  • 1. Data: 2022-02-17 22:15:56
    Temat: Ramka w polu magnetycznym
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    http://www.if.pw.edu.pl/~pluta/pl/dyd/lekcje/lekcja5
    /segment3/main.htm

    rys.531

    Próbuję zrozumieć co ma pole ramki do momentu obrotowego. No i chyba nic.
    Bok "a" napędza ramkę, a bok "b" to tylko ma mechanicznie połączyć ze
    sobą boki "a" i zamknąć obwód. A, że w równaniu występuje iloczyn a i b,
    to tylko z tego powodu pojawiło się geometryczne S?
    "b" to tylko mechaniczna dźwignia? Elektrycznie nie przyczynia się do
    momentu.

    Robert

  • 2. Data: 2022-02-17 23:04:16
    Temat: Re: Ramka w polu magnetycznym
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 17.02.2022 22:15, Robert Wańkowski wrote:
    > http://www.if.pw.edu.pl/~pluta/pl/dyd/lekcje/lekcja5
    /segment3/main.htm

    > rys.531
    >
    > Próbuję zrozumieć co ma pole ramki do momentu obrotowego. No i chyba nic.

    To samo co pole pod krzywą do całki.
    A jak ramka będzie okrągła?

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2022-02-18 06:56:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Feb 2022 22:15:56 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > sobą boki "a" i zamknąć obwód. A, że w równaniu występuje iloczyn a i b,
    > to tylko z tego powodu pojawiło się geometryczne S?

    Dokladnie.
    Tym niemniej - jak to nie bedzie prostokąt ... z odpowiednich calek
    nadal wyjdzie pole S.

    > "b" to tylko mechaniczna dźwignia? Elektrycznie nie przyczynia się do
    > momentu.

    Jak widac - w ramionach b nadal moze powstac sila - o ile nie sa one
    równolegle do wektora pola magnetycznego.
    Ale kierunek tej sily jest taki, ze momentu obrotowego na osi nie
    produkuje.

    J.

  • 4. Data: 2022-02-18 09:27:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 17 Feb 2022 23:04:16 +0100, Mirek wrote:
    /segment3/main.htm

    > To samo co pole pod krzywą do całki.
    > A jak ramka będzie okrągła?

    To samo.
    Taka mała sztuczka - duży obwód mozna podzielic na małe prostokątne
    ramki z prądem plynącym w tym samym kierunku co w glownej - tzn
    zgodnie lub przeciwnie do obrotu wskazowek zegara.
    Prad w dwoch przystających bokach małych ramek sie znosi, bo plynie w
    przeciwne strony, wiec jest to rownowazne duzej ramce.
    A moment od kazdej malej ramki jest jak prostokata.

    J.

  • 5. Data: 2022-02-18 21:50:34
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.02.2022 09:27, J.F wrote:

    > To samo.
    > Taka mała sztuczka - duży obwód mozna podzielic na małe prostokątne
    > ramki

    Ja to doskonale wiem, to było pytanie retoryczne - dlatego analogia do
    całki.

    --
    Mirek.