  • 1. Data: 2011-02-01 19:32:52
    Temat: Przetwornica - step down
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    Witam,

    Mam przetwornice step-down z wlasnym sterownikiem.
    Jedyna różnica od typowej to brak pojemności wyjściowej ponieważ ma to
    pracować jako układ stabilizacji prądu.

    Oczywiście w praktyce nie jest zupełnie tak jakbym oczekiwał.

    Zastanawiają mnie oscylacje przy włączaniu i wyłączaniu klucza - jak na pic:
    http://img163.imageshack.us/img163/6893/waveb.png

    Co może być ich powodem ?

    Adam

  • 2. Data: 2011-02-01 20:14:50
    Temat: Re: Przetwornica - step down
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, February 1, 2011, 8:32:52 PM, you wrote:

> [...]
    > Oczywiście w praktyce nie jest zupełnie tak jakbym oczekiwał.
    > Zastanawiają mnie oscylacje przy włączaniu i wyłączaniu klucza - jak na pic:

    1. Błędna metoda pomiaru - użycie klasycznej sondy z kabelkiem masy jako
    antenką i obwodem rezonansowym równocześnie.
    2. Zła konstrukcja dławika - za duża pojemność własna.
    3. Brak małej pojemności na wyjściu, blokującej takie oscylacje.
    4. Obciążenie reaktancyjne (oporniki drutowe o sporej indukcyjności).

    A tak w ogóle, to moja szklana kula, nawet przyciśnięta do ściany
    odmówiła dalszych zeznań i stwierdziła, że ona też ma swoje ograniczenia
    i bez schematu, zdjęć układu oraz wartości napięć i prądów, to ona ma to
    w dupie i więcej pomagać nie zamierza.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-02-01 20:25:50
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > odmówiła dalszych zeznań i stwierdziła, że ona też ma swoje ograniczenia
    > i bez schematu, zdjęć układu oraz wartości napięć i prądów, to ona ma to

    Postaram się przygotować materiał tak aby kolega nie miał wątpliwości.
    Czy mogę wtedy liczyć na pomoc ? Jeśli tak to może byłaby możliwość
    przez skypa lub mailem ?

    Adam

  • 4. Data: 2011-02-01 20:56:19
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

    W dniu 2011-02-01 21:25, Adam Górski pisze:

    > Postaram się przygotować materiał tak aby kolega nie miał wątpliwości.
    > Czy mogę wtedy liczyć na pomoc ? Jeśli tak to może byłaby możliwość
    > przez skypa lub mailem ?

    Cewka : http://img12.imageshack.us/img12/239/dsc02743dk.jpg
    Układ : http://img204.imageshack.us/img204/6571/dsc02744r.jp

    Idea jest następująca:

    Przed uruchomieniem 20mF kondensatorów jest naładowanych do 330V.
    Przed uruchomieniem obciążenie jest wstępnie spolaryzowane i występuje
    na nim 120V.
    Po uruchomieniu układu energia z C ma być przekazana do obciążenia i ma
    być utrzymany stały prąd rzędu 40-50A w czasie 20ms

    Na podstawie różnych źródeł założyłem sobie 250KHz jak częstotliwość
    pracy. Do tego wyszła mi z obliczeń cewka 70uH na rdzeniu PM114/93
    epcosa ( na zdjeciu )

    Problem polega na tym że przy przełączaniu mam straszną sieczke w całym
    układzie.

    Chwilowo obniżyłem częstotliwość do 50kHz żeby zobaczyć cokolwiek.
    Ten przebieg z pierwszego rysunku to napięcie na obciążeniu - za cewką.

    Jakie byłyby jeszcze pomocne pomiary w określeniu co się dzieje ?

    Pozdrawiam i dziękuje za sugestie.

    Adam Górski

  • 5. Data: 2011-02-01 22:18:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, February 1, 2011, 9:25:50 PM, you wrote:

    > Postaram się przygotować materiał tak aby kolega nie miał wątpliwości.
    > Czy mogę wtedy liczyć na pomoc ? Jeśli tak to może byłaby możliwość
    > przez skypa lub mailem ?

    Szkoda, żeby mailem - inni się nie nauczą.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-02-01 22:32:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Tuesday, February 1, 2011, 9:56:19 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > być utrzymany stały prąd rzędu 40-50A w czasie 20ms
    > Na podstawie różnych źródeł założyłem sobie 250KHz jak częstotliwość

    Za dużo!

    > Do tego wyszła mi z obliczeń cewka 70uH na rdzeniu PM114/93
    > epcosa ( na zdjeciu )

    Obliczenia u Niemca? On jest nieobliczalny z tymi dwoma kilogramami
    ferrytu :( To jest za wielki rdzeń - trzeba to jakoś przerobić.
    BTW: jak Ci się udało zdobyć rdzeń ze szczeliną 3.8mm?

    > Problem polega na tym że przy przełączaniu mam straszną sieczke w całym
    > układzie.

    Normalka przy robieniu takich rzeczy na pająka. Przy takich prądach
    każdy zbędny centymetr przewodu to antena.

    > Chwilowo obniżyłem częstotliwość do 50kHz żeby zobaczyć cokolwiek.
    > Ten przebieg z pierwszego rysunku to napięcie na obciążeniu - za cewką.

    Domyśliłem się.

    > Jakie byłyby jeszcze pomocne pomiary w określeniu co się dzieje ?

    Zdjęcie całości z jakąś linijką, żeby można było mieć jakieś
    odniesienie. No i wiedza o tym, co jest obciążeniem.

    Ale zacznij od rzeczy podstawowej - pętla najkrytyczniejsza to
    połączenia pomiędzy pojemnością wejściową, kluczem i diodą. To musi być
    robione krótkimi przewodami. I na wyjściu _musi_ być mała pojemność
    blokująca. Przy takim prądzie rzędu pojedynczych uF.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-02-02 09:14:33
    Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>

> [...]
    > ferrytu :( To jest za wielki rdzeń - trzeba to jakoś przerobić.
    > BTW: jak Ci się udało zdobyć rdzeń ze szczeliną 3.8mm?

    Obliczenia - fakt - u Niemca.

    Napisałem do epcosa że potrzebuje i następnego dnia miałem telefon od
    dystrybutora w Polsce. Po dwóch tygodniach miałem na biurku.

> [...]
    >
    > Zdjęcie całości z jakąś linijką, żeby można było mieć jakieś
    > odniesienie. No i wiedza o tym, co jest obciążeniem.

    Zdjęcie z linijką będzie nieco problematyczne - nie mam linijki :) -może
    być bez ?
    Faktycznie przewody połączeniowe są dość długie.

    Obciążeniem jest lampa łukowa Xe. Producent twierdzi ( i zapiera się )
    że charakterystyka z zapalonym łukiem jest rezystancyjna a tak właśnie
    sytuacja u mnie występuje.
    Coś mi tutaj śmierdzi z tą czysto rezystancyjną charakterystyką łuku.

> [...]
    > robione krótkimi przewodami. I na wyjściu _musi_ być mała pojemność
    > blokująca. Przy takim prądzie rzędu pojedynczych uF.

    Ok. Biorę się za skracanie kabli pomiędzy C wejściowym, Diodą i kluczem.
    Doprowadzenia L i Cwy(blokujący) też mają pierwszorzędne znaczenie ?

    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2011-02-02 09:34:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Wednesday, February 2, 2011, 10:14:33 AM, you wrote:

    [...]

    > Ok. Biorę się za skracanie kabli pomiędzy C wejściowym, Diodą i kluczem.
    > Doprowadzenia L i Cwy(blokujący) też mają pierwszorzędne znaczenie ?

    Długość połączeń w każdej przetwornicy to podstawa.

    Skoro to lampa łukowa, to faktycznie niekoniecznie czysta pojemność
    równolegle do niej musi być dobrym pomysłem :( Trzeba będzie dać dwójnik
    RC - ale jego dobranie to będzie niezła jazda, bo o rezystory
    bezindukcyjne przy takich mocach ciężko :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-02-02 09:51:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Feb 2011 10:34:43 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >RC - ale jego dobranie to będzie niezła jazda, bo o rezystory
    >bezindukcyjne przy takich mocach ciężko :(

    Ale czemu bezindukcyjne ? Do stabilizacji pradu to jak najbardziej
    indukcyjne a wrecz drugi dlawik :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-02-02 10:34:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Wednesday, February 2, 2011, 10:51:24 AM, you wrote:

    > Ale czemu bezindukcyjne ? Do stabilizacji pradu to jak najbardziej
    > indukcyjne a wrecz drugi dlawik :-)

    Jarku, pomyśl przez chwilę. Tu chodzi o tłumienie oscylacji. Co miałby
    dać drugi dławik równolegle do lampy łukowej - zwarcie dla DC?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl