  • Data: 2010-04-12 21:15:18
    Temat: Re: Czyszczenie rtęci?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Pszemol napisał:

    > Dziwi mnie to, bo jak byłem małym chłopcem to
    > trzymałem latami płynną rtęć z rozbitego urządzenia
    > w aluminiowym pudełeczku po rolce filmu 35mm.
    > Nic się nie działo - ani wybuchów ani nagrzewania się.

    Hg
    2*Al + 6*H20---->2*Al(OH)3 + 3*H2

    Rtęć nie jest tu reagentem a czymś na kształt katalizatora - po
    uszkodzeniu pasywacji aluminium tworzy z nim płynny amalgamat na
    powierzchni którego Al reaguje z wodą a ta powierzchnia pasywacji, w
    odróżnieniu od powierzchni metalicznego Al, nie podlega. Słynne
    rośnięcie "drzewek" z kawałka aluminium zwilżonego rtęcią i zanurzonego
    w wodzie. Powstający w reakcji wodór tworzy z powietrzem mieszanine
    wybuchową - choć nie wyobrażam sobie w jakim celu ktoś tę reakcję miałby
    prowadzić w skali stwarzającej jakiekolwiek zagrożenie wybuchem (bo
    sporych dziesiątków gramów substratów trzeba, sporo rtęci i mozolnie
    wodór zebrać - w otwartym naczyniu wentylacja naturalna odprowadzi go
    bez osiągania granicy wybuchowości, to nie jest specjalnie szybka reakcja.

    Nad izocyjanianem to trochę popracować trzeba - najłatwiej chyba robi
    się acetylenki ale z kolei po co toksycznej rtęci jak równie łatwo (a
    może i łatwiej) wcale nie droższego a nie toksycznego srebra czy
    znacznie tańszej a mało w sumie toksycznej (w porównaniu z rtęcią) miedzi.

    --
    Darek