od tego co przez ten rezystor plynie i na ile liniowy musi
    byc.

    SSR trzeba dobrac starannie.

    A co to za uklad - moze przewidziane sterowanie tranzystorem ?

    J.

  • 7. Data: 2016-06-16 14:09:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Pewnie sa i to calkiem sporo.
    > Duzo zalezy od tego co przez ten rezystor plynie i na ile liniowy
    > musi byc.

    To się nazywa "klucz analogowy" lub podobnie, i faktycznie jest sporo
    układów scalonych pełniących tę funkcję. Zdarzało mi się używać. Nawet
    gdzieś mi trochę kości zostało. Mogę sprawdzić konkretnie co za jedne,
    ale nie w tej chwili.

    > SSR trzeba dobrac starannie.

    Nazwanie tego "przekaźnikiem" lub "SSR" zupełnie mnie zmyliło.

    > A co to za uklad - moze przewidziane sterowanie tranzystorem ?

    Często się da, ale klucze analogowe sprawdzają się w zastosowaniach,
    gdy przełączane obwody gdzieś sobie wiszą w powietrzu i nie mają
    wyrobionego poglądu na temat masy.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2016-06-16 14:31:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

    >Często się da, ale klucze analogowe sprawdzają się w zastosowaniach,
    >gdy przełączane obwody gdzieś sobie wiszą w powietrzu i nie mają
    >wyrobionego poglądu na temat masy.

    Mnie sie wtedy zapala lampka ostrzegawcza - sprawdzic, jak to z tym
    brakiem masy dokladnie jest :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-06-16 14:38:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > To się nazywa "klucz analogowy" lub podobnie, i faktycznie jest sporo
    > układów scalonych pełniących tę funkcję.

    Dla mnie klucz analogowy to zupełnie co innego niż przekaźnik
    półprzewodnikowy (SSR).
    Klucz analogowy nie zapewnia izolacji galwanicznej, a przekaźnik zapewnia.

    Pytanie było o przekaźnik.
    P.G.

  • 10. Data: 2016-06-16 15:19:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Dla mnie klucz analogowy to zupełnie co innego niż przekaźnik
    > półprzewodnikowy (SSR).
    > Klucz analogowy nie zapewnia izolacji galwanicznej, a przekaźnik zapewnia.

    No nie wiem, klucze w końcu cmos, więc izolowane. I dość dobrze tam obwód
    sterowany od sterującego odseparowany. Na tyle przynajmniej, by się nie
    troszczyć o potencjał masy wewnątrz układu.

    > Pytanie było o przekaźnik.

    Pytanie było o przekaźnik, ale pewności nie ma, że o przekaźnik chodziło.

    --
    Jarek