    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Diesel zima
    Date: Thu, 21 Oct 2010 22:30:36 +0200

    Użytkownik "Marcin" <n...@n...ru> napisał w
    > Przede mna pierwsza zima z "klekotem". Wiem, ze paliwo na zime do
    > diesla powinno byc troche inne niz latem. Niektore stacje oferuja
    > drozsze paliwo zimowe. Pytanie czy warto za to doplacac czy kazdy
    > diesel sprzedawany w okresie zimowym na firmowych stacjach bedzie
    > OK i nie wytraci sie parafina podczas mrozow?

    Czytanie grupy i czytanie specyfikacji mowi ze nie kazdy.

    Ot np Orlen pisze
    Ze względu na właściwości niskotemperaturowe rozróżnia się trzy
    gatunki oleju napędowego Ekodiesel Ultra - B, D i F odpowiadające
    paliwom klimatu umiarkowanego,
    oraz klasę 2 odpowiadającą paliwu klimatu arktycznego lub surowego
    klimatu zimowego:
    - olej napędowy Ekodiesel Ultra B - olej o temperaturze
    zablokowania zimnego filtru nie wyższej niż 0°C
    - olej napędowy Ekodiesel Ultra D - olej o temperaturze
    zablokowania zimnego filtru nie wyższej niż -10°C
    - olej napędowy Ekodiesel Ultra F - olej o temperaturze
    zablokowania zimnego filtru nie wyższej niż -20°C
    - olej napędowy Ekodiesel Ultra 2 - olej o temperaturze
    zablokowania zimnego filtru nie wyższej niż -32°C i temperaturze
    mętnienia nie wyższej niż -220C.

    Olej napędowy o właściwościach podanych w poniższej tablicy stosuje
    się w okresach;
    - gatunek B dla klimatu umiarkowanego - w okresie letnim - od 15
    kwietnia do 30 września
    - gatunek D dla klimatu umiarkowanego - w okresie przejściowym - od
    1 marca do 15 kwietnia i od 1 października do 15 listopada
    - gatunek F dla klimatu umiarkowanego lub klasa 2 dla klimaty
    arktycznego lub surowego klimatu zimowego - w okresie zimowym - od
    16 listopada do końca lutego.

    No i teraz badz tu madry - Orlen sprzeda ci/innym stacjom klase F
    czy klase 2 ?
    A po sprzedazy odnotujesz -15 czy -25 ?
    A twoje auto ma podgrzewacz paliwa czy nie ma ?
    ... no i niektorzy nie dojechali :-)

    Tak czy inaczej - sprawdzamy czy stacja ma olej "arktyczny", a nie
    tam zwykly "zimowy".

    J.