  • 21. Data: 2022-05-08 18:40:57
    Temat: Re: Dekodery DVBT/2 czułość.
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 14:19, Janusz pisze:

    > Opowiadasz, wiesz że nie wszyscy mieszkają pod albo blisko nadajnika?

    Dokładnie o tym piszę. Jeśli przesterujesz wzmacniacz, chcąc osiagnąć
    dobry sygnał, który nadajnik nadaje z mocą 25kW to sygnał innego MUX
    nadawany z moca 100kW będzie przesterowany i nic z tym nie zrobisz.
    Dodatkowo KAŻDY wzmacniacz o dużym wzmocnieniu wprowadza szumy a
    regulacja potencjometrem ich nie usuwa. Rozwiązanie z potencjometrem
    jest dl kompletnych nubów/lajkoników i jak napisałem, jest to
    najbardziej prymitywna metoda regulacji wzmocnienia.

    > Wiesz co się dzieje na większych odległościach czy w dolinkach?

    Wiem doskonale :)

    > jak zmienia się propagacja w zależności od pogody? jak mało odporne na
    > przesterowanie są współczesne odbiorniki dvbt?
    > Nikt kto ma trochę oleju nie będzie dobierał wzmacniacza na styk bo
    > inaczej będzie ciągle do tej instalacji latał, a dobór wzmocnienia
    > napięciem jest jak najbardziej prawidłowy i daje szansę bieżącej
    > korekcji w zależności od pogody.

    Brednia totalna. Po to właśnie produkuje się wzmacniacze płytkowe
    stopniowane mocą, żeby dobrać ten właściwy, który działa zawsze i
    dobrze. Gdyby tak nie było, to pewnie wszyscy by robili wzmacniacze o
    zajebistym wzmocnieniu z potencjometrami :) Na dodatek te wzmacniacze
    mają różne charakterystyki w zależności od częstotliwości, żeby dobrać
    sobie ten właściwy, który lepiej wzmacnia VHF a mnie UHF lub odwrotnie :]

    Skoro twierdzisz, że lepiej jest montować z potencjometrem, to widać nie
    masz doświadczenia w sensie tysięcy instalacji a jedynie u kolegi czy
    sąsiada, bo akurat zadziałało.

    > Po to są dedykowane
    > Pleciesz głupoty.

    Nono, sam sobie wymyśliłem produkcję tych wzmacniaczy i piszę głupoty :D
    Uwielbiam takich Januszów, gdzie dać im pole do popisu w terenie i
    wiedza im się kończy i potencjometry :D Potem dzwonią i bajki opowiadają :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 22. Data: 2022-05-08 18:44:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 17:26, Swift pisze:
    > Działka leży na skraju zasięgu nadajnika Raszyn w mocno zalesionym (sosna i brzoza)
    terenie. Jak pojawiają się liście na drzewach w gęstych zagajnikach to ekranują
    (woda) i sygnał ginie. Faktycznie, nie przyszło mi do głowy, że do lepszej anteny ze
    wzmacniaczem, aby uniknąć przesterowania kiedy jeszcze sygnał "trzyma", mogę dołożyć
    zasilacz regulowany i tak zrobię.
    > W miejsce obecnej siatkowej 3 segmentowej plus wzmacniacz HFO Elektronik,
    zastanawiam się nad anteną:
    > https://www.dipol.com.pl/profesjonalny_zestaw_anteno
    wy_z_polaryzacja_h-v_dipol_28-5-12-21-48_dvb-t-t2_A2
    810.htm

    > Dziękuję za pomoc.
    > PP
    Może wystarczy ale to trudno określić, pamietaj o wzmacniaczu w puszce
    antenowej.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2022-05-08 18:46:33
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 17:26, Swift pisze:
> [...]
    zastanawiam się nad anteną:
    > https://www.dipol.com.pl/profesjonalny_zestaw_anteno
    wy_z_polaryzacja_h-v_dipol_28-5-12-21-48_dvb-t-t2_A2

    Nie wiem czy masz las dookoła domu ale najlepszym wyjściem jest wysoki
    maszt. Jeśli na kierunku do nadajnika masz las bliżej domu a po
    przeciwnej stronie masz dalej ścianę drzew, zastanów się nad anteną
    dookólną. Często lepszy sygnał jest z odbicia od ściany lasu z
    przeciwnej strony niż z kierunku nadajnika w przypadku lata (liście) i
    odbiór jest lepszy. Liście najwięcej działają/tłumią w paśmie UHF niż
    VHF, czyli większość MUX może być wycięta. Stosowanie anteny
    kierunkowej, nawet najlepszej, niewiele pomaga w środku lasu.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 24. Data: 2022-05-08 18:47:02
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 18:40, LordBluzg(R)?? pisze:

> [...]
    > Uwielbiam takich Januszów, gdzie dać im pole do popisu w terenie i
    > wiedza im się kończy i potencjometry :D Potem dzwonią i bajki opowiadają :D

    Widzę że dyskusja z tobą jest bez sensu, a tak a propo wiesz już gdzie
    dławik przechowuje energię czy nie.

    --
    Janusz

  • 25. Data: 2022-05-08 19:24:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 18:47, Janusz pisze:
    [..]
    > Widzę że dyskusja z tobą jest bez sensu,

    Podobno mnie spląkowałeś 2 miesiące temu :]

    > a tak a propo wiesz już gdzie
    > dławik przechowuje energię czy nie.

    No, całe kilowaty przy 5Hz :D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 26. Data: 2022-05-08 19:29:49
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 8 maja 2022 o 18:47:04 UTC+2 LordBluzg(R)?? napisał(a):
> [...]
    > VHF, czyli większość MUX może być wycięta. Stosowanie anteny
    > kierunkowej, nawet najlepszej, niewiele pomaga w środku lasu.

    Mam najgorzej, jak tylko można :) Ściana lasu na kierunku nadajnika, a za domem pole.
    Dlatego celuję w kierunkową. Z tego co obserwuję u sąsiadów, to tam dookólne się nie
    sprawdzają. Teren jest w zasięgu - na granicy, tylko jednego nadajnika - Raszyn,
    więc nie ma raczej niebezpieczeństwa, że przy wzmacniaczu przesteruje silniejszy
    sygnał z jednego MUX.

  • 27. Data: 2022-05-08 20:04:08
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 08.05.2022 19:29, Swift wrote:
    [...]
> [...]
    > na granicy, tylko jednego nadajnika - Raszyn, więc nie ma raczej
    > niebezpieczeństwa, że przy wzmacniaczu przesteruje silniejszy sygnał
    To może napisz w okolicy jakiej miejscowości masz tę działkę. Serio nie
    masz sygnału z innych nadajników?

    BTW. Spojrzałem sobie na mapę Emitela - https://emimaps.emitel.pl.
    Wygląda na to, że w zachodniej Polsce (np. Poznaniu) nie ma dostępu do
    MUX 1 i MUX 2. :-)

  • 28. Data: 2022-05-08 20:21:19
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 20:04, JDX pisze:

    > BTW. Spojrzałem sobie na mapę Emitela - https://emimaps.emitel.pl.
    > Wygląda na to, że w zachodniej Polsce (np. Poznaniu) nie ma dostępu do
    > MUX 1 i MUX 2. :-)

    No oczywiście, bo zostało to zastąpione DVBT-2 :D

    (niżej dusiki w menu) :D:D:D

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 29. Data: 2022-05-08 20:31:01
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2022 o 19:29, Swift pisze:

    > Mam najgorzej, jak tylko można :)

    No masz :D

> [...]
    niebezpieczeństwa, że przy wzmacniaczu przesteruje silniejszy sygnał z jednego MUX.

    Raczej chodzi w tym przypadku o sprzężenia. Przy bardzo słabym sygnale
    na jednej antenie, w konfiguracji wzmacniacz+potencjometr zdarza się że
    w jednym położeniu potencjometru kanały UHF ledwie działają a
    podkręcanie napięcia tworzy sprzężenia i kanały VHF + harmoniczne
    zaczynają zakłócać UHF i nie działa wcale. Lepiej w tym przypadku
    dzielić pasmo na VHF i UHF dwoma antenami.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 30. Data: 2022-05-08 20:47:33
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:32:02 UTC+2 LordBluzg(R)?? napisał(a):
    Lepiej w tym przypadku
    > dzielić pasmo na VHF i UHF dwoma antenami.

    Mówisz o schemacie z dwoma (niezależnymi) antenami plus zwrotnica na kablu, czy o
    antenie combo (UHF + VHF) jak np. ta: