  • 31. Data: 2019-02-26 20:45:28
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 26/02/2019 20:09, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Nie Z80 tylko Intel 8080.

    Nazywany też x80. Podobnie jak 8086 nazywany jest x86. Gdzie ty widzisz Z?

    > Liczy się architektura. CP/M wymaga dostępu do RAM od adresu 0000. ZX
    > Spectrum ma sztywno podpięty pod tym adresem ROM.

    Nigdzie nie napisałem że na nim banglał CP/M tylko że architektura po
    której dziedziczył DOS była tylko o centymetry od ZX Spectrum. Gdyby nie
    felerne umiejscowanie ROMu to witaj w klubie CP/M. Całe szczęscie bo
    obciach były jeszcze większy.

    > BZDURY! ZERO WSPÓLNEGO!

    Całkiem sporo licząć *prawie* kompatybilność DOSa w dół z kodem
    *źródłowym* w ameblerze 8080 i Z80 po automatycznej i prostackiej
    translacji z dokładnością do większości wywołań "systemowych" :D

    https://archive.org/stream/byte-magazine-1983-06/198
    3_06_BYTE_08-06_16-Bit_Designs#page/n229/mode/2up

    > Spectrum korzystało z Z80, którego kod NIE DAWAŁ się tłumaczyć
    > automagicznie do 8086. Te procesory szły w zupełnie inną stronę!

    A gdzie ja napisałem że na ZX działał CP/M? Napisałem że ZX miał taką
    architekturę która dziwnym trafem translowała się bez wazeliny na
    profesjonalnego DOSa 1.0. Troche siara jak na profesjonalny sprzet, nie?
    Tak żeby mieć korzenie w 8 bitowym złomie do grania z okolic TRS-80.

    Nie nadymaj się tak, znam ZX jak własną kieszeń. ZX pojawił się w
    dyskusji aby ośmieszyć nadętych profesjonalistów z DOSa którzy myśleli
    że używanie Pascala i NC to szczyt profesjonalizmu, a pod spodem
    straszył duch ZX Spectrum odpicowany do prawie 16 bitów ze śliczną
    segmentacją i zawijaniem FFFF:FFFF i mający podejrzanie dużo wspólnego z
    CP/M.

  • 32. Data: 2019-02-26 21:13:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >której dziedziczył DOS była tylko o centymetry od ZX Spectrum. Gdyby
    >nie felerne umiejscowanie ROMu to witaj w klubie CP/M. Całe szczęscie

    ROM to nie wszystko.
    Dyski musial by miec. A przeciez mial byc tani komputer.
    Pamieci przydaloby sie wiecej niz 16kB ..

    >Całkiem sporo licząć *prawie* kompatybilność DOSa w dół z kodem
    >*źródłowym* w ameblerze 8080 i Z80 po automatycznej i prostackiej
    >translacji z dokładnością do większości wywołań "systemowych" :D

    Ale gdzie tu masz ZX Spectrum ?

    Kompatybilnosc kodu zrodlowego 8080 i 8088 byla taka sobie.
    Translacja binariow zadna ..

    Hm, o jakim kodzie mowa ?
    Bo jesli CP/M na Z80, to uzywalo sie instrukcji 8080.
    O specyficzne instrukcje Z80 chodzi ?

    I jeszcze niuans - w asemblerze 8086 mogles napisac
    MOV BX, 1000
    MOV AL, BL
    ADD AL, 5
    itp.

    W Z80 bylo podobnie, tylko ze LD zamiast MOV.

    A w 8080 ?
    LXI B, 1000
    MOV AL,BL
    ADI 5

    - co chwila inna instrukcja

> [...]
    >architekturę która dziwnym trafem translowała się bez wazeliny na
    >profesjonalnego DOSa 1.0. Troche siara jak na profesjonalny sprzet,

    Ale na msdos, czy na CPM ?
    I czemu siara ?

    >Tak żeby mieć korzenie w 8 bitowym złomie do grania z okolic TRS-80.

    To przytocz jeszcze przyklad Atari 800, i ... MSX to sie nazywalo ?

> [...]
    >spodem straszył duch ZX Spectrum odpicowany do prawie 16 bitów ze
    >śliczną segmentacją i zawijaniem FFFF:FFFF i mający podejrzanie dużo

    Ale o co chodzi z tym duchem Spectrum ?

    Z jednej strony podobne, jak wiekszosc systemow uP, z drugiej -
    calkiem inne.
    Spectrum, bo tez mial pamiec video ?

    Juz sama cena pierwszych IBM PC mowila, ze to profesjonalny sprzet, a
    nie zabawka dla dzieci :-)

    J.

  • 33. Data: 2019-02-26 21:22:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Sebastian,

    No jak - korzenie DOS byly w CP/M, a CP/M byl przed ZX .
    I chyba nawet przed ZX80.

    No jak nie, jak tak :-)

    >Co Ty za bzdury opowiadasz? ZX Spectrum nie miał ŻADNEGO systemu
    >operacyjnego. W ROM miał wbudowany interpreter Basica i na tym
    >koniec.
    >Ma tyle wspólnego z DOSem co ja z ufoludkami.

    No, fachowcy znali troche adresow z uzytecznymi API :-)

    Z DOS oczywiscie nie mial nic wspolnego, bo D to Disk.
    Ale bodajze po podlaczeniu microdrive pojawialo sie troche dodatkowych
    API :-)

    J.

  • 34. Data: 2019-02-26 21:29:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomości grup
    On 26/02/2019 12:04, J.F. wrote:

> [...]
    >czerwienił a nastepnie używając machania rękami wyjaśniał że jesteś
    >debilem jeśli twierdzisz że DOS ma coś wspólnego z CP/M ;) Przecież

    IMO - przecietny posiadacz peceta nie mial pojecia co to jest CP/M.

    Poza waskim gronem specjalistow w kraju w zasadzie nieznany.

> [...]
    >NC to nie jest profesjonalna praca.

    >Do dzisiaj niektórzy są w stanie bronić 8+3 jak niepodległości. Ot,

    Ale co to ma ze Spectrum wspolnego ?
    Tam zadnych plikow nie bylo, zadnych 8+3 ...

    >Do obliczeń naukowych typu pole kwadratu, do pisania tekstu, do
    >"dicking around" się nadawały. Widać wielu było nadto ;)

    ale jak chcesz obliczac ?
    Przydalby sie arkusz kalkulacyjny, albo choc (Q)Basic ... nie
    dobieraly sie wprost do sprzetu ?

    >A całkiem serio, CP/M jak na niego patrzę to robota dla zdolnego
    >studenta na jakieś ferie, może wakacje. Zastanawiające że ta
    >mikroskopijna ilość kodu robiła kiedyś różnice z okolic kto będzie
    >rządził światem OSów czy CP/M czy CP/M z domalowanym FATem ;).

    Jakos tak, ale dzieki temu miales komputer, na ktorym mozna bylo
    uruchamiac "profesjonalne programy", a nie tylko zabawke do grania :-)

    J.

  • 35. Data: 2019-02-26 21:47:25
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 26 lutego 2019 11:20:42 UTC-6 użytkownik Sebastian Biały napisał:

> [...]
    > czerwienił a nastepnie używając machania rękami wyjaśniał że jesteś
    > debilem jeśli twierdzisz że DOS ma coś wspólnego z CP/M ;) Przecież one

    A jakbym powiedzial ze amigaOS to taki unix?
    No bo dyski sie montowalo, emacs byl, katalogi libs i devs byly. I Cli bylo.

    I duzo innych uniksiatych rzeczy bylo.

    Ale nikt nie nazywa amigaOS unixem.

    IMHO, letko przesadziles z porownaniem ale rozumiem co miales na mysli.

  • 36. Data: 2019-02-26 23:01:47
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 26/02/2019 18:10, Sebastian Biały wrote:

    > Widziałem. Widziałem też jak się do tego zabrał, np mając w nosie
    > przepustowość tego doszytego kawałka hardware. To ja może jednak ciasto
    > na pierogi zrobie ...

    > Jest. Np. Propeller. Ale już chyba nie produkują.

    Wiec nie jest spełnione głowne założenie: Elementy muszą być na półce.
    Wiele ludzi proponuje nawet https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_V9958
    które mi się bardziej podoba.

    > Pomysł komputera z basicem jest ok, ale zabieranie się do tego przez
    > zrobienie znacznie gorszej wersji C64 jakoś mnie zastanowił. To już wole
    > zrobić Gigatrona, przynajmniej to coś zdumiewającego. Kolejny nudny
    > projekt w FPGA naprawdę nie jest już ludzkości potrzebny, są takich setki.

    Jestem tego sameg zdania ale jak przyjmiemy że FPGA to tylko tańszy (w
    małej serii) odpowiednik ASICa to jestem w stanie to zaakceptować.
    Gigatron to tylko ciekawostka - wystąpił na kilku kanałach YT i koniec
    możliwości.

    > Albo na legacy IC albo nuda.
    jak będzie legacy to już nie "Dream" zbyt dużo ograniczeń.

    Jak się pojawi na kikstarterze lub innym crowdsupply to na pewno wspomogę...

    c.

  • 37. Data: 2019-02-26 23:49:44
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:7409391785$20190226184734@squadack.com...
    > Co Ty za bzdury opowiadasz? ZX Spectrum nie miał ŻADNEGO systemu

    To już Commodore 64, a tym bardziej 128(D) lepszy, bo system operacyjny
    miał, wbudowany, w innym segmencie ROM, niż BASIC, nawet z nazwą podobną do
    tego, co spotyka się od W... któregoś nisko z linii 9x, do obecnego W10...
    Różnica w jednej literce nazwy... C64 - Kernal, Windy - kernel.

    > operacyjnego. W ROM miał wbudowany interpreter Basica i na tym koniec.

    A procedury I/O? Przecież jakoś musiał się komunikować ze światem
    zewnętrznym. Choćby w sieci, którą... pamiętasz, jak się zestawiało :) ? Że
    BASIC? Może powiedzmy, że to szczątek, ale nie spychałbym takich rzeczy na
    interpreter.

    > Ma tyle wspólnego z DOSem co ja z ufoludkami.

    Moglibyśmy się zdziwić, jeśli dalibyśmy się porównać.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 38. Data: 2019-02-27 07:36:15
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 26 Feb 2019 20:45:28 +0100, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >straszył duch ZX Spectrum odpicowany do prawie 16 bitów ze śliczną
    >segmentacją i zawijaniem FFFF:FFFF i mający podejrzanie dużo wspólnego z

    Soraski, ale to ty się nadymasz. Co by nie mówić o MS, to on pierwszy
    zrozumiał, na masowym rynku, że kompatybilność i biblioteka programów
    jest najważniejsza, czym wygrał nad konkurentami, mając na desktopach
    za jedynego realnego konkurenta MacOSa. Nawet procesory, będąc
    wewnętrznie całkiem zaawansowanymi RISCami udają ciągle ten zabytek
    x86.
    Takie twoje narzekanie to pasuje na late 80. Już w latach 90 Windows
    stawał się de-facto-standardem a ubicie OS/2 tylko to potwierdziło.

    Dla bardziej technicznych użytkowników jest Linux.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 39. Data: 2019-02-27 08:31:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Tuesday, February 26, 2019, 9:22:53 PM, you wrote:

    [...]

    > No, fachowcy znali troche adresow z uzytecznymi API :-)
    > Z DOS oczywiscie nie mial nic wspolnego, bo D to Disk.
    > Ale bodajze po podlaczeniu microdrive pojawialo sie troche dodatkowych
    > API :-)

    Nic się nie pojawiało. Nawet strumieni nie było. Po prostu komendy
    LOAD i SAVE działały z microdrive.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 40. Data: 2019-02-27 10:16:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    [...]

    >Nic się nie pojawiało. Nawet strumieni nie było. Po prostu komendy
    >LOAD i SAVE działały z microdrive.

    Juz nie pamietam, ale cos mi chodzi po glowie, ze microdrive podkladal
    wlasny ROM, co zmienialo komendy.
    I chyba cos do sterowania tasma bylo potrzebne - jakies przewiniecia,
    przeskoki ... to juz wyglada na poczatki S.O.
    Takie bardzo poczatkowe poczatki :-)

    Tak dla porownania - Atari 800 sobie zrobilo strumienie.
    Bylo ich kilka, mozna bylo podczepic pod nie klawiature, ekran,
    magnetofon,
    cartridge z wlasnym ROM mogly tez sie podczepiac,
    a takze dyski byly obslugiwane.
    No i Basic to byl osobny ROM, a system, mozna by rzec BIOS - drugi.
    Basic nie byl obowiazkowy.

    Po co takie komplikacje w komputerku tej klasy ? W Apple sie
    zapatrzyli, czy mieli profesjonalne plany ?
    W dodatku system dosc zgrabnie to stronnicowal, i mozna bylo
    wykorzystac 64KB RAM i jeszcze kilka KB ROM ...

    Tylko cos mi chodzi po glowie, ze wlasciwy DOS byl w stacji, komputer
    przesylal do stacji komendy wyzszego poziomu.
    Hm, a moze mi sie pomylilo z C64 - stacja do Atari miala 256B pamieci,
    duzo sie tam nie zmiescilo, a 128B bylo potrzebne na bufor sektora.

    No i pamietam NDOS - taki maly systemik do startowania gier ... chyba
    faktycznie wiekszego DOS tez sie ladowalo z dysku do RAM.

    J.