  • 41. Data: 2011-08-23 17:18:30
    Temat: Re: Przyćmiony księżyc jak UFO :-(
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-08-23 13:51, Olo pisze:

    > fajny efekt "tłustej szybki"...

    Oj, chyba nie tłustej.

    --
    animka

  • 42. Data: 2011-08-23 17:22:09
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-08-23 14:04, Adam pisze:
> [...]
    >>> artykuł:

    > Raczysz żartować z tym Canonem (a może Olympusem) ;)
    >
    > Wiadomości tam są uniwersalne.

    Ja nie mogę ręcznie ustawic przesłony itp. Mam automat z auto, noc,
    sport itp. oprócz nagrywania. W setupie to co można było ustwić ustawilam.

    --
    animka

  • 43. Data: 2011-08-23 17:26:35
    Temat: Re: Przyćmiony księżyc-podsumowanie
    Od: "J." <j...@i...pl>

    Animko, z koniecnzości bedę się nieco powtarzał po innych, ale rada jest
    jedna W TYM KONKRETNYM PRZYPADKU [i w wielu innych] pomoże tylko aparat z
    jakąkolwiek kontrolą ekspozycji [a nie kompletne auto]. Plus odrobina
    elementarnych podstaw fotografii. W skrócie, dlaczego wyszło tak a nie inaczej:
    -Księżyc w kadrze jest b. jasny w stosunku do reszty
    -K. jest b. mały w stosunku do reszty kadru
    To sprawia,że zarówno komórka, jak i prosty aparat nie radzi sobie z
    ustawieniem ekspozycji zdjęcia. Paradoksalnie, komórką można zrobić łdne
    zdjęcie Księżyca, ale przez lunetę [teleskop] -bo tam wypełnia ona większość
    lub całośc kadru. Tak samo prostym kompaktem-małpą, ale... tylko tym z małym
    zoomem i małym obiektywem [inaczej masakra, nie będe rozwijał dlaczego,
    generalnie horror pod nazwą projekcja pozaogniskowa i winietowanie].
    To, że akurat Twój aparat robi na ogół gorsze zdjęcia nocne niż komórka nie ma
    tu znaczenia, ten kadr [mały Księżyc na ciemnym niebie] jest po prostu
    skrajnie nietypowy i może wyjść odwrotnie niż normalnie.
    Tak jak ktoś już pisał, najlepszym nawet aparatem nie zrobisz pojedynczego
    zdjęcia, na którym bedzie widać normalnie naświetloną tarczę Księżyca i
    krajobraz -po prostu kontrast jest za duży dla KAŻDEGO aparatu. Ludzkie oko
    potrafi w tym względzie więcej. Można sobie z tym poradzić albo jakimś HDR-em
    czy innym fotomontażem albo... fotografując Księżyc w dzień lub o
    świcie/zmierzchu. Wychodzą wtedy b. ładne zdjęcia, bo kontrast wzgledem nieba
    i krajobrazu jest znacznie mniejszy, bez zabawy w wybieranie, czy chcemy
    przepalony na amen Księżyc z widocznym krajobrazem czy normalny Księżyc na
    czarnym tle, gdzie z trudem można się dopatrzyć zarysów horyzontu.
    Pozdrawiam
    -J.
    P.S.1 A Księżyc nie był przyćmiony/zaćmiony, tylko w fazie przed ostatnią
    kwadrą. Tu Rzym, a tam Krym :-))
    P.S.2 Tak, ta gwiazdka to prawdopodobnie Jowisz -sam nie sprawdzałem, ale ktoś
    tu w wątku to zrobił za mnie. Przez mała lornetkę zobaczyłabyś,że to nie
    punkcik, a kulka. A przez troche wiekszą [od 50mm w górę] będzie widać koło
    tej kulki do 4 gwiazdek -to jego księżyce] Można też je sfotografować [jako
    gwiazdki] -dobrym aparatem z teleobiektywem. Pomijam oczywiście zdjęcia
    robione przez teleskopy.

  • 44. Data: 2011-08-23 19:47:25
    Od: Animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    W dniu 2011-08-23 19:26, J. pisze:
> [...]
    > gwiazdki] -dobrym aparatem z teleobiektywem. Pomijam oczywiście zdjęcia

    Dziękuję oraz serdecznie pozdrawiam :-)

    --
    animka