  • 1. Data: 2009-03-28 21:31:47
    Temat: Radio w kosmosie
    Od: kosmonauta <n...@k...nospam.com>

    Witam!

    Weźmy takie oto rysunki poglądowe:
    http://img257.imageshack.us/img257/4642/74289912.jpg
    http://img440.imageshack.us/img440/2148/65326310.jpg
    http://img16.imageshack.us/img16/1589/29525642.jpg

    Czy faktycznie część sygnału emitowanego przez maszty radiowe przenika
    atmosferę i propaguje się dalej w przestrzeń kosmiczną? Jeśli tak, to
    jakiego rzędu może być moc takiego sygnału (weźmy np. Program I
    Polskiego Radia z masztu w Raszynie: 102,4 MHz, 120 kW)?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-29 20:34:41
    Temat: Re: Radio w kosmosie
    Od: kris_gor <k...@p...onet.pl>

    http://pl.wikipedia.org/wiki/EME_(komunikacja)

  • 3. Data: 2009-03-30 23:28:03
    Od: kosmonauta <n...@k...nospam.com>

    kris_gor pisze:

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/EME_(komunikacja)

    Zjawisko jest mi znane (natknąłem się na nie szukając odpowiedzi na
    nurtujące mnie pytanie). Problem w tym, że przy projektowaniu RTCN-ów
    nikt nie stara się siać sygnałem po kosmosie umyślnie (tak przynajmniej
    mi się wydaje).

    W każdym razie dzięki za zainteresowanie i odpowiedź. Teraz już wiem
    przynajmniej z jakiego rzędu tłumieniem należy się liczyć.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2009-04-01 11:28:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kosmonauta" <n...@k...nospam.com> napisał w
    wiadomości news:gqrkij$d1s$1@news.onet.pl...

> [...]
    > na nurtujące mnie pytanie). Problem w tym, że przy projektowaniu
    > RTCN-ów nikt nie stara się siać sygnałem po kosmosie umyślnie

    Projektuje sie tak zeby uzyskac w miare pozioma wiazke, przy tych
    czestotliwosciach jest mozliwa dosc dobra kierunkowosc.

    Ale Ziemia jest okragla, wiec sygnal kiedys dojdzie do atmosfery.

    Jaki procent mocy wyjdzie ponad jonosfere nie podejme sie oszacowac
    .. no ale jednak cos wychodzi

    J.

  • 5. Data: 2009-04-01 23:08:03
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > jakiego rzędu może być moc takiego sygnału (weźmy np. Program I
    > Polskiego Radia z masztu w Raszynie: 102,4 MHz, 120 kW)?

    Na mój gust to cześć sygnału idzie w kosmos. Bo niby jak by łączność z
    satelitami robili. Jak tam na gorze są ludzie to od biedy można by telegraf
    semaforowy używać do przekazywania informacji. Albo światło zapalać i gasić i
    morsem nadawać. Może satelity z ludźmi nie mają otwieranych z klamki okien żeby
    przewietrzyć, ale dziury z szybami wstawianymi na kit mają. A jak satelity bez
    ludzi to kto by taki telegraf uruchomił albo światło zapalał i gasił? No chyba
    ze z tymi lotami w kosmos to pic na wodę. Ruscy na ten przykład na kosmonautów
    zawsze brali bliźniaków jednojajowych. Jednego wysyłali a drugiego pokazywali że
    wrócił.