  • Data: 2003-05-10 07:53:37
    Temat: Re: ATM 155Mbits w TPSA
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l> szukaj wiadomości tego autora

    Mariusz Krukowski napisal(a) [07 May 2003]:

    > Zresztą zapewne z tego powodu ATM jest chętnie wykorzystywany w wielu
    > produktach DSL oraz w LMDS (takie koncentratory DSL czy LMDS są
    > praktycznie switchami ATM).

    Wydaje mi sie, ze raczej z powodu "zaszlosci" historycznych. Sprzet taki
    jak DSL czy LMDS to sprzet bardzo telekomunikacyjny, projektowany przede
    wszystkim przez firmy czysto telekomunikacyjne. ATM jest takze protokolem
    silnie telekomunikacyjnym - oczywiste wiec, ze wybrano wlasnie taka
    technologie dla DSL.

    Oczywiscie nie umniejsza to zalet inzynierii ruchu dostepnych w ATM.

    > DS3 jest związane z T3, czyli standartem amerykańskim. AFAIK to wcale
    > nie takie proste wykupić w Europie transmisję T3. Mam podejrzenia co
    > do pewnej popularności portów DS3. Otórz do niedawna nie istniały
    > karty z portami E3 do routerów GSR, które stanowią lub stanowiły
    > trzon wyposażenia wielu operatorów.

    Te routery byly czesciej wykorzystywane jako szkieletowe, niz brzegowe do
    ktorych podlaczanoby bezposrednio klientow. Kwestia dostepnosci
    interfejsow E3 to raczej kwestia rynku - amerykanski jest wiekszy i ma
    wieksze priorytety przy tworzeniu produktow, niz europejski.

    Z punktu widzenia teletransmisji DS3 jest korzystniejsze, bo przy
    agregacji w SDH miesci sie tyle samo DS3 (trzy w STM-1), co E3 (tez trzy w
    STM-1), ale daje wieksza przepustowosc (45 zamiast 34 Mbit/s).

    > Moim zdaniem, to co dzieje się na rynku od kilku
    > lat, pokazuje swoistą klęskę wytwórców sprzętu sieciowego. Po prostu
    > wymagania stawiane przez ATM przerosły ich możliwości.

    MBSZ to bardziej kwestia ceny implementacji i technologii. ATM jest bardzo
    skomplikowana technologia, opracowana glownie teoretycznie. Mozliwosci sa
    duze, lecz wielu klientow nie wykracza poza te podstawowe (np.
    ograniczanie pojemnosci VC).

    MBSZ o popularnosci i rozwoju stosunkowo wysoka cena ATM przy braku checi
    placenia za niepotrzebne (zdaniem klientow). Nie zawsze wygrywa
    technologia lepsza, tylko ta ktora sie lepiej sprzedaje. Ekonomia i
    rynek...

    > Trzeba było
    > poprzestać na czymś prostym jak POS czy GE, ew. wzbogaconym o QoS,
    > tudzież MPLS. W ten sposób można było ogłosić wielki sukces zamiast
    > wielkiej klapy.

    E, tragizujesz :) Istnieje na swiecie wiele bardzo duzych sieci ATM
    (takze opartych o sprzet producenta na "C").

    > Dla mnie pozostaje to jedynie chwytem markettingowym.
    > QoS i MPLS do dziś do pięt nie dorastają możliwościom oferowanym
    > przez ATM.

    To prawda - te technologie nie zmierzaja do zastapienia mozliwosci ATM
    1:1, ale do udostepnienia prostszych, tanszych metod realizacji pewnego
    podzbioru funkcji.

    > ATM zapewne zniknie za jakiś czas, ale póki co w wielu zastosowaniach
    > sprawuje się bardzo dobrze. Nie widzę sensu wyrzucania czegos
    > działającego tylko dlatego, że działy markettingowe producentów
    > wmawiają ludziom że to przestarzałe i w ogóle jest be, a wszyscy
    > powinni rzucić się na nowe (oczywiście z portfelami wypchanymi $$$).

    ATM jest dojrzala technologia, dlatego nie jest az tak atrakcyjny do
    reklamowania.

    --
    (moskit-at-irc.pl)