  • 1. Data: 2015-03-08 17:55:28
    Temat: Przetwornica do zegara nixie, 5V na wejściu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Pracuję obecnie nad długo odkładanym projektem zegara nixie, którego
    koncepcja do tej pory zdążyła się już kilka razy zmienić. Właściwie od
    początku wiedziałem, że powinien on być w miarę "bezobsługowy", to
    znaczy automatycznie pozyskiwać czas z jakiegoś zewnętrznego źródła.
    Początkowo brałem pod uwagę DCF77, potem Ethernet, teraz zdecydowałem
    się pójść z duchem czasu i wykorzystać popularny moduł WiFi ESP8266. :)

    Generalnie do zasilenia części cyfrowej będę potrzebował dwóch napięć:
    3,3V (głównie ESP, Atmega i parę innych drobiazgów) oraz 5V (kontroler
    nixie SN74141 i dodatkowy wyświetlacz 2x16). Oczywiście do samych lamp
    potrzebuję jeszcze wysokiego napięci i właśnie tu mam drobny problem.
    Większość projektów z Internetu wykorzystuje przetwornice dławikami i
    wysokonapięciowymi MOSFET-ami, sterowanymi przez MC34063 bądź NE555. Za
    każdym razem na wejściu są one zasilane napięciem w przedziale 9V-12V.

    Dla uproszczenia swojego projektu planowałem brać 5V bezpośrednio ze
    stabilizowanego zasilacza impulsowego, a 3,3V zbijać stabilizatorem. To
    samo napięcie 5V miało zasilać przetwornicę. W moim projekcie licznika
    Geigera wykorzystałem przetwornicę transformatorową na MC34063, która z
    powodzeniem pracowała przy 5V. Niemniej to była przetwornica
    transformatorowa...

    Zajrzałem do noty katalogowej MC34063 i jest tam podana informacja, że
    układ może pracować na napięciu wejściowym mieszczącym się w przedziale
    3-40V. Napięcie wyjściowe jest ograniczone wytrzymałością wbudowanego
    tranzystora kluczującego, ale przecież właśnie w tym celu stosuje się
    wysokonapięciowe MOSFET-y albo transformatory.

    Właściwie cały mój wywód sprowadza się do jednej kwestii: czy stosując
    układ z dławikiem i MOSFET-em mogę zejść do tak niskiego napięcia
    zasilania jak 5V, czy w tym przypadku jest wskazane jego podwyższenie? W
    ogóle nie będę miał problemów ze znalezieniem wysokonapięciowego
    tranzystora, który otwierałby się w pełni przy napięciu na bramce w
    okolicy tych 5V?

    Druga sprawa, która mnie interesuje to stopień sterujący przed
    MOSFET-em. W niektórych projektach zegarów Nixie widywałem rozwiązanie z
    tranzystorem pnp i diodą, których celem było szybkie rozładowywanie
    bramki. Taki układ jest wskazany, czy też można go pominąć? Generalnie
    zależy mi na małym rozmiarze, bo dostępna powierzchnia płytki jest
    ograniczona.

    Aha, zapomniałbym. Zegar ma mieć sześć lamp, jednak będą one
    multipleksowane, a więc jednocześnie będzie się świeciła tylko jedna, Do
    tego dochodzą dwie neonówki robiąca za "przecinki" pomiędzy godzinami,
    minutami i sekundami. Sterowanie przełączaniem napięcia na anody
    poszczególnych lamp będzie realizowane za pomocą transoptorów.

  • 2. Data: 2015-03-08 18:00:53
    Temat: Re: Przetwornica do zegara nixie, 5V na wejściu
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, March 8, 2015, 5:55:28 PM, you wrote:

    [...]

    Z MAC34063 nie uzyskasz przy zasilaniu 5V napięcia wystarczającego do
    otwarcia MOSFETa. To w ogóle jest gówniany kontroler, który istnieje
    na rynku tylko i wyłącznie siłą bezwładu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2015-03-08 18:13:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Z MAC34063 nie uzyskasz przy zasilaniu 5V napięcia wystarczającego do
    > otwarcia MOSFETa. To w ogóle jest gówniany kontroler, który istnieje
    > na rynku tylko i wyłącznie siłą bezwładu.

    Co w takim razie mógłbyś polecić?
    Hmm... Może istnieją jakiś gotowy moduł, który mógłbym wpiąć prostopadle
    w przygotowane złącze na płycie głównej? To zawsze oszczędziłoby mi
    trochę pracy w razie awarii przetwornicy. ;)

  • 4. Data: 2015-03-08 18:27:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, March 8, 2015, 6:13:06 PM, you wrote:

> [...]

    Powinno być ,,MC"

    > Co w takim razie mógłbyś polecić?

    Z MOSFETem? Nic sensownego nie widzę. Na bipolarnych można zrobić
    flybacka ale to równie dobrze można zrobić też bezpośrednio na
    MC34063, godząc się na fatalną sprawność w takich warunkach.

    > Hmm... Może istnieją jakiś gotowy moduł, który mógłbym wpiąć prostopadle
    > w przygotowane złącze na płycie głównej? To zawsze oszczędziłoby mi
    > trochę pracy w razie awarii przetwornicy. ;)

    Nie ma już Ery...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2015-03-08 22:26:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Z MOSFETem? Nic sensownego nie widzę. Na bipolarnych można zrobić
    > flybacka ale to równie dobrze można zrobić też bezpośrednio na
    > MC34063, godząc się na fatalną sprawność w takich warunkach.

    Hmm... To może w takim razie najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie
    dwóch stabilizatorów, które obniżałyby kolejno napięcie do 5V i 3,3V, a
    na wejściu podanie np. 9V z których zasilana byłaby także przetwornica?

  • 6. Data: 2015-03-08 22:58:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Sunday, March 8, 2015, 10:26:12 PM, you wrote:

    > Hmm... To może w takim razie najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie
    > dwóch stabilizatorów, które obniżałyby kolejno napięcie do 5V i 3,3V, a
    > na wejściu podanie np. 9V z których zasilana byłaby także przetwornica?

    UC3843 potrzebuje do startu 8.5V. I jest dostosowany do sterowania
    MOSFETa.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-03-09 06:52:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > UC3843 potrzebuje do startu 8.5V. I jest dostosowany do sterowania
    > MOSFETa.

    A wracając do flybacka, to może dałoby się zasilić lampy nixie właśnie z
    takiej transformatorowej przetwornicy, podobnie jak w przypadku licznika
    Geigera? W jaki sposób musiałbym dobrać transformator? Dałoby się kupić
    coś gotowego? Feryster?

  • 8. Data: 2015-03-09 10:23:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Monday, March 9, 2015, 6:52:59 AM, you wrote:

    > A wracając do flybacka, to może dałoby się zasilić lampy nixie właśnie z
    > takiej transformatorowej przetwornicy, podobnie jak w przypadku licznika
    > Geigera?

    A o czym pisałem trochę wcześniej?

    > W jaki sposób musiałbym dobrać transformator? Dałoby się kupić
    > coś gotowego? Feryster?

    Mamy w bzie prawie 4000 rodzajów transformatorów. Znalezienie gotowca,
    który by pasował byłoby dość trudne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-03-09 12:20:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.03.2015 um 18:27 schrieb RoMan Mandziejewicz:

> [...]
    > flybacka ale to równie dobrze można zrobić też bezpośrednio na
    > MC34063, godząc się na fatalną sprawność w takich warunkach.

    A gotowe inwertery do lamp EL nie dałoby się zgwałcić? Nixi wielkich
    prądów nie potrzebuje, tylko prostownik dodać i ewentualnie ograniczyć
    napięcie.

    Waldek

  • 10. Data: 2015-03-09 18:12:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Tak BTW przyszła mi do głowy nowa koncepcja.
    Może dobrym pomysłem byłoby zasilenie całości z zasilacza impulsowego
    12V. Dalej przetwornica impulsowa na A8498, zbijająca napięcie do 5V, a
    za nią stabilizator liniowy 3,3V.
    Niezależnie 12V zasilałoby przetwornicę boost, dającą HV dla lampek nixie.

    Miałbym wtedy w układzie dwie przetwornic impulsowe. Jak wygląda kwestia
    zakłóceń? Jeśli nie mam w układzie żadnych obwodów analogowych, które
    mogłyby mi wzmocnić ewentualne minimalne tętnienia, to chyba nie powinno
    to tworzyć problemu? A przynajmniej straty mocy udałoby się zauważalnie
    zmniejszyć, co ma znaczenie w przypadku zegara, który pracowałby cały czas.

    Jak jest z awaryjnością takich przetwornic w odniesieniu do
    standardowego stabilizatora? Mogę sobie pozwolić na przytlutowanie ich
    do płyty głównej i zabezpieczenie Plastikiem 70, czy może raczej
    powinienem się liczyć z koniecznością naprawy za jakiś czas i
    zaprojektować przetwornice na osobnych płytkach, wpinanych w złącza na
    płycie głównej?