    From: Edek Pienkowski <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Dlaczego software to F35 jest pisany w C++ a nie w Ada
    Date: Fri, 21 Sep 2012 13:32:58 +0000 (UTC)

    Dnia Fri, 21 Sep 2012 05:29:50 -0700, Roman W napisal:

> [...]
    >
    > "With the F-35 Joint Strike Fighter both C and C++ have been used in the
    > safety critical systems developed by the team of Lockheed Martin
    > Aeronautics, Northrop Grumman Aerospace, and BAE Systems. This is also
    > true for the F-35 supplier team. Ada was seen as the technically
    > superior and more robust language, but concern over the ability to
    > successfully staff the software engineers required to develop the
    > massive amounts of safety critical software caused the F-35 team to
    > carefully look and finally to choose C and C++ for the implementation of

    "Carefully look": wypadałoby zrobić to samo. Powierzchownie, C/C++/Java
    kojarzy się z łebkami z działów "R&D", ale to nie jest jedyny rodzaj
    zastosowania.

    > "Massive amounts" to nie przesada: "The total size of air vehicle
    > software for the F-35 will grow to approximately 19 million Source Lines
    > of Code (SLOC) by 2011." (moze w ADA byloby tych linii kodu mniej?)

    17 MLOC to jest sporo. 17 MLOC kodu mission critical wg. mnie jest
    ogromem pracy do wykonania.

    > Napelnia mnie to pewna filozoficzna zaduma, ze najpierw inzynierowie
    > generuja detaliczne specyfikacje "bezpiecznego jezyka programowania",
    > projektuja dla Pentagonu jezyk komputerowy spelniajacy te specyfikacje,
    > urzednicy z DoD wpisuja ten jezyk we wszystkie standardy, a potem...
    > wzgledy "rynkowe" powoduja ze to wszystko idzie do kosza. Ale pewnie
    > zysk Lockheed-Martin byl wiekszy :)

    Nieuwzględniasz jednego "drobiazgu": z tego 19 MLOC jakieś 1900 KLOC
    mogło odpowiadać za bezpieczeństwo reszty kodu. Widziałem coś takiego
    w akcji, chociaż nie aż tak mission critical. Ma się ze 20 deweloperów,
    którzy mają głowy wielkości szafy i oni piszą ten niewielki fragment,
    ktory z kolei zapewnia bezpieczne środowisko programistyczne dla
    pozostałych. Pozostali mają inne rzeczy na głowie typu odpalanie
    rakiet w odpowiednim kierunku, ale mają jasno napisane pod groźbą
    kija, że a) mają używać tylko zabezpieczającego kodu do wszystkiego
    b) kilka zasad typu "nie rób tego, bo zapoznasz się z kijem". To pozwala
    wyeliminować statystycznie z 99,9% błędów, nawet jeżeli większość
    programistów to łebki z "R&D czyli klepalnia kodu".

    C++ to tylko język, da się nim tworzyć nieistniejące w języku abstrakcje,
    tworzące coś w rodzaju EL (Embedded Language).

    PS. Ja w sumie jestem "łebkiem z działu R&D", bez urazy dla kogokolwiek
    --
    Edek