  • 1. Data: 2015-08-11 19:45:44
    Temat: Przyszłość GSM
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Możliwe, że już kiedyś poruszałem ten temat, ale nie pamiętam żadnej
    ostatecznej konkluzji, więc na wszelki wypadek zapytam.

    Jak waszym zdaniem wyglądają perspektywy na przyszłość telefonii
    komórkowej GSM/GPRS. W chwili obecnej już prawie wszędzie jest zasięg
    3G, rozwija się sieć LTE, trwają prace nad telefonią czwartej generacji.
    Wszystko zmierza w kierunku jeszcze szybszej transmisji danych. Pomimo
    tego produkowane obecnie telefony ciągle zachowują kompatybilność
    wsteczną z przestarzałą technologią drugiej generacji.

    Jest szansa na to, że infrastruktura 2G zostanie zachowana, albo też
    przyszłe systemy będą z nią wstecznie kompatybilne? Chodzi mi tutaj o te
    wszystkie systemy telemetryczne, M2M i IoT. Większość dostępnych obecnie
    modułów GSM wspiera jedyne łączność GSM. Do łączności wykorzystuje się
    GPRS-a, albo nawet SMS-y.
    W momencie likwidacji NMT450 z systemu korzystała już tylko garstka
    użytkowników, więc jego wyłączenie nie było dla nikogo specjalnie
    bolesne. W przypadku GSM byłoby chyba znacznie trudniej - łączność ze
    światem straciłyby centralki alarmowe, stacje telemetryczne, rozmaite
    automaty itp. Nie wspominając już o tym, że bardziej odległe od
    cywilizacji wiejskie rejony mogą mieć zasięg komórkowy właśnie dzięki
    GSM na 900 MHz - nie wszędzie będzie się opłacało instalować gęstą sieć
    BTS-ów.

    Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać
    działającą Nokię 3310? ;)

  • 2. Data: 2015-08-11 21:52:03
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: cezar <c...@n...tlen.pl.invalid>

    > Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    > komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać
    > działającą Nokię 3310? ;)

    Szansa zawsze jest... Niektore kraje juz zapowiedziały wyłaczenie 2G,
    niektorzy operatorzy mowia ze wylacza 3g jako pierwsze... jednak mysle
    ze kilkudziesieciu lat to 2g nie wytrzytma.

    c.

  • 3. Data: 2015-08-11 22:27:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 19:45:44 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    > komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać
    > działającą Nokię 3310? ;)

    Za kilkadziesiat lat ... watpie, wczesniej moga z GSM zrezygnowac, za
    stary, za prosty ... zbyt kiepska jakosc glosu.

    Ale ... bateryjka. Ja juz mam problem z zakupem do Siemensa ME-45.
    Nie zadziala, chyba zeby tak nowa kupic i do lodowki ...

    J.

  • 4. Data: 2015-08-12 00:06:13
    Od: cation <c...@n...eu.>

    Atlantis <m...@w...pl> Wrote in message:
> [...]
    >
    > Innymi słowy: istnieje może szansa, że GSM zostanie zachowany jako
    > komórkowy POTS i za kilkadziesiąt lat będzie można wnukowi pokazać

    3g chyba nie ma takiego zasięgu z jednej stacji bazowej jak gsm,
    to może jeszcze go potrzymają trochę.

  • 5. Data: 2015-08-12 00:14:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-08-11 o 22:27, J.F. pisze:

    kilkadziesiat lat ... watpie, wczesniej moga z GSM zrezygnowac, za
    > stary, za prosty ... zbyt kiepska jakosc glosu.

    Niby tak... Z drugiej strony GSM to system całkowicie cyfrowy, a teraz
    urządzenia radiowe to po prostu SDR, chociażby realizowane przez
    dedykowany scalak. Chyba nie będzie wielkim problemem zaimplementowanie
    w układzie kontrolujący nowoczesne BTS-y obsługi przestarzałej
    technologii, choćby na kawałku pasma współdzielonego z jakimś nowym
    systemem.
    Zresztą zakładam, że GSM przetrwałby głównie z myślą o automatyce i
    telemetrii (żeby nie wymieniać tych wszystkich centralek), a nie
    rozmowach głosowych.

    > Ale ... bateryjka. Ja juz mam problem z zakupem do Siemensa ME-45.
    > Nie zadziala, chyba zeby tak nowa kupic i do lodowki ...

    Może nie zadziała na tyle dobrze, żeby tego normalnie używać, ale
    chociażby uruchomić na ładowarce. Bateria w moim PDA z 2004 roku wciąż
    jeszcze jako-tako trzyma. ;)

  • 6. Data: 2015-08-12 00:29:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 11 Aug 2015 19:45:44 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > tego produkowane obecnie telefony ciągle zachowują kompatybilność
    > wsteczną z przestarzałą technologią drugiej generacji.

    Piszesz to z perspektywy mieszkańca dużego miasta, gdzie dostęp do
    "szybkiego" gsm to standard. Ale wyjedź ma daleką prowincję to jest
    dobrze jak Edge będziesz miał a i widziałem takie miejsca gdzie z
    bólami gprs był tylko i operator nie przewiduje modernizacji sieci bo
    w tym obszarze gęstość zaludnienia to 1 os/100km2 więc mu się nie
    opłaca. Stąd paradoksalnie 2g jeszcze będzie parę lat napewno.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-08-12 02:00:34
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Zresztą zakładam, że GSM przetrwałby głównie z myślą o automatyce i
    > telemetrii (żeby nie wymieniać tych wszystkich centralek), a nie
    > rozmowach głosowych.

    Byl stary poczciwy RS232? Byl i nadal jest w centralkach wlasnie i innej
    drobnicy. Ale ktos madry inaczej zadecydowal, ze COM w kompie to
    przeszlosc i nie bedzie potrzebny. To samo z LPT. Cale szczescie, ze
    udalo mi sie wspolczesna MoBo kupic jeszcze z COMem ino trzeba bylo
    sobie kabelek z goldpinow wyprowadzic. O ile jeszcze COMa to mozna
    stosownym miedzymordziem na USB zalatwic, to z LPT nie ma tak latwo. Jak
    ktos chce jakas stara drukarnie popedzac z USB->LPT, to jeszcze da rade,
    ale w naszych bardziej elektronicznych zastosowaniach, to sie juz tak
    latwo poszczegolnymi pinami nie pobangla.
    Moze wiec zniknac GSM, tak jak TV analogowa, radio na OIRT, analogowe
    komorki, siec na 220v. Choc z drugiej strony, to plyty gramofonowe i
    Usenet nie wymarly, wiec cieszmy sie, zesmy zdrowi, mlodzi, rzad chce
    kazdemu biednemu dac po 500zl, and it never rains in south of Califor...
    oups, Poland;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2015-08-12 02:21:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Byl stary poczciwy RS232? Byl i nadal jest w centralkach wlasnie
    > i innej drobnicy. Ale ktos madry inaczej zadecydowal, ze COM
    > w kompie to przeszlosc i nie bedzie potrzebny.

    A jest potrzebny? Ilu posiadaczy laptopów czy innych komputrów
    odczuwa przemożną chęć podłączenia się do jakiejś centralki,
    której projektant uparł się, by nie zrobić jej porządnie?
    Ja najwyraźniej jestem w ten sam sposób mądry, co ten ktoś.
    Proszę minie zaliczyć do tej samej kategorii.

    > To samo z LPT.

    Co takiego fajnego jest w porcie LPT? Szczególnie korzystne by
    było zamontowanie takiego gniazda we współczesnym laptoku ważącym
    kilogram. Bo jak wiadomo ludzie przeważnie kupują taki sprzęt
    żeby sobie pobanglać pinami.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2015-08-12 05:11:25
    Temat: Re: Re:Przyszłość GSM
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "cation" <c...@n...eu.> napisał w wiadomości
    > 3g chyba nie ma takiego zasięgu z jednej stacji bazowej jak gsm,
    > to może jeszcze go potrzymają trochę.

    Jedynym znanym mi z relacji ograniczeniem zasięgu NMT była fizyczna
    widoczność stacji, gdzie znajomy nawiązywał połączenie na ponad 100 km. A
    już nie ma NMT. Więc nie spodziewam się sentymentów.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 10. Data: 2015-08-12 06:34:58
    Od: PeJot <P...@s...pl>

> [...]
    > Ja najwyraźniej jestem w ten sam sposób mądry, co ten ktoś.
    > Proszę minie zaliczyć do tej samej kategorii.

    Nie tylko centralki. Istnieje cała masa *drobnego* sprzętu pomiarowego (
    suwmiarki, czujniki zegarowe, mikrometry, termometry, wagi etc. ) która
    jako jedyny interfejs ma właśnie RSa. I sam się zastanawiam dlaczego RS,
    a nie USB, bo chyba nie z uwagi na koszty.

    --
    P.Jankisz