  • 1. Data: 2010-04-06 16:52:59
    Temat: Czeskie porazenie sloneczne
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.rp.pl/artykul/456346.html

    W skrocie: w ramach promowania ekologicznej energii, Czechy
    wprowadzily obowiazek wykupu eko-pradu przez dystrybutorow, w
    dodatku po ustalonej cenie. Dla pradu z ogniw slonecznych jest to
    12kr/kWh, czyli okolo 10x wiecej niz cena detaliczna pradu u nas.

    Efekt - okolo 500MW zainstalowanych ogniw slonecznych.
    Zaczeto wiec projekt ograniczac, a i tak czeka na przylaczenie
    3.5GW.

    Nie wiem ile Czesi zuzywaja pradu, ale biorac nas za przyklad i
    proporcjonalnie do ludnosci - powinni miec okolo 10GW tradycyjnych
    elektrowni, to moze byc 35-50% mocy szczytowej w zaleznosci od
    dnia.

    No coz, poczekamy, zobaczymy. Mysle ze sie ekooszolmstwo skonczy na
    europejska skale, a Czesi beda mieli najdrozszy prad na swiecie i
    dodatkow trzeba bedzie do rachunku wprowadzic doplate za
    utrzymywanie zupelnie nieekologiczniej rezerwy.
    No chyba ze towarzyrze Rosjanie przyjda z pomoca - ponoc turbiny
    gazowe startuja stosunkowo szybko.

    --
    J.

  • 2. Data: 2010-04-06 18:39:07
    Temat: Re: Czeskie porazenie sloneczne
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    W dniu 06.04.2010 18:52, J.F. pisze:

    > cenie. Dla pradu z ogniw slonecznych jest to 12kr/kWh, czyli okolo 10x
    > wiecej niz cena detaliczna pradu u nas.

    Coś plączesz się w zeznaniach - 12 koron to ok 1,9 zł. w detalu w Polsce
    1kWh wraz z opłatą przesyłową to ok 40gr netto (49 gr brutto). Gdzie tu
    masz 10x większą cenę...

    G.B.

  • 3. Data: 2010-04-06 19:15:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

> [...]
    > dodatku po ustalonej cenie. Dla pradu z ogniw slonecznych jest to
    > 12kr/kWh, czyli okolo 10x wiecej niz cena detaliczna pradu u nas.

    Zaraz, chwileczkę - policz to jeszcze raz, proszę.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2010-04-07 17:27:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz" <g...@o...pl>

    > Coś plączesz się w zeznaniach - 12 koron to ok 1,9 zł. w detalu w
    > Polsce 1kWh wraz z opłatą przesyłową to ok 40gr netto (49 gr
    > brutto). Gdzie tu masz 10x większą cenę...

    Zakladam ze siec elektrowni nie placi oplaty przesylowej, czyli ok
    20 gr/kWh.

    J.

  • 5. Data: 2010-04-08 00:42:16
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    J.F. wrote:

> [...]
    > 3.5GW.
    >
    > Nie wiem ile Czesi zuzywaja pradu, ale biorac nas za przyklad i

    no wlasnie. dowiedz sie :)
    polska to zly przyklad bo przemysl lezy i kwiczy, a 60%
    ludzi zyje w nedzy, spory tez % utrzymuje panstwo.
    nie ma wiec u nas 'dobrych' klientow. moze i mamy podobne zapotrzebowanie
    per osoba, ale to zupelnie inny rynek...

    imho spojrz na to z drugiej strony, przy klienteli klasy 'przemysl',
    zobacz jak szybko sie uwineli ze zbudowaniem elektrowni o mocy
    ~belchatowskiej (no , ciut mniejszej ;) zauwaz ze nigdzie nie ma tutaj mowy
    o dlugoletnich gwarancjach takiego faworyzowania - za rok czy dwa moga
    stwierdzic ze juz nie chca kupowac tak drogo pradu...

    wydaje mi sie ze po prostu znalezli metode na szybka inwestycje, i teraz
    maja ponad 3GW mocy 'czystej' (czyli zyskuja na np. doplatach na CO2) i ew.
    mozliwosc obnizania cen energii konwencjonalnej (dodatkowa konkurencja,
    bardziej odsuniete w czasie zuzycie zasobow) a co za tym idzie maja kolejna
    karte ktora moga wygrac pot. inwestorow.

  • 6. Data: 2010-04-08 00:50:13
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

> [...]
    > utrzymywanie zupelnie nieekologiczniej rezerwy.
    > No chyba ze towarzyrze Rosjanie przyjda z pomoca - ponoc turbiny

    --------------------------

    A moze ceny tej solarnej energii w koncu sie obniżą gdy juz będą jej miec
    dużo?

  • 7. Data: 2010-04-08 09:51:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisal w wiadomosci news:hpj8v5$ir1$1@atlantis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > nie ma wiec u nas 'dobrych' klientow. moze i mamy podobne zapotrzebowanie
    > per osoba, ale to zupelnie inny rynek...

    Popatrz jak w kilku slowach (nie pisze zdaniach, bo ich budowac raczej nie
    umiesz) potrafisz sobie zaprzeczyc

> [...]
    > bardziej odsuniete w czasie zuzycie zasobow) a co za tym idzie maja
    > kolejna
    > karte ktora moga wygrac pot. inwestorow.

    Nic nie zrozumiales, oni przez ruch swoich wladcow sa w dupie, a sa w niej
    zapewne dlatego, ze jakas czesc tych wladcow jako pierwsza ukrecila na tym
    interes.

    Zastanawiajace jest to Twoje podejscie do rzeczywistosci - cokolwiek chore.
    Sasiad zrobil blad, Twoj wniosek: Polska jest do dupy, a sasiad zrobil
    dobrze.

  • 8. Data: 2010-04-08 09:54:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > --------------------------
    >
    > A moze ceny tej solarnej energii w koncu sie obniżą gdy juz będą jej miec
    > dużo?

    Nie, ci ktorzy byli pierwsi (czyli pewnie poslowie i ich znajomi) juz maja
    emeryturki, reszta moze sie isc pasc.

  • 9. Data: 2010-04-10 10:20:47
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Ghost wrote:

> [...]
    >
    > Zastanawiajace jest to Twoje podejscie do rzeczywistosci - cokolwiek
    > chore. Sasiad zrobil blad, Twoj wniosek: Polska jest do dupy, a sasiad

    nie mowie ze robia dobrze, mowie ze to inny rynek. nie mowie ze polska jest
    do dupy - mamy bardziej dupny rynek, ktorego na taki eksperyment
    zdecydowanie nie stac.

    mozliwe ze ten eksperyment moze przyniesc ciekawe rezultaty. czy
    przyniesie... jak kazdy eksperyment - trzeba obserwowac i wyciagac wnioski z
    wynikow.

    w porownaniu do polski czechy to kraj rowniez b. maly, o szybkim czasie
    reakcji administracji - imho o wiele lepszy do 'eksperymentow' tego typu niz
    'polska'. 'u nas' to raczej mozna by takie cos wprowadzic moze w jakims
    malym wojewodztwie... a i tak jakby poszlo zle to czekalbys 3 zmiany rzadu
    az ktos to wycofa...
    kolejna sprawa to odpowiedzialnosc. znam troche poziom swiadomosci
    politycznej sasiadow i wiem ze u nich odpowiedzialnosc za decyzje ma troche
    inny wymiar. to nie 'warszawka' decyduje o tym co sie dzieje na
    'peryferiach', a media i tak wykreuja liderow. tam sie ludzie faktycznie
    interesuja kogo wybrac a wybierani musza gesto tlumaczyc z decyzji. czesto
    pare postow na czyms (bynajmniej nie politycznym) blogu waza o losach 'glow
    panstwa'. oczywiscie nie jest tam tez idealnie, ale afaik - niech cie glowa
    nie boli, jesli ktos dal d. to za to odpowie, a my raczej skupmy sie na
    nauce na ich bledach niz roztrzasaniu sfery politycznej tego zjawiska.

    zauwaz ze przeciwnicy zrodel energii tego typu stawiaja na plan 1)
    nieoplacalnosc w naszym klimacie. i to duzo grubsza nieoplacalnosc. innymi
    slowy to sie nie ma prawa zwrocic. tymczasem jakims cudem u sasiadow
    przeszly inwestycje , podczas gdy zapewniono im 'tylko' 10x wyzsza cene
    skupu. czyli jednak da sie, i to na duza skale. i to pomimo tego ze rzekomo
    problem ze skladowaniem, ze tylko w dzien, itd. gigantyczny spisek ?
    desperacka akcja marketingowa? moze dokladaja do tego zeby tylko
    rozreklamowac deficytowe systemy... zobaczymy ile informacji bedzie
    udostepnionych itd.

    zauwaz tez chocby drobny fakt ktory czesto pomijaja lobby ze jest duzy
    'szczyt' konsumpcji wlasnie w godzinach dziennych, i ze jest cos takiego jak
    taryfa dzienna i nocna, i ta 'drozsza' energia wypada wlasnie na okres dnia.
    moze to margines? a moze mozna obnizyc dzieki temu koszty przesylu i
    odciazyc linie przesylowe? znowu - trzeba przyjrzec sie wynikom danych.
    aktywnosc sloneczna w ostatnich latach duza - wiec moze znow - to tylko
    jakas akcja marketingowa. trzeba bedzie porownac dane z wielu lat...

    nie oznacza to oczywiscie jeszcze ze to sie oplaca. ale skoro chca
    sprobowac?

  • 10. Data: 2010-04-10 12:47:19
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Uzytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    napisal w wiadomosci news:hppk55$54h$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > nie mowie ze robia dobrze, mowie ze to inny rynek.

    <cytat>
    a co za tym idzie maja kolejna karte ktora moga wygrac pot. inwestorow.

    </cytat>

> [...]

    per osoba
    </cytat>

    > w porownaniu do polski czechy to kraj rowniez b. maly, o szybkim czasie

    I dlatego dali sie wpierdzielic w ten syf?