  • 1. Data: 2012-05-12 20:55:37
    Temat: Bajery w autach "po 2000" roku
    Od: " Michał" <m...@W...gazeta.pl>

    Pytanie takie: jakie bajery w autach "po 2000" okazały się
    użyteczne i chcielibyśmy je (dalej?) mieć a jakie nie bardzo ?

    Co sądzicie o:

    -tempomaty adaptacyjne z radarami ?

    -automaty DSG i podobne ?

    -tempomaty start stop ?

    -czujniki zjazdu z pasa ruchu ?

    -hybrydy ?

    -fotele wentylowane ?

    -fotele z masażami ?

    -automatyczne parkowanie ? (w wielu odmianach)

    -noktowizory ? (termiczne i podczerwone)

    -doświetlanie zakrętów ?

    -światła dzienne led/ światła led ?

    -światła ruszające się w 2 osiach, sterowane komputerem ?

    -rozpoznawanie mowy ?

    -karty bezdotykowe ?

    -BAS, to chyba po 2000 - break assist

    -jakieś lepsze adaptacyjne zawieszenia niż kiedyś ?

    -kamery cofania, tryb wyświetlenia panoramy dookoła auta ?

  • 2. Data: 2012-05-12 21:34:52
    Temat: Re: Bajery w autach "po 2000" roku
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Michał wrote:
> [...]
    >
    > -jakieś lepsze adaptacyjne zawieszenia niż kiedyś ?
    >
    > -kamery cofania, tryb wyświetlenia panoramy dookoła auta ?

    są fajne...

  • 3. Data: 2012-05-12 21:36:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 May 2012 18:55:37 +0000 (UTC), Michał napisał(a):
    > Pytanie takie: jakie bajery w autach "po 2000" okazały się
    > Co sądzicie o:
    > -tempomaty adaptacyjne z radarami ?

    Jak juz beda w Polsce autostrady.
    Wczesniej wszelakie tempomaty bezuzyteczne.

    > -noktowizory ? (termiczne i podczerwone)

    Ktos to jeszcze oferuje ?
    Byl na to boom w USA wiele lat temu, ale sie skonczyl i to dosc
    drastycznie. Czyzby bezuzyteczne ?

    > -światła dzienne led/ światła led ?

    Dzienne led to technicznie doskonaly pomysl.
    Ale ekonomicznie .. poki nie spuszcza z ceny to zaden :-)

    Swiatla mijania/dlugie LED to chyba przyjdzie nam jeszcze troche poczekac
    na dobre. A potem zasada podobna - zarowki sa tanie :-)

    > -rozpoznawanie mowy ?

    swietne jesli obsluguje telefon i nawigacje.
    Tylko watpie czy po polsku rozumie.

    > -karty bezdotykowe ?

    A jak sie nie uda auta wylaczyc ? :-)
    No i gdzie schowac zapasowa karte ? :-)

    > -kamery cofania,

    A to chyba przydatna rzecz.

    J.

  • 4. Data: 2012-05-12 21:43:25
    Od: "bratPit" <k...@o...pl>

    > Ktos to jeszcze oferuje ?

    w BMW 7 (E65) na pewno było coś takiego pod nazwą 'night vision' - czy jakoś
    tak,

    > Czyzby bezuzyteczne ?

    na monitorze fajnie to wyglądało, ale prowadzić nocą we mgle, obserwować
    drogę i monitor? no nie wiem...
    chyba, że zespolili to w nowszych modelach z head up displayem,

    brat

  • 5. Data: 2012-05-12 21:51:43
    Od: Iglo <f...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 May 2012 18:55:37 +0000 (UTC), Michał napisał(a):

    > Pytanie takie: jakie bajery w autach "po 2000" okazały się
    > użyteczne i chcielibyśmy je (dalej?) mieć a jakie nie bardzo ?

    W aucie żony brak mi czujnika deszczu i lusterek automatycznie się
    ściemniających jak ktoś z tyłu jedzie. W moim zerkam na poziom oleju na
    wyświetlaczu i ciśnienie w kołach.
    Zbędny jest gadający komputer i dwustrefowy climatronik.

  • 6. Data: 2012-05-12 21:52:39
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    On Sat, 12 May 2012 18:55:37 +0000 (UTC), Michał wrote:

    > -tempomaty adaptacyjne z radarami ?

    Wydaje się fajne jak ktoś jeździ z tempomatem.
    Tyle że taka radarowa elektronika to pewnie zawsze będzie droga...
    No chyba że upowszechnią się systemy awaryjnego hamowania przy zbliżaniu
    się do przeszkody i korzystać będą ze wspólnych czujników.

    > -automaty DSG i podobne ?

    Dobra rzecz, bo łączy zalety skrzyni manualnej z możliwością automatycznego
    przełączania biegów.

    > -tempomaty start stop ?

    A co to jest?

    > -czujniki zjazdu z pasa ruchu ?

    Jak każdy tego typu alarm. Mi tam jeszcze się nigdy nie zmienić pasa ruchu
    przypadkowo, ale gdyby jednak miało do tego dojść to fajnie by było gdyby
    cos mnie ostrzegło.
    Coś mi się też wydaje że taki system żeby działał wymaga oznakowania
    trzymającego jakieś standardy...
    Na polskich drogach gdzie miejscami prześwitują 3 poprzednie wersje
    oznakowania poziomego, to albo ogłupieje, albo będzie generować fałszywe
    alarmy.

    > -hybrydy ?

    Póki co chyba nie na rynku żadnej sensownej...
    Za kilkadziesiąt tysięcy zł dostajemy samochód który pali z 1l/100km mniej.

    > -fotele wentylowane ?
    > -fotele z masażami ?

    Nie wiem, ale grzane są fajne :)

    > -automatyczne parkowanie ? (w wielu odmianach)

    Jak będzie umiało zaparkować lepiej niż ja, to poproszę

    > -noktowizory ? (termiczne i podczerwone)

    Też przydatne, ale pytanie o prezentacje tych danych, bo musiałby to być
    chyba jakiś HUD, a to chyba jeszcze raczkuje jeżeli chodzi o zastosowania
    motoryzacyjne.

    > -doświetlanie zakrętów ?

    Jeżeli zrealizowane na obracających się reflektorach, to są fajne.
    Bo jak to ściema polegająca na zapalaniu światła przeciwmglowego z jednej
    strony, to jest to zupełnie bez sensu.

    > -światła dzienne led/ światła led ?

    Światła dzienne to dobra rzecz przy obowiązku jazdy w dzień na światłach i
    ksenonowych światłach mijania.
    Bo ksenony z czasem świecą coraz gorzej i szkoda je zużywać na świecenie w
    dzień.

    > -światła ruszające się w 2 osiach, sterowane komputerem ?

    Dobra rzecz to będzie świecąca matryca, która świeci tam gdzie jest ciemno
    - dzięki temu będzie można połączyć widoczność jak na światłach drogowych z
    nieoślepianiem kierowców z przeciwka.

    > -rozpoznawanie mowy ?

    Jak dla mnie zbędne, chociaż przy coraz większej ilości różnych
    funkcjonalności gałkologia mocno się komplikuje.

    > -karty bezdotykowe ?

    Ogólnie systemy bez kluczyków - dobra rzecz.

    > -BAS, to chyba po 2000 - break assist

    Jeśli wierzyć tym którzy badali że 80% kierowców w sytuacji stresowej nie
    ma siły docisnąć hamulca, to chyba dobra rzecz.
    Ale jeździłem autem z BAS i jak dla mnie system zachowuje się mało
    intuicyjnie i mnie wkurzał.

    > -jakieś lepsze adaptacyjne zawieszenia niż kiedyś ?

    Tu każdy postęp zawsze będzie dobry.

    > -kamery cofania, tryb wyświetlenia panoramy dookoła auta ?

    Kamera cofania wygląda fajnie.
    Panorama to nie wiem co.

    Do listy przydatnych wynalazków dopisałbym jeszcze:

    - coraz to mądrzejsze systemy dołączania drugiej osi napędzanej. I ogólnie
    różne aktwne sposoby napędzania kół

    - ESC (które to systemy na szerszą skalę pojawił się dopiero po 2000)

  • 7. Data: 2012-05-12 22:05:17
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 12-05-2012 20:55, Michał pisze:
    > Pytanie takie: jakie bajery w autach "po 2000" okazały się
    > użyteczne i chcielibyśmy je (dalej?) mieć a jakie nie bardzo ?
    > Co sądzicie o:

    Oczywiście najlepszym wynalazkiem są ekologiczne rozwiązania, czyli
    super niska emisja CO2!

    --
    Pozdr.

  • 8. Data: 2012-05-12 22:48:06
    Temat: Re: Bajery w autach
    Od: " Michał" <m...@W...gazeta.pl>

    Iglo <f...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > wyświetlaczu i ciśnienie w kołach.
    > Zbędny jest gadający komputer i dwustrefowy climatronik.

    albo właśnie dodajmy bajery końca lat 80 i pocżatków 90:

    -ściemniające się lusterka (chyba 1994)

    -xenony (chyba 1993)

    -gpsy wbudowane (1995, każda duża marka ~1996)

    -tempomat (80')

    -gadające kompy (chyba 1987)

    -telefony GSM (koło 1992)

    -ABS (1979)

    -airbag (1979)

    -prawdziwy ASR (~1987)

    -ESP (1996)

    -klimatronik (80')

    -klimatronik 2strefowy (koło 1991)

    -spryskiwacze ciśnieniowe świateł (koło 1990)

    -wycieraczki świateł (80')

    -tylnia oś skrętna (1991)

    -adaptacyjnie nowoczesne zawieszenia (~1990)

    -ekrany komuterów samochodowych graficzne (~1994), (kolorowe 1995)

    i zapomniałem właśnie o :

    -HUD

    -Automatyczne światła

    -Automatyczne wycieraczki

  • 9. Data: 2012-05-12 22:57:38
    Od: " Michał" <m...@W...gazeta.pl>

    bratPit <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > drogę i monitor? no nie wiem...
    > chyba, że zespolili to w nowszych modelach z head up displayem,

    jakieś 8 lat temu się to w BMW e65 pojawiło jako termowizja
    i chyba 7 lat temu w MercS jako kamera z doświetlaniem (mocnym) IR

    tylko nie miałem tego w łapach to nie wiem jak to działa...
    Lexus, Audi, Renault, Citroen, VW tego nie wprowadzili

    z rozbitych są za półdarmo można sobie wpiąć dla jaj
    do starego merca czy bmw

  • 10. Data: 2012-05-12 23:02:49
    Od: " Michał" <m...@W...gazeta.pl>

    DoQ <p...@g...com> napisał(a):

    > Oczywiście najlepszym wynalazkiem są ekologiczne rozwiązania, czyli
    > super niska emisja CO2!

    Nie wkurzaj mnie nawet ;)