    From: Paweł Hadam <h...@g...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Audio po różnicówce a PWM (i kilka innych kwestii)
    Date: Sun, 13 Oct 2013 12:01:30 +0200

    W dniu 2013-10-11 20:08, Atlantis pisze:

    > Rozumiem, że różnicowy interfejs audio mogę traktować po prostu jako dwa
    > sygnały, przesunięte względem siebie w fazie. Dla każdego z nich buduję
    > osobny tor, a na końcu wpinam po prostu przetwornik elektroakustyczny
    > pomiędzy wyjścia obydwu torów?

    Tak. Trzeba tylko pilnować, żeby nie dodać czegoś (śmieci) do jednego z
    sygnałów, bo pojawi się to w różnicy na wyjściu. Zasilania i masy obydwu
    torów powinny być z tego samego miejsca (fizycznie, nie tylko "schematowo").

    > Rozumiem, że wtedy wykorzystuję drugą linię PWM MCU, generując sygnał
    > przesunięty w fazie o 180 stopni?

    Tak. Uwaga: napięcie wyjściowe po filtrze będzie dwa razy wyższe.

> [...]
    > wyjścia słuchawkowe i dwa mikrofonowe. Jest też "analog ground", której
    > przeznaczenie jest dla mnie tajemnicą. Gdyby przecież chodziło o
    > podpięcie tych pinów do masy, po prostu opisano by je jako GND, ale
    > tutaj jest wyraźnie wydzielone osobne pole masy analogowej.
    >
    > Dokumentację modułu znajdziesz chociażby tutaj:
    > http://tinyurl.com/py2mtds
    >
    > Na stronie 40 widać schemat pokazujący najprostszy sposób sposób
    > podłączenia słuchawki - bezpośrednio do wyjścia różnicowego. Nie ma mowy
    > o masie analogowej. Kondensatory odsprzęgjące i zabezpieczanie ESD

    Do bezpośredniego podłączenia słuchawki masa nie jest potrzebna.
    Co do połączenia GND to patrz niżej.

    > Żeby było ciekawiej na stronie 41 jest pokazany sposób analogicznego
    > połączenia mikrofonu. Tutaj już AGND jest pokazane jako osobna masa. Co
    > jeszcze ma być do niej podłączone, nie mam pojęcia, bo kondensatory
    > odsprzęgające tak samo idą do GND.
    >
    > Mam rozumieć, że w przypadku stosowania dodatkowych wróników mam je
    > właśnie podłączyć do tej udostępnionej masy analogowej?

    Ja bym tak podłączył.
    Faktycznie trochę namieszane w tej specyfikacji, nie ma ani słowa o tym
    czy GND i AGND są połączone wewnątrz modułu. Można sprawdzić omomierzem.
    Jeśli nie są, to AGND trzeba połączyć z GND na zewnątrz przy samym
    module i jako AGND poprowadzić osobną ścieżkę do reszty obwodu. Jeśli
    są, to AGND zrobić osobno i nie łączyć z GND (tylko z pinem AGND modułu).

    Pin AGND jest wyprowadzony osobno ze względu na zakłócenia. Pamiętaj, że
    przy pracy nadajnika poprzez pin GND płyną spore prądy impulsowe. Wtedy
    w konfiguracji jak na rysunku 19 str. 41 nie dało by się pozbyć zakłóceń
    jeśli masa byłaby tylko jedna.

    Tak na marginesie, to moduł jest za słaby, żeby uciągnąć twoją słuchawkę
    bezpośrednio? Musisz dawać wtórnik? Standardowe 32 ohmy powinny chodzić
    bez problemu. PWM z procesora też powinien dać radę, tyle, że wtedy
    przełączanie musi być na kluczu o niskiej impedancji.

    Jeśli chodzi o GND przy filtrach na sygnale różnicowym, to GND czy AGND
    nie ma tu znaczenia póki elementy filtru są blisko siebie i GND z AGND
    jest gdzieś tam ze sobą połączone. Chodzi o usunięcie zakłóceń
    różnicowych, jeśli nawet coś się dołoży poprzez odsprzęgnięcie obydwu
    linii do GND zamiast AGND, to i tak się odejmie różnicowo.
    Jeśli chodzi o transile (zabezpieczenie ESD) to nawet lepiej jeśli jest
    od razu do GND (zazwyczaj grubsza ścieżka o niższej impedancji).

    Pozdrawiam,
    Paweł