  • Data: 2018-05-17 17:49:38
    Temat: Re: A teraz z innej beczki... bazy danych
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-05-17 o 17:05, Marek pisze:

    > Jeśli dyski są szyfrowane właściciel może poznać treści jedynie poprzez
    > dokonanie włamu na serwer działajacy online. Teraz zastanów się po co
    > właściciel miałby taka partyzantkę robić swojemu klientowi.

    Właściciel to tylko hasło. Chodzi o to, że skoro serwer ma udostępniać
    jakieś funkcje np. wyszukiwania w bazie danych to znaczy, że musi mieć
    dostęp do jej jawnej treści (tak przynajmniej wyszło z tej wymiany
    zdań). A jak serwer ma dostęp to znaczy, że już nie tylko my znamy nasze
    dane. Koniec, kropka.
    A czy to właściciel chmury, czy jakiś hacker, czy autor oprogramowania
    dla serwera zrobi sobie jakąś boczną furtkę to już nie istotne.
    A w niedalekiej przyszłości to pewnie różne serwery ze sztuczną
    inteligencją będą między sobą uzgadniały - ja ci dam te dane, a ty mi w
    zamian tamte i oboje na tym zarobimy (jeśli sztuczna inteligencja ma być
    mniej więcej podobna do ludzkiej to pojęcie zysku będzie musiała jakoś
    ogarniać i mieć do tego jakieś nastawienie).

    Ciekawe, czy miałoby sens dodawanie do każdego (albo wybranych) pola
    bazy jakiegoś skrótu i tylko według tych skrótów serwer mógłby służyć
    wyszukiwaniem danych w bazie i samej treści danych be nie znał.

    Tak przy okazji od iluś lat zastanawia mnie coś takiego.
    Przypuszczam, że niejeden z moich znajomych ma kopię swoich kontaktów w
    telefonie w jakiejś chmurze.
    W tych kontaktach mogę być ja z tymi danymi jakie sobie zapisał (kiedyś
    to był tylko nr telefonu, ale teraz to telefony pozwalają wpisać całą
    wizytówkę.
    Nikt z moich znajomych nigdy mnie nie pytał, czy zgadzam się na to aby
    moje dane udostępnił jakiejś chmurze.
    P.G.