  • 1. Data: 2022-02-24 18:19:52
    Temat: 100% sprawność idealnej diody LED.
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Ktoś pomoże rozwiązać zagadkę jaka jest teoretyczna maksymalna
    jasność idealnej, 100% sprawnej, diody LED. W końcu waty i lumeny to
    energia w różnej postaci. Jak to przeliczyć?

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2022-02-24 19:10:37
    Temat: Re: 100% sprawność idealnej diody LED.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 24 lutego 2022 o 18:20:59 UTC+1 Zbynek Ltd. napisał(a):
    > Elo
    >
    > Ktoś pomoże rozwiązać zagadkę jaka jest teoretyczna maksymalna
    > jasność idealnej, 100% sprawnej, diody LED. W końcu waty i lumeny to
    > energia w różnej postaci. Jak to przeliczyć?

    A lumeny to "jasność"?
    Ogólnie zaś problem tego samego typu co antena.

  • 3. Data: 2022-02-24 19:28:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2022 18:19:52 +0100, Zbynek Ltd. wrote:
    > Ktoś pomoże rozwiązać zagadkę jaka jest teoretyczna maksymalna
    > jasność idealnej, 100% sprawnej, diody LED. W końcu waty i lumeny to
    > energia w różnej postaci. Jak to przeliczyć?

    1W swiatla to 683 lumeny.
    Ale swiatla zolto-zielonego, 555nm lub 540THz.

    Przy innych kolorach oko ma mniejsza czułosc, wiec 1W fali el-m to
    mniej lumenow niz 683.

    swiatlo biale ma 250-350 lm/W

    I jeszcze maly dodatek -
    https://en.wikipedia.org/wiki/Luminous_efficacy#Exam
    ples

    scotopic vision, 507nm, 1700lm/W
    czyli widzenie skotopowe/pręcikowe, maksimum czulosci 507nm,

    ale musi byc dosc ciemno, zeby takie widzenie zachodzilo.

    J.

  • 4. Data: 2022-02-27 11:48:23
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    J.F napisał(a) :

> [...]
    > Ale swiatla zolto-zielonego, 555nm lub 540THz.
    >
    > Przy innych kolorach oko ma mniejsza czułosc, wiec 1W fali el-m to

    Czyli zbliżyliśmy się już do granicy możliwości technologii? Dioda z
    200lm/W to już blisko teoretycznych 350. Do tego tłumienie na
    soczewce, więc praktycznie nie osiągniemy 350. Kwestia drugorzędna
    czy zbliżymy się do granicy za 5 czy 10 lat.
    Jedyne co uzyskamy to brak grzania radiatora jak patelni.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 5. Data: 2022-02-27 12:49:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 11:48:43 UTC+1 Zbynek Ltd. napisał(a):

> [...]
    > czy zbliżymy się do granicy za 5 czy 10 lat.
    > Jedyne co uzyskamy to brak grzania radiatora jak patelni.

    LED "biały" nie świeci na "biało" tylko w UV.

  • 6. Data: 2022-02-27 15:28:12
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski napisał(a) :

    > LED "biały" nie świeci na "biało" tylko w UV.

    Ale to i tak mało. Dwukrotny wzrost jasności diody jest niemal
    niezauważalny. Trzykrotny już trochę bardziej.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 7. Data: 2022-02-28 00:02:13
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 27 lutego 2022 o 15:28:31 UTC+1 Zbynek Ltd. napisał(a):

    > Ale to i tak mało. Dwukrotny wzrost jasności diody jest niemal
    > niezauważalny. Trzykrotny już trochę bardziej.

    Mniej ważne, że mocniej świeci, ważniejsze że mniej grzeje.
    Szczególnie dla "żarówek LED".

  • 8. Data: 2022-02-28 11:19:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 27 Feb 2022 11:48:23 +0100, Zbynek Ltd. wrote:

    > Czyli zbliżyliśmy się już do granicy możliwości technologii? Dioda z
    > 200lm/W to już blisko teoretycznych 350.

    Jakos tak wychodzi, pytanie na ile te 200lm/W jest teoretyczne :-)

    > Do tego tłumienie na
    > soczewce, więc praktycznie nie osiągniemy 350.

    Nie wiem czy soczewka istotnie tlumi, ale sporo swiatla ze złącza
    leci gdzies w głąb kryształu.
    Nauczyli sie go odbijać ?

    > Kwestia drugorzędna
    > czy zbliżymy się do granicy za 5 czy 10 lat.
    > Jedyne co uzyskamy to brak grzania radiatora jak patelni.

    A to osobna sprawa - sprawnosc niby duza, moc naprawde mala,
    a lampa gorąca niczym prawdziwa żarowka.

    J.

  • 9. Data: 2022-02-28 12:14:17
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Dawid Rutkowski napisał(a) :

    > Mniej ważne, że mocniej świeci, ważniejsze że mniej grzeje.
    > Szczególnie dla "żarówek LED".

    I to jest argument nie do podważenia.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 10. Data: 2022-02-28 19:05:15
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A to zależy - rośliny zauważą nawet i mniejszą różnicę.
    Aparat foto czy kamera zapewne też.

    -----