  • 21. Data: 2021-06-29 23:16:53
    Temat: Re: COB z telefonu
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    Naprawiałem taką grzałkę z jakiegoś samochodu - takie debasto
    elektryczne. Kilka tranzystorów.

    > Mam poważnie wątpliwości, czy z takiej obudowy da się odprowadzić
    > *ciągłą* moc 100, czy nawet 50 W.

    A ta grzałka to do grzania powietrza?
    będzie potrzebny wentylator.
    W wodzie warunki chłodzenia zbliżone do idealnych.
    Temperatura wody nie przekroczy 100St

  • 22. Data: 2021-06-29 23:31:27
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-06-29 o 23:16, Desoft pisze:
> [...]

    Hmmm, 30V * 10A = 300W

  • 23. Data: 2021-06-29 23:35:10
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    300 diód * 6cm = 18m (wyprowadzenia odprowadzają ciepło)

    --
    Desoft

  • 24. Data: 2021-06-29 23:58:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > ale jak oni sie doliczyli tych 2.5kW, to nie widze :-)

    Teraz dopiero zauważyłem, że to mosfet. Może chodzi im o przełącznie,
    chwilową moc wydzielaną w trakcie zmiany stanu?

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2021-06-30 00:03:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Naprawiałem taką grzałkę z jakiegoś samochodu - takie debasto
    > elektryczne. Kilka tranzystorów.

    Na Politechnice Warszawskiej było ćwiczenie laboratoryjne, w którym
    badało się charakterystykę tranzystora w różnych temperaturach.
    Wykorzystany był do tego układ scalony UL1111, który zawiera pięć
    tranzystorów i nic więcej. Jeden z nich to był ten badany, drugi
    był czujnikiem termostatu, a trzy pozostałe robiły za grzałkę.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2021-06-30 00:05:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Hmmm, 30V * 10A = 300W

    30V to napięcie na jednym panelu. Do domowego grzania wody potrzeba
    grzałki 1,5 kW i sześciu paneli.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2021-06-30 00:14:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Desoft napisał:

    > 300 diód * 6cm = 18m (wyprowadzenia odprowadzają ciepło)

    Tak bym jakoś powywijał te wyprowadzenia na boki i polutował:

    +----- +----- +-----
    ---+-HHHH-+-HHHH-+-HHHH-+---
    -----+ -----+ -----+

    Potem w rurkę izolującą i do rurki miedzianej w oleju.
    Nie powinno być dużo ponad centymetr na diodę. Trzy metry
    to jak raz do zbiiornika długiego na półtora metra.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2021-06-30 10:16:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 30 Jun 2021 00:05:35 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > 30V to napięcie na jednym panelu. Do domowego grzania wody potrzeba
    > grzałki 1,5 kW i sześciu paneli.

    Wczesniej ktos pisal o sprawnosci ... pamietaj, ze ogniwa maja mierna.
    Moze jednak do grzania, to pare paneli z glikolem/woda?

    Ewentualnie, teraz latem ... pompa ciepla do chlodzenia domu i grzania
    CWU :-)

    J.

  • 29. Data: 2021-06-30 10:25:53
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Teraz dopiero zauważyłem, że to mosfet. Może chodzi im o przełącznie,
    > chwilową moc wydzielaną w trakcie zmiany stanu?
    0,05 stopnia na wat, razy 2500 watów to 125 stopni, plus 25 stopni
    obudowy daje maksymalne 150 stopni złącza. Wszystko w karcie katalogowej.

    Pozdrawiam

    DD

  • 30. Data: 2021-06-30 11:20:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Wczesniej ktos pisal o sprawnosci ... pamietaj, ze ogniwa maja mierna.
    > Moze jednak do grzania, to pare paneli z glikolem/woda?

    Ogniwa mają sprawność rzędu 20%, co jest całkiem sporo. Kolektor cieczowy
    może mieć i 70%, więc zawsze uważałem, że to najbardziej sensowna opcja.
    Jednak ekonomia ma swoje prawa -- dzisiaj zestaw elektryczny 1,5 kW to
    koszt ok 3000 zł, a jak ktoś jest choć trochę druciarsko usposobiony, to
    może zejść z ceną o połowę. Instalacja z glikolem ze dwa razy droższa,
    a kłopoty przy montażu nieporównywalnie większe.

    > Ewentualnie, teraz latem ... pompa ciepla do chlodzenia domu i grzania
    > CWU :-)

    Gdy przed laty próbowałem w ten sposób podejść do tematu, rzecz rozbijała
    się o problem podobny do problemu grzałki -- producenci klimatyzatorów
    polubili asynchroniczne silniki, które działają albo na sto procent mocy,
    albo wcale. W niepełnym słońcu pożytku z takiego systemu nie ma. Teraz
    zdaje się są pompy z silnikami inwerterowymi, którym można dozować energię.

    --
    Jarek