    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: Bajery w autach "po 2000" roku
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Sat, 12 May 2012 21:52:39 +0200

    On Sat, 12 May 2012 18:55:37 +0000 (UTC), Michał wrote:

    > -tempomaty adaptacyjne z radarami ?

    Wydaje się fajne jak ktoś jeździ z tempomatem.
    Tyle że taka radarowa elektronika to pewnie zawsze będzie droga...
    No chyba że upowszechnią się systemy awaryjnego hamowania przy zbliżaniu
    się do przeszkody i korzystać będą ze wspólnych czujników.

    > -automaty DSG i podobne ?

    Dobra rzecz, bo łączy zalety skrzyni manualnej z możliwością automatycznego
    przełączania biegów.

    > -tempomaty start stop ?

    A co to jest?

    > -czujniki zjazdu z pasa ruchu ?

    Jak każdy tego typu alarm. Mi tam jeszcze się nigdy nie zmienić pasa ruchu
    przypadkowo, ale gdyby jednak miało do tego dojść to fajnie by było gdyby
    cos mnie ostrzegło.
    Coś mi się też wydaje że taki system żeby działał wymaga oznakowania
    trzymającego jakieś standardy...
    Na polskich drogach gdzie miejscami prześwitują 3 poprzednie wersje
    oznakowania poziomego, to albo ogłupieje, albo będzie generować fałszywe
    alarmy.

    > -hybrydy ?

    Póki co chyba nie na rynku żadnej sensownej...
    Za kilkadziesiąt tysięcy zł dostajemy samochód który pali z 1l/100km mniej.

    > -fotele wentylowane ?
    > -fotele z masażami ?

    Nie wiem, ale grzane są fajne :)

    > -automatyczne parkowanie ? (w wielu odmianach)

    Jak będzie umiało zaparkować lepiej niż ja, to poproszę

    > -noktowizory ? (termiczne i podczerwone)

    Też przydatne, ale pytanie o prezentacje tych danych, bo musiałby to być
    chyba jakiś HUD, a to chyba jeszcze raczkuje jeżeli chodzi o zastosowania
    motoryzacyjne.

    > -doświetlanie zakrętów ?

    Jeżeli zrealizowane na obracających się reflektorach, to są fajne.
    Bo jak to ściema polegająca na zapalaniu światła przeciwmglowego z jednej
    strony, to jest to zupełnie bez sensu.

    > -światła dzienne led/ światła led ?

    Światła dzienne to dobra rzecz przy obowiązku jazdy w dzień na światłach i
    ksenonowych światłach mijania.
    Bo ksenony z czasem świecą coraz gorzej i szkoda je zużywać na świecenie w
    dzień.

    > -światła ruszające się w 2 osiach, sterowane komputerem ?

    Dobra rzecz to będzie świecąca matryca, która świeci tam gdzie jest ciemno
    - dzięki temu będzie można połączyć widoczność jak na światłach drogowych z
    nieoślepianiem kierowców z przeciwka.

    > -rozpoznawanie mowy ?

    Jak dla mnie zbędne, chociaż przy coraz większej ilości różnych
    funkcjonalności gałkologia mocno się komplikuje.

    > -karty bezdotykowe ?

    Ogólnie systemy bez kluczyków - dobra rzecz.

    > -BAS, to chyba po 2000 - break assist

    Jeśli wierzyć tym którzy badali że 80% kierowców w sytuacji stresowej nie
    ma siły docisnąć hamulca, to chyba dobra rzecz.
    Ale jeździłem autem z BAS i jak dla mnie system zachowuje się mało
    intuicyjnie i mnie wkurzał.

    > -jakieś lepsze adaptacyjne zawieszenia niż kiedyś ?

    Tu każdy postęp zawsze będzie dobry.

    > -kamery cofania, tryb wyświetlenia panoramy dookoła auta ?

    Kamera cofania wygląda fajnie.
    Panorama to nie wiem co.

    Do listy przydatnych wynalazków dopisałbym jeszcze:

    - coraz to mądrzejsze systemy dołączania drugiej osi napędzanej. I ogólnie
    różne aktwne sposoby napędzania kół

    - ESC (które to systemy na szerszą skalę pojawił się dopiero po 2000)