  • 1. Data: 2010-04-09 22:07:47
    Temat: Czyszczenie rtęci?
    Od: "Bodzio SE" <b...@v...pl>

    Jak oczyścić rtęć z nalotu? Będę chciał zrobić włącznik rtęciowy. Aby rtęć
    nie weszła w reakcję chemiczną ze stykami, to najlepiej zrobić je ze srebra?

    Wykaz niebezpiecznych reakcji chemicznych (rtęć):

    Rtęci (II) azotan (V) + etanol E
    Rtęć + acetylen E
    Rtęć + aluminium Q/E
    Rtęć + aminy Q/E
    Rtęć + amoniak E

    Zastosowane skróty:

    E - wybuch, eksplozja

    Q - reakcja silnie egzotermiczna

    pozdro
    BSE

  • 2. Data: 2010-04-09 22:36:06
    Temat: Re: Czyszczenie rtęci?
    Od: "Ela W." <e...@o...pl>

    > Jak oczyścić rtęć z nalotu? Będę chciał zrobić włącznik rtęciowy.
    Kropla stężonego kwasu azotowego (na otwartej przestrzeni albo pod
    wyciągiem, tlenki azotu są trujące), potem przemycie wodą destylowaną.

    >Aby rtęć nie weszła w reakcję chemiczną ze stykami, to najlepiej zrobić je
    >ze srebra?

    Rtęć wsiąka w srebro jak woda w gąbkę (tworzy się amalgamat, przed laty
    używany do robienia plomb w zębach). Złoto tak samo. Pozostaje jedynie
    wolfram, z tego co wiem.

    Teatime

  • 3. Data: 2010-04-09 22:46:03
    Od: "Bodzio SE" <b...@v...pl>

    > Rtęć wsiąka w srebro jak woda w gąbkę (tworzy się amalgamat, przed laty
    > używany do robienia plomb w zębach). Złoto tak samo. Pozostaje jedynie
    > wolfram, z tego co wiem.
    >
    > Teatime

    Zamiast wolframu coś bardziej osiągalnego?

    Chyba, że zastosuję transoptor szczelinowy.

    pozdro
    BSE

  • 4. Data: 2010-04-09 22:51:49
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-04-10 00:46, Bodzio SE pisze:

    > Zamiast wolframu coś bardziej osiągalnego?

    Wolfram jest stosowany w elektrodach do TIG. Dostaniesz pewnie w
    Castoramie. Strzelam że elektrody z węgla mogłyby się nadać. Np twarde
    wkłady do ołówków.

    > Chyba, że zastosuję transoptor szczelinowy.

    Na twoim miejscu nie bawiłbym się rtęcią. Co to ma być, wyłącznik
    przechyłowy?

    MD

  • 5. Data: 2010-04-09 23:12:32
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Bodzio SE" <b...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Jak oczyścić rtęć z nalotu? Będę chciał zrobić włącznik rtęciowy. Aby rtęć
    > nie weszła w reakcję chemiczną ze stykami, to najlepiej zrobić je ze
    > srebra?

    Srebro - zły pomysł. Poczytaj czym są amalgamaty.

    A może kupić np na allegro wyłącznik rtęciowy? - ponieważ chcesz robić więc
    zakładam, że te dostępne nie pasują. Ale elektrody - kto wie ?

    MaW

  • 6. Data: 2010-04-09 23:13:42
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 10 Apr 2010 00:46:03 +0200, Bodzio SE napisał(a):

    > Zamiast wolframu co? bardziej osi?galnego?
    Stal jest nierozpuszczalna w rteci.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 7. Data: 2010-04-10 07:08:50
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > srebra?
    >
    > Wykaz niebezpiecznych reakcji chemicznych (rtęć):

    Można umyć zwykłym płynem do mycia naczyń oraz płucząc duża ilością wody.
    Weź jednak pod uwagę, że jest to operacja bardzo niebezpieczna, ponieważ
    możesz doprowadzić do rozlania rtęci, a jest ona toksyczna. Kropelki rtęci
    dostają się w szczeliny i zakamarki i przez całe lata parują, zatruwając
    organizm.
    Jezeli potrzebujesz włączniki (czujniki) przechyłowe to mam takie gotowe na
    zbyciu. Jeżeli jesteś zainteresowany to odezwij się na prv z adresu usuń
    iksa, który jest zabezpieczeniem antyspamowym.

  • 8. Data: 2010-04-10 09:23:59
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > możesz doprowadzić do rozlania rtęci, a jest ona toksyczna. Kropelki rtęci
    > dostają się w szczeliny i zakamarki i przez całe lata parują, zatruwając
    > organizm.

    hehehe, gadanie terrystów z UE. Aż tak żle nie jest, jasne, trzeba uważać
    ale to nie cyjanek :-) Kiedyś ludzie bezpośrednio przy rtęci pracowali
    latami i jakos nie padali jak muchy. Odrobina rtęci rozsądnie uzywana nikomu
    nie zaszkodzi.

    b.

  • 9. Data: 2010-04-10 15:07:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Bodzio SE napisał:
    > Jak oczyścić rtęć z nalotu?

    Zgarnąć nalot jakimś narzędziem z wierzchu. Nie ma lepszych metod
    dostępnych dla ciebie.

    Będę chciał zrobić włącznik rtęciowy. Aby rtęć
    > nie weszła w reakcję chemiczną ze stykami, to najlepiej zrobić je ze srebra?

    Srebro rozpuści ci się w rtęci natychmiast! Dobrą odporność (praktycznie
    brak tendencji do tworzenia amalgamatów) wykazuje żelazo - czyli albo
    element z chemicznie czystego żelaza albo najtańsza stal gwoździowa
    czyli St3. Dalej to chyba platyna nieźle się spisuje - ale o okres
    wyżej leżące żelazo jest chyba tańsze.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-04-10 15:10:54
    Temat: Re: Czyszczenie rteci?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jaroslaw Berezowski napisał:

    > Stal jest nierozpuszczalna w rteci.

    Stal częściowo bywa - stal to stop o dosyć szerokim możliwym składzie.
    Żelazo jako takie faktycznie z rtęcią amalgamatów nie tworzy - platyna
    również ale żelazo jakby ciut tańsze. Ze stali to najprostsza - czyli
    St3 powinna się najlepiej spisywać, im bardziej stopowa tym większe
    ryzyko że coś się z niej będzie wypłukiwało.

    --
    Darek