  • 1. Data: 2014-12-09 00:12:29
    Temat: Alternatywa dla DS18B20
    Od: Marek <f...@f...com>

    Obok jest wątek o problemach z tymi układami. Czy jest jakaś cyfrowa
    alternatywa dla nivh, co miałaby prosty interfejs, najlepiej
    jednoprzewodowy? Używając 1wire na słabych mcu, jest problem w
    zmieszczeniem się w slotach czasowych gdy akurat w trakcie
    komunikacji 1wire przychodzi przerwanie z innego peryferium...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2014-12-09 01:13:04
    Temat: Re: Alternatywa dla DS18B20
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
> [...]
    > zmieszczeniem się w slotach czasowych gdy akurat w trakcie komunikacji
    > 1wire przychodzi przerwanie z innego peryferium...

    Przerwanie można zablokować, rozwiązaniem byłby interfejs sprzętowy, a
    te już raczej wielożyłowe.
    A problemem z czujnikami temperatury 1-wire jest niedostateczne ich
    zabezpieczenie przed wpływem warunków pogodowych.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2014-12-09 07:00:30
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AlexY" <a...@i...pl> wrote in message news:m65eq1$nav$1@dont-email.me...
    > A problemem z czujnikami temperatury 1-wire jest niedostateczne ich
    > zabezpieczenie przed wpływem warunków pogodowych.

    Co masz na myśli, konkretnie?
    I dlaczego czujniki z innym interface miałyby być łatwiejsze do
    zabezpieczenia?

  • 4. Data: 2014-12-09 08:57:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 09 Dec 2014 00:13:04 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Przerwanie można zablokować,

    Wiedziałem, że ktoś zaraz coś takiego napisze. Nie po to są
    przerwania, żeby je blokować, dla mnie jest to niedopuszczalne
    pójście na łatwiznę, świadczące o bezradności programisty albo
    sprzętu.

    >rozwiązaniem byłby interfejs sprzętowy, a
    > te już raczej wielożyłowe.

    Jedno nie detrminuje drugiego. Zdaje się, są jakieś egzotyczne mcu ze
    sprzętowym 1wire.

    A wystarczyłoby aby okna transmisyjne w 1wire były w ms a nie us. O
    ile w trybie pasożytniczym jest zrozumiałe użycie us, to w trybie z
    normalnym zasilaniem okna mogłyby być dłuższe. Czy naprawdę wszyscy
    muszą mieć odczytaną temp. poniżej 1ms? Szczególnie to jest nonsens,
    gdy i tak trzeba czekać na konwersję w liczoną w ms (tak wiem, 1wire
    to nie tylko termometry).

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-12-09 09:07:59
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 09.12.2014 o 08:57, Marek pisze:

    > Wiedziałem, że ktoś zaraz coś takiego napisze. Nie po to są przerwania,
    > żeby je blokować, dla mnie jest to niedopuszczalne pójście na łatwiznę,
    > świadczące o bezradności programisty albo sprzętu.

    A jakiej rady się spodziewałeś skoro nie przewidziałeś sprzętowego
    generowania bitów? Jak przerwań nie jest za dużo i są w miarę
    przewidywalne (np. od timera) to możesz jeszcze próbować synchronizować
    wysyłanie bitów z przerwaniem tak żeby mieć pewność, że przerwanie nie
    wlezie w środek bitu.

    > Jedno nie detrminuje drugiego. Zdaje się, są jakieś egzotyczne mcu ze
    > sprzętowym 1wire.

    Ten egzotyczny sprzęt nazywa się UART.
    http://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mv
    p/id/214

  • 6. Data: 2014-12-09 10:32:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 09 Dec 2014 09:07:59 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > A jakiej rady się spodziewałeś skoro nie przewidziałeś sprzętowego
    > generowania bitów?

    Napisałem propozycję, dłuższe okno. Ale może niepotrzebnie upieram
    się przy cyfrowym. Może są tanie i proste analogi V=f(T)?

    > Ten egzotyczny sprzęt nazywa się UART.
    > http://www.maximintegrated.com/en/app-notes/index.mv
    p/id/214

    Wiedziałem, ze ktoś to zaproponuje ;). Uart potrzebny mi jest do
    czegoś innego. To ma być propozycja do małych mcu, gdzie z reguły
    jest tylko jeden uart.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2014-12-09 11:58:21
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2014-12-09 00:12, Marek pisze:
> [...]
    > zmieszczeniem się w slotach czasowych gdy akurat w trakcie komunikacji
    > 1wire przychodzi przerwanie z innego peryferium...

    no czy lepszym to nie wiem, ale alternatywą może być tmp102, też cyfrowy.
    i całe mnóstwo analogów

  • 8. Data: 2014-12-09 12:07:10
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Tue, 9 Dec 2014, Marek wrote:

    > Ale może niepotrzebnie upieram się przy
    > cyfrowym.

    Mierzysz tylko temperaturę czy coś jeszcze? Bo obecnie z większości
    cyfrowych barometrów, akceleratorów/gyro można też odczytywać temperaturę.

    > Może są tanie i proste analogi V=f(T)?

    LM35 i podobne.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 9. Data: 2014-12-09 12:12:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 09.12.2014 o 10:32, Marek pisze:

    > Napisałem propozycję, dłuższe okno.

    Ale to do dallasa napisz, żeby ci zrobił krzem z wolniejszą transmisją.

    > Napisałem propozycję, dłuższe okno. Ale może niepotrzebnie upieram się
    > przy cyfrowym. Może są tanie i proste analogi V=f(T)?

    Oczywiście że są, np. LM35 itp.

    p/id/214

    > Wiedziałem, ze ktoś to zaproponuje ;). Uart potrzebny mi jest do czegoś
    > innego. To ma być propozycja do małych mcu, gdzie z reguły jest tylko
    > jeden uart.

    Impuls możesz generować czymkolwiek np. timerem, spi itd.

    Spojrzałem jeszcze na czasy w 1wire. Impulsy są od 1us do max 60us.
    Przerwania blokujesz tylko na czas trwania stanu niskiego, bo odległość
    między bitami nie jest krytyczna. Masz taką aplikację, że opóźnienie
    przerwania o max. 60us zrobi ci różnicę?

  • 10. Data: 2014-12-09 14:32:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 09 Dec 2014 12:12:56 +0100, Zbych <a...@o...pl> wrote:
    > Spojrzałem jeszcze na czasy w 1wire. Impulsy są od 1us do max 60us.
    > Przerwania blokujesz tylko na czas trwania stanu niskiego, bo
    odległość
    > między bitami nie jest krytyczna.

    Przy wysyłaniu owszem, ale przy odczycie nie wiem czy czujnik chce
    nadać 0 czy 1, stąd przerwania musiałyby być blokowane też w czasie
    odczytu.

    Jeśli w trakcie komunikacji 1wire zdaży mi przerwanie mam bzdety na
    1wire bo crc się nie zgadza. Na razie rozwiązałem to tak, że ignoruję
    taką błędna transmisję i korzystam z prawidłowej wartości odczytanej
    poprzednio. System kontroluje liczbę błędnych transmisji i jeśli
    zdarzają się pod rząd zbyt dużą ilość razy to sygnalizowany jest
    problem.

    --
    Marek