  • 1. Data: 2012-04-29 09:34:25
    Temat: Detekcja prądu.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mam takie zadanie:

    Stwierdzić czy w łazience świeci sie swiatło.

    Oczywiście mogę zastosować jakieś czujniki oświetlenia, ale mogę to tez
    zrobić inaczej i wlasnie kombinuje....

    Mam w rodzielni pojedynczy drut fazowy do oświetlenia. Kiedy świeci się
    światło moc na nim pobierana to od 20 do 300W @ 230V.

    Mam sporo miejsca w rozdzielni obok i chciałbym tam wmontować kawalek
    elektroniki, który take prądy wykryje.

    Takie luźne pomysły:

    a) w obwód prądowy wstawić rezystor o dużej mocy. Z niego, poprzez
    prostownik, ogranicznik sterować diode transoptora. Wymagane napięcie
    kilku V, a to oznacza sporo mocy jesli obciążenie będzie 300W.

    b) zrobić prymitywny przekładnik prąd->napiecie poprzez nawiniecie
    kilkuset zwojów do okoła kawałka przewodu. Po drugiej stronie jakiś
    wzmacniacz.

    Co jeszcze mogę prostego wymyśleć?

    Docelowo informacja bedzie wysyłana radiowo do pompy obiegowej CWU.

  • 2. Data: 2012-04-29 09:41:14
    Temat: Re: Detekcja prądu.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Sunday, April 29, 2012, 9:34:25 AM, you wrote:

    [...]

    > b) zrobić prymitywny przekładnik prąd->napiecie poprzez nawiniecie
    > kilkuset zwojów do okoła kawałka przewodu.

    To nie zadziała. Nie tak się robi przekładnik.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2012-04-29 09:49:33
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    > b) zrobić prymitywny przekładnik prąd->napiecie poprzez nawiniecie
    > kilkuset zwojów do okoła kawałka przewodu. Po drugiej stronie jakiś
    > wzmacniacz.

    W TME można za (dosłownie) kilka złoty kupić gotowy przekładnik prądowy,
    do tego ewentualnie wzmacniacz, prostownik i zapewne na nogę procka...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 4. Data: 2012-04-29 09:54:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-04-29 09:41, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > To nie zadziała. Nie tak się robi przekładnik.

    Czekaj, przecież to zwykły transformator 1 zw -> N zw.

  • 5. Data: 2012-04-29 09:59:02
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 29 Apr 2012 09:34:25 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Mam w rodzielni pojedynczy drut fazowy do oświetlenia. Kiedy świeci się
    > światło moc na nim pobierana to od 20 do 300W @ 230V.

    A wszystkie przewody zerowe w innej rozdzielni?? :) Weź kawałek
    przekaźnika, poszukaj zera i włącz ten przekaźnik między fazę a zero.
    Zakładam że chodzi ci o detekcję włączenia obwodu a nie o pomiar prądu
    (nawet typu jest/brak)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2012-04-29 10:07:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Sunday, April 29, 2012, 9:54:19 AM, you wrote:

    > Czekaj, przecież to zwykły transformator 1 zw -> N zw.

    Oczywiście. Tylko nie nawija się zwojów wzdłuż linii pola
    magnetycznego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2012-04-29 10:09:32
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Sebastian Biały" <h...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:jniqu4$l4c$1@inews.gazeta.pl...
    > Mam takie zadanie:
    >
    > Stwierdzić czy w łazience świeci sie swiatło.
    [...]

    Ja na Twoim miejscu zastosowałbym gotowy przekładnik prądowy (lub
    prądowo - napięciowy). Bez problemu znajdziesz coś, co będzie
    odpowiadało Twoim potrzebom. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest
    separacja galwaniczna. Dwa linki typu "pierwszy z brzegu":
    http://www.przekladniki.pl/?gclid=COD3v9LJ2a8CFQdb3w
    odOkkGBg
    http://www.polcontact-warszawa.pl/
    W ramach eksperymntów - dowolna cewka na _dobrze_ zaizolowanym
    karkasie, z przewleczonym przez nią przewodem roboczym.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 8. Data: 2012-04-29 10:14:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 29 Apr 2012 10:07:37 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Oczywiście. Tylko nie nawija się zwojów wzdłuż linii pola
    > magnetycznego.

    Ale jakby nawlec rdzeń ferrytowy pierścieniowy i na nim nawinąć kilkanaście
    zwojów to już by działało.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2012-04-29 10:19:31
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Ale jakby nawlec rdzeń ferrytowy pierścieniowy i na nim nawinąć
    > kilkanaście
    > zwojów to już by działało.
    [...]

    Ale po co? ;-) To się robi na przykład tak:
    http://www.polcontact-warszawa.pl/pl/przekladniki_pr
    adowe/miniaturowe_typu_j0m

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 10. Data: 2012-04-29 10:22:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Krzysztof,

    Sunday, April 29, 2012, 10:09:32 AM, you wrote:

> [...]
    > W ramach eksperymntów - dowolna cewka na _dobrze_ zaizolowanym
    > karkasie, z przewleczonym przez nią przewodem roboczym.

    Kolejny, który chce mierzyć pole wzdłuż jego linii :(

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przek%C5%82adnik_pr%C4%
    85dowy

    --
    Best regards,