  • 1. Data: 2012-12-01 18:10:50
    Temat: Przeponowe naczynie wzbiorcze - praktyka
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem. Praktycy od CO pomóżcie.

    Ile może wynosić realny czas eksploatacji przeponowego naczynia
    wzbiorczego w instalacji CO/CWU w mieszkaniu ? U mnie *po 10 latach*
    pojawiły się spadki ciśnienia w szczelnej instalacji a po dopełnieniu
    nadmierne skoki ciśnienia skutkujące upuszczaniem wody przez zawór
    bezpieczeństwa. Nie wiem czy 10 lat bezawaryjnej eksploatacji naczynia
    to dużo, mało czy w sam raz :> Na razie dobiłem nieco ciśnienia
    powietrza pompką, obserwuję układ i jest OK, ale obawiam się że naczynie
    jest do wymiany. I tu drugie pytanie: DTRka kotła podaje tylko pojemność
    naczynia, nie ma typu, producenta ani wymiarów. Googiel milczy. Naczynie
    ma kształt dysku i montowane jest pionowo wewnątrz kotła. Jeżeli nie
    znajdę nic, co się zmieści na miejsce starego naczynia, mogę chyba
    zamontować naczynie podobnej pojemności na zewnątrz ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-12-02 17:49:26
    Temat: Re: Przeponowe naczynie wzbiorcze - praktyka
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Dec 2012 18:10:50 +0100, PeJot napisał(a):
> [...]
    > nadmierne skoki ciśnienia skutkujące upuszczaniem wody przez zawór
    > bezpieczeństwa. Nie wiem czy 10 lat bezawaryjnej eksploatacji naczynia

    Jak sie patrze na rurki w swoim starym samochodzie ... w sam raz.

    J.

  • 3. Data: 2012-12-03 07:05:41
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-02 17:49, J.F. pisze:

    > Jak sie patrze na rurki w swoim starym samochodzie ... w sam raz.

    Marna pociecha. Producent kotła ( chaffoteaux & maury ) został
    wchłonięty przez kogoś innego, nawet nie wiem kto sprzedaje części do
    tego modelu ( Elexia Comfort ).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-12-04 17:07:09
    Od: Swift <p...@g...com>

    W moim piecu Bosch/Junkers, po mniej więcej 10 latach, stało się to samo. Takie same
    objawy - spadek ciśnienia, a po dopuszczeniu wody do wymaganego ciśnienia, zadziałał
    zwór bezpieczeństwa. Wymieniłem całe naczynie wzbiorcze (wewnętrzne, w kształcie
    dysku). Jak się potem okazało, nie trzeba było wcale wymieniać całego naczynia.
    Wystarczyło tylko wymienić zaworek w części zawierającej powietrze pod ciśnieniem, bo
    membrana i cała reszta naczynia była sprawna. Zaworek (podobny jak wentyl w oponie)
    często koroduje od wilgoci, która wytrąca się z powietrza pod ciśnieniem.
    PP

  • 5. Data: 2012-12-04 19:25:14
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-04 17:07, Swift pisze:
> [...]
    wentyl w oponie) często koroduje od wilgoci, która wytrąca się z powietrza pod

    Rozumiem że wkładka zaworowa daje się zamienić na samochodową. Nic to,
    po dobiciu ciśnienia powietrza i zakręceniu metalowego kapturka z
    uszczelką na razie CO działa normalnie. Dzięki za podpowiedź, jeśli
    znowu zacznie spadać ciśnienie obadam sam zaworek, zamiast szukać
    naczynia na zamianę. Tymczasem google twierdzi że w takich przypadkach
    winna jest *dziurawa* przepona, stąd wilgoć po stronie powietrznej i
    korozja zaworu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2012-12-04 22:17:53
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu wtorek, 4 grudnia 2012 19:25:14 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > naczynia na zamianę. Tymczasem google twierdzi że w takich przypadkach
    > winna jest *dziurawa* przepona, stąd wilgoć po stronie powietrznej i

    Czy wkładka zaworowa samochodowa będzie pasowała, nie sprawdzałem, ale bardzo
    prawdopodobne bo wygląda tak samo.
    Swego czasu pytałem serwisanta i twierdził, że często to nie uszkodzona membrana a
    właśnie zaworek.
    PP

  • 7. Data: 2012-12-04 23:29:54
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-04 22:17, Swift pisze:

    > Swego czasu pytałem serwisanta i twierdził, że często to nie uszkodzona membrana a
    właśnie zaworek.

    No cóż, stanu membrany nie da się określić bez zniszczenia naczynia, no
    chyba że leje się woda z zaworka, zamiast powietrza ( u mnie nie ).
    Pozostaje wymiana wkładki zaworowej w ciemno i obserwacja efektów. Może
    się okazać że to u mnie wystarczy. Dzięki za wyjaśnienia.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2012-12-06 14:52:04
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dysku i montowane jest pionowo wewnątrz kotła. Jeżeli nie znajdę nic, co
    > się zmieści na miejsce starego naczynia, mogę chyba zamontować naczynie

    Możesz dać naczynie o pojemności minimum takiej samej lub większej.
    Naczynia wytrzymują różnie. U mnie ostatnie żyło sobie 15 lat, zdemontowałem
    wraz z kotłem i odsprzedałem do dalszego użytku jak nadal sprawne. W ciągu
    tych 15 lat woda w CO była tylko dwa razy wymieniana.

    I teraz najważniejsze: naczynie należy dopompowywać TYLKO i WYŁĄCZNIE w
    stanie suchym - opróżnione z wody. Wtedy znasz prawdziwe ciśnienie w
    naczyniu. Prawdopodobnie to co dopompowałeś to zdezydowanie za mało i
    naczynie nie działa. Woda dociska membranę do ściany naczynia, robi się
    nieściśliwie i dlatego otwiera się zawór bezpieczeństwa..
    Jeżeli chcesz sprawdzić czy naczynie jest do wymiany, zdemontuj je, odwróć
    wentylem w dół, wykręć wentyl i sprawdź czy jest sucho. Jeżeli jest sucho,
    nie ma wody to naczynie jest sprawne.
    Ważne jest też by poza sezonem utrzymywać wodę w instalacji grzewczej i nie
    zmieniać jej lub robić to jak najrzajdziej się tylko da.

  • 9. Data: 2012-12-07 21:50:32
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-12-06 14:52, Jackare pisze:

> [...]
    > stanie suchym - opróżnione z wody. Wtedy znasz prawdziwe ciśnienie w
    > naczyniu. Prawdopodobnie to co dopompowałeś to zdezydowanie za mało i

    Tyle to wiedziałem wcześniej, ciśnienie w naczyniu ma być 0.7 bara, a w
    instalacji jest 2-3 bary. Z pomiarów ciśnienia w naczyniu nic nie
    wyszło, niby zawór samochodowy, a ciśnieniomierz do kół nie otwiera go i
    koniec.

    > Ważne jest też by poza sezonem utrzymywać wodę w instalacji grzewczej

    Nie mam innej możliwości, kocioł bez ciśnienia w CO nie poda CWU.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2012-12-15 11:22:59
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Tyle to wiedziałem wcześniej, ciśnienie w naczyniu ma być 0.7 bara, a w
    > instalacji jest 2-3 bary. Z pomiarów ciśnienia w naczyniu nic nie wyszło,
    > niby zawór samochodowy, a ciśnieniomierz do kół nie otwiera go i koniec.

    Nie. Ciśnienie w naczyniu przeponowym nie jest parametrem sztywnym i ustawia
    sie je w zależności od cisnienia w instalacji. Jeżeli ciśnienie statyczne
    na zimno w instalacji ma być np 1 bar to w naczyniu na dzień dobry powinno
    być 1,2, jeśli w CO 1,5 to w naczyniu 1, 7.

    Nie może być ono parametrem sztywnym bo np w 10 pietrowym bloku statyczne
    ciśnienie wody wynikające z wysokości pionów i masy wody w tych pionach itp
    bedzie znacznie wyższe.

    Efekt powinien być tak że na zimno naczynie mniej więcej równoważy ćisnienie
    wody, na ciepło gdy ciśnienie wzrasta na skutek rozszerzalności membrana i
    powietrze powinny dopiero zacząć kompensować wzbieranie wody.
    W Twoim przypadku na zimno membrana już jest dobita do ścianki naczynia i
    gdy ciśnienie rośnie zaczyna pracować zawór bezpieczeństwa.
    Cisnienie statyczne wody na zimno w co najlepiej ustawić na poziomie 1 - 1,2
    bara, wtedy na gorąco nawet przy 70-80 st C ciśnienie nie osiągnie 3 bar i
    nie uruchomi zaworu bezp przy dobrze dobranej pojemności naczynia
    wzbiorczego.
    Dobrze dobrana pojemność oznacza minimum 4% pojemności instalacji CO. Jeżeli
    jest więcej - nie szkodzi, jeśli mniej to nie będzie działać i zawór też
    zaczenie wybijać. Należy wtedy zwiększyć naczynie lub dołożyć kolejne -
    decyduje ekonomia i ilość miejsca. IMHO lepiej jest budować baterię naczyń
    niż montować jedno wielkie
    --
    Jackare