    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czeskie porazenie sloneczne
    Date: Sun, 11 Apr 2010 23:52:01 +0200

    Ghost wrote:

    > <cytat>
    > a co za tym idzie maja kolejna karte ktora moga wygrac pot. inwestorow.
    >
    > </cytat>

    bo maja. chodzi ci o to ze dodatkowa karta = dobrze?
    w tym kontekscie tak, ale z drugiej strony ta karta za darmo nie jest...
    wprawdzie masz energie - szybko. nie czekajac np 5-10 lat na budowe
    elektrowni atomowej, ale drogo...

    biora ja bo rynek im to umozliwia. czy to dobre posuniecie - czas pokaze.

    > <cytat>
    > przemysl lezy i kwiczy, a 60% ludzi zyje w nedzy, spory tez % utrzymuje
    > panstwo
    > nie ma wiec u nas 'dobrych' klientow. moze i mamy podobne zapotrzebowanie
    > per osoba
    > </cytat>

    a to oznacza ze polska jest do dupy?
    fakt, rozowo to nie wyglada, ale zauwaz ze sa ludzie ktorym obecna sytuacja
    sie bardzo podoba. np. nie mamy problemow z imigrantami ;)

    > I dlatego dali sie wpierdzielic w ten syf?

    czuje tu probe zmniejszania dysonansu poznawczego...
    jesli pytasz o pot. powody dla ktorych warto w takie cos wejsc - to
    dostajesz odpowiedzi.
    jeszcze zwroc uwage na to jak duza czesc czech nie bardzo chce godzic sie na
    konsekwencje rozwoju przemyslu - wola zachowac przyrode. w rozrachunku
    'elektrownia weglowa vs sloneczna' czesto pomija sie 'drobne szczegoly' jak
    np. ze trzeba wykopac gigantyczna dziure, postawic spore kominy, a
    filtrowanie spalin nie usunie tlenkow siarki i azotu, przynajmniej nie takie
    ktore sie ekonomicznie oplaca. do tego trzeba wybudowac gigantyczne linie
    przesylowe (elektrownie sloneczne mozna budowac w bardziej rozproszony
    sposob, zmniejszajac te potrzebe), pod tymi liniami naturalnie nie moze byc
    lasu , trzeba wyciac. itd. itd. te wszystkie 'szczegoly' odpadaja z rachunku
    za prad, tzn. ich nie widac, ale jak wychodzisz z domu, to juz nagle sa.

    rowniez nigdy nie wpisujesz w rachunek kosztow ew. przywrocenia zasobow
    ktore sie wydobylo.

    czesi maja b. dobrze rozwiniety przemysl turystyczny. juz. to znaczy ze maja
    w tym utopione miliony euro, rosna ladne zielone (i stare) lasy, maja
    naturalne warunki, pobudowane wyciagi i schroniska. maja Renome.

    mozna oczywiscie powiedziec 'cena pradu jest wazniejsza, bo bez tego nie
    bedzie cukru i niklu' i pizdnac w to wszystko duzy komin, lasy wyciac,
    ziemie zatruc, a ludziom powiedziec 'sorry jesus, postep' - czyli generalnie
    'polska' strategia.

    mozna probowac inaczej... moze sie to niezbyt uda, i jak ich przycisnie
    cena pradu to powiedza 'sprzedajemy ten badziew' - tak czy siak beda mogli
    powiedziec ze sprobowali zrobic cos odwracalnego zanim zrobia rzeczy
    nieodwracalne.

    na ktorej strategii sie lepiej wyjdzie - czas pokaze.