    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 0.01uF vs 10nF
    Date: Mon, 19 Oct 2009 09:22:51 -0500

    "Paweł Bochenek" <p...@g...pl> wrote in message
    news:hbdkr1$m1n$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie wiem jak jest, wiem jak jest w teorii dotyczącej pomiarów.
    > 100nF oznacza że mierzono pojemność przyrządem dysponującym dokładnością
    > 1nF.
    > Ale z tym 100 nF jest pewnie tak jak z 230V w gniazdku, czyli jest tyle
    > nominalnie a rozrzut określony jest jakimś normatywem.

    Tylko że 100nF na kondensatorze nie znaczy że ktoś go mierzył
    jakimś przyrządem i to jest wynika pomiaru z dokładnością do 1nF.
    To jest tylko nazwa modelu komponentu elektronicznego... NAZWA.
    Pod tą nazwą określa się kondensatory które ZMIERZONO i mają
    różne wartości w zakresie od około 90nF do około 130nF.,,

    Z punktu widzenia miernictwa nie ma przecież znaczenia czy
    kondensator o pojemności 0.1uF mierzono miernikiem
    o dokładności 0.001uF czy też mierzono kondensator 100nF
    miernikiem o dokładnosci 1nF. Te dwa zdania są jednoznaczne.

    Dodam jeszcze jedno - bo widzę że ktoś tu się też mylił w tej sprawie,
    że liczba 0.001 ma tylko jedną cyfrę znaczącą!!! Można ją zapisać
    jako 1*10^-3. Liczba 1000 też ma jedną cyfrę znaczącą = 1*10^3.
    Co innego liczba 123. Ta ma trzy cyfry znaczące. Tak samo jak
    liczba 0.000123, która też ma tylko trzy cyfry znaczące... :-)