  • 11. Data: 2022-03-04 14:22:28
    Temat: Re: RMS
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Friday, March 4, 2022, 1:54:14 PM, you wrote:

    > Mi było. Miałem samplowane U i I przebiegów nie sinus.
    > Trzeba było policzyć właśnie RMS.
    > Tak sobie myślę że to może być coś podobnego.

    Do tego, żeby policzyć straty na rezystancjach czy przekroje miedzi w
    elementach indukcyjnych - PSDT wystarczy w zupełności. Poza tym - po
    tylu latach, to już nawet tego nie liczę - szacuję na podstawie
    doświadczenia.

    Ale jakbym miał na przykład określić poziom zakłóceń RMS, to po prostu
    użyłbym do tego odpowiedniego narzędzia, które robi to samo i rysuje
    mi wykres od razu ze wskazaniem przekroczeń. Zarówno wartości RMS jak
    i szczytowych.
    Na szczęście nie muszę produkować tych narzędzi :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2022-03-04 15:19:28
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 03.03.2022 17:36, Robert Wańkowski wrote:
    > Przy sinusoidzie mamy współczynnik sqr2, piła sqr3, pół sinusoidy sqr4.
    > A jak wygląda sygnał, który ma tenże sqr5?
    >
    > Robert
    Na mój gust takich sygnałów okresowych może być nieskończenie wiele.
    Najbardziej trywialny to IMO unipolarny sygnał prostokątny o
    współczynniku wypełnienia 20%.

  • 13. Data: 2022-03-05 14:26:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Friday, March 4, 2022, 3:19:28 PM, you wrote:

    > Na mój gust takich sygnałów okresowych może być nieskończenie wiele.
    > Najbardziej trywialny to IMO unipolarny sygnał prostokątny o
    > współczynniku wypełnienia 20%.

    Urms = Upeak * sqrt(D) gdzie
    Urms - wartość skuteczna
    Upeak - wartość szczytowa
    D - wypełnienie

    dla D = 20%, Urms = 0.44721 * Upeak

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2022-03-05 15:00:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Przy sinusoidzie mamy współczynnik sqr2, piła sqr3, pół sinusoidy sqr4.
    > A jak wygląda sygnał, który ma tenże sqr5?
    >
    > Robert

    Tak nawiasem mówiąc, 1/SQRT(n).
    Wiem, czepiam się ;-)

    P.P.

  • 15. Data: 2022-03-05 15:14:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 05.03.2022 14:26, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Urms = Upeak * sqrt(D) gdzie
    > Urms - wartość skuteczna
    > Upeak - wartość szczytowa
    > D - wypełnienie
    >
    > dla D = 20%, Urms = 0.44721 * Upeak

    No zgadza się. Czyli współczynnik szczytu zdefiniowany jako Upeak/Urms
    wynosi 1/0,44721 czyli sqrt(5). A chyba o to chodziło OP, skoro
    wspomniał o sqrt(2) dla sinusa, sqrt(3) dla symetrycznego trójkąta/piły
    czy sqrt(4) dla jednopołówkowego sinusa. To są właśnie współczynniki
    szczytu dla tych sygnałów.

  • 16. Data: 2022-03-05 15:20:10
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 04.03.2022 09:27, J.F wrote:
    [...]
    > A potem mierzysz miernikiem magnetoeletrycznym.
    > Albo elektronicznym, ale nie RMS :-)
    Chyba nawet nie każdy multimetr z True RMS sobie poradzi, jeśli przebieg
    zawiera w widmie składową stałą. Oscyloskopem trza sprawdzić czy dobrze
    pokazuje. :-) Pamiętając o włączeniu odpowiedniego sprzężenia w
    oscyloskopie. :-D

  • 17. Data: 2022-03-05 15:25:29
    Od: JDX <j...@o...pl>

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor#Examples

  • 18. Data: 2022-03-05 16:45:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-03-05 o 15:00, Paweł Pawłowicz pisze:
    sqr4. A jak wygląda sygnał, który ma tenże sqr5?

    > Tak nawiasem mówiąc, 1/SQRT(n).
    > Wiem, czepiam się

    Jeżeli chodzi o treść pola TEMAT to masz rację, ok. W treści już piszę o
    współczynniku.

    Robert

  • 19. Data: 2022-03-05 17:03:10
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 05.03.2022 16:45, Robert Wańkowski wrote:
    [...]
    > Jeżeli chodzi o treść pola TEMAT to masz rację, ok. W treści już piszę o
    > współczynniku.
    Ale jakim? Umieralności? Urodzeń? Mocy? :-D

  • 20. Data: 2022-03-06 13:32:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JDX,

    Saturday, March 5, 2022, 3:25:29 PM, you wrote:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Crest_factor#Examples

    Paręnaście lat temu na Elektrodzie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=71
    06355#7106355