  • 1. Data: 2021-12-20 08:18:58
    Temat: Re: DAB i AF
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:1196wd3wa2lyu.11ctyxf3c0vec.dlg@40tude.
    net...
    >Takie mam wrażenie, że DAB jest poniekąd gorszy od RDS z AF.
    >Od jakichś blisko 30 lat jak jeżdżę z radiami z RDS, to z reguły nie
    >ma
    >problemu. W lepszych radiach to wyszukuje po indeksie stacji, więc
    >mogę w
    >Zakopanem radio całkiem wyłączyć, włączyć je ponownie w Gdańsku i po
    >chwili
    >stacje się znajdą.

    A swoja droga - jak to dziala?
    Radio sobie zapamietuje nazwe stacji, liste czestotliwosci czy co?

    a przeciez nie tylko wylaczyc - jade w dluzsza trase, slucham np rmf,
    potem zmieniam program ... skad radio wie, gdzie teraz szukac tego
    programu?

    Kup se pan satelitarne ? :-)

    J.

  • 2. Data: 2021-12-20 09:58:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.12.2021 o 08:18, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > a przeciez nie tylko wylaczyc - jade w dluzsza trase, slucham np rmf,
    > potem zmieniam program ... skad radio wie, gdzie teraz szukac tego

    Mało wiesz :)

    https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19652-rds-af

    Hint: RDS

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 3. Data: 2021-12-20 12:40:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Mało wiesz :)
    >https://audio.com.pl/vademecum/slownik/19652-rds-af
    >Hint: RDS

    No ale co z tego wynika?
    Radio sobie te liste zapamietuje?

    Bo jade np ze Wroclawia do Olsztyna, slucham RMF, to sprawa jest
    jasna - RDS odbiera liste,
    i moze sie przelaczyc na inna czestoliwosc.

    Ale jak w Przemyslu wlacze sobie np PR3, to juz nie jest tak prosto,
    ze radio sobie znajdzie nadajnik z listy,
    bo wroclawska czestotliwosc juz nie jest odbierana.
    Musi wczesniej zapamietac całą listę.

    No chyba, ze ma drugi tor odbiorczy, i sobie w miare jazdy na bieząco
    aktualizuje.
    A drugi tor przydatny chocby do TP/TA.

    J.

  • 4. Data: 2021-12-20 13:30:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Dec 2021 12:40:52 +0100, J.F. napisał(a):

> [...]
    > Musi wczesniej zapamietac całą listę.
    >
    > No chyba, ze ma drugi tor odbiorczy, i sobie w miare jazdy na bieząco

    Z mojego doświadczenia:
    Sporo odbiorników w innym rejonie nie znajdzie.
    Natomiast miałem (teraz leży na półce i czeka na uruchomienie jako
    stacjonarne) wysoki model Clariona, który przeszedł kolejno przez kilka
    moich samochodów. On pamiętał, że dana stacja to np. PR3.
    W nowym rejonie po wciśnięciu klawisza, na którym był PR3, słychać szum lub
    ciszę, a po kilku-kilkunastu sekundach wskakuje PR3.
    Pododbnie działa F980DAB oraz fabryczny system Outlander PHEV 2014.
    Z tego, co pamiętam, to po indeksie stacji działał także np. stary
    Blaupunkt New York, model sprzed ok. 20 lat. On miał dwie głowice UKF.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-12-20 14:23:49
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.12.2021 o 12:40, J.F. pisze:
    > Użytkownik "LordBluzg(R)"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > No ale co z tego wynika?
    > Radio sobie te liste zapamietuje?

    Ke? Ma zapis 'RMF' i szuka w całym paśmie markera.

    Wtedy jest często cisza kiedy sobie szuka, jak nie znajdzie to jest
    napisane NO AF i szumi.

    Takie to trudne?

    > Bo jade np ze Wroclawia do Olsztyna, slucham RMF, to sprawa jest jasna -
    > RDS odbiera liste,
    > i moze sie przelaczyc na inna czestoliwosc.

    Też może.

    > Ale jak w Przemyslu wlacze sobie np PR3, to juz nie jest tak prosto, ze
    > radio sobie znajdzie nadajnik z listy,
    > bo wroclawska czestotliwosc juz nie jest odbierana.
    > Musi wczesniej zapamietac całą listę.

    Nie musi.

    > No chyba, ze ma drugi tor odbiorczy, i sobie w miare jazdy na bieząco
    > aktualizuje.
    > A drugi tor przydatny chocby do TP/TA.

    Czasem.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 6. Data: 2021-12-20 14:25:39
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W poniedziałek, 20.12.2021 o 13:30, Adam napisał:

    > Z mojego doświadczenia:
    > Sporo odbiorników w innym rejonie nie znajdzie.

    No, z mojego doświadczenia: w leciwym radiu zaprogramowanym
    pod Pałacem Kultury jest wszystko - i PR 1-4, i RMF FM, i Plus,
    i Radyjo Maryja, a po włączeniu go pod Jasną Górą zgłasza się
    tylko guzik z Radyjem Maryja. Jest moc, Ojcze Dyrektorze, na
    tych ruskich nadajnikach!

  • 7. Data: 2021-12-20 14:26:05
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.12.2021 o 13:30, Adam pisze:

> [...]
    > Z tego, co pamiętam, to po indeksie stacji działał także np. stary
    > Blaupunkt New York, model sprzed ok. 20 lat. On miał dwie głowice UKF.

    On jeszcze nie wpadł że "marker" odpowiada za szukanie najczęściej :)

    Linki dostał ale woli nabazgrać zamiast się edukować, nie wiem po co
    wklejam czasem te linki do edukacji :/

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 8. Data: 2021-12-20 15:06:47
    Od: on <o...@o...no>

    > No chyba, ze ma drugi tor odbiorczy, i sobie w miare jazdy na bieząco
    > aktualizuje.

    Prostsze radia mają jeden tuner więc może być chwila przerwy, gdy
    przełącza się lub szuka stacji. Czasem jak się przełącza to nie jest z w
    stanie dokładnie zsynchronizować strumieni i można usłyszeć ostatnie
    słowo dwa razy ;)
    Bardziej zaawansowane odbiorniki samochodowe mają po kilka tunerów, więc
    przeszukiwanie DAB i FM odbywa się w tle.

    W przypadku urządzeń stacjonarnych te funkcje mogą w ogóle nie działać.
    Najprostsze odbiorniki DAB+ nie potrafią nawet poprawnie zaktualizować
    listy stacji w odbieranym multipleksie.

  • 9. Data: 2021-12-20 15:44:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 20 Dec 2021 14:26:05 +0100, LordBluzg(R) napisał(a):

    pl...

    > On jeszcze nie wpadł że "marker" odpowiada za szukanie najczęściej :)
    >
    > Linki dostał ale woli nabazgrać zamiast się edukować, nie wiem po co
    > wklejam czasem te linki do edukacji :/

    Ku chwale Ojczyzny ;)

    On może nie przeczyta, może przeoczy, ale może komuś innemu się przyda.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2021-12-21 10:31:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 20 Dec 2021 14:26:05 +0100, LordBluzg(R) wrote:

    > On jeszcze nie wpadł że "marker" odpowiada za szukanie najczęściej :)
    > Linki dostał ale woli nabazgrać zamiast się edukować, nie wiem po co
    > wklejam czasem te linki do edukacji :/

    Link podales, ale czy przeczytales? A zrozumiales?
    Co z tego linku wynika?
    Ze jest lista alternatywnych czestotliwosci, ktora pozwala przelaczyc
    na inna stacje jak sie oddalasz od sluchanej.

    I nawet nie wiemy, czy nadajniki nadaja liste pełną, czy dany nadajnik
    nadaje tylko sasiednie.
    A "marker" o ktorym piszesz, to co masz na mysli - nazwe stacji w RDS?

    Tak czy inaczej - oprocz mozliwosci samego RDS duzo tu jeszcze zalezy
    od odbiornika i jak on z tych mozliwosci skorzysta.

    J.