  • 1. Data: 2013-12-16 19:15:10
    Temat: Dwa routery w domowej sieci - jak skonfigurować?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Miałem dwa routery Wi-Fi w domowej sieci. Jeden się zepsuł (po latach) i
    kupiłem nowy. Nie pamiętam jednak jak to skonfigurować.

    Zrobiłem tak:

    W głównym, który wychodzi na świat - nie konfigurowałem nic nietypowego.

    W pomocniczym: połączyłem go z głównym kablem LAN - LAN. Wyłączyłem w
    nim serwer DHCP - i to wszystko. Niby działa, ale cały czas mam dziś
    jakieś zająknięcia sieci na kilka sekund i nie wiem, czy to awaria
    operatora, czy coś spartoliłem.

    Każdy Router ma inną nazwę sieci wifi. Do każdego z nich jest też
    podłączony jeden komputer kablem.

    Pomóżcie...

    --
    MN

  • 2. Data: 2013-12-16 20:17:42
    Temat: Re: Dwa routery w domowej sieci - jak skonfigurować?
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Marcin N napisał w poniedziałek, 16 grudnia 2013
    19:15:

    > Miałem dwa routery Wi-Fi w domowej sieci.

    Tak z ciekawości: a po co?

    > W pomocniczym: połączyłem go z głównym kablem LAN - LAN.

    Domyślam się, że oba są ze switchami, tak? W takim razie które
    konkretnie gniazdko łączysz z którym konkretnie gniazdkiem?

    > Wyłączyłem w nim serwer DHCP - i to wszystko.

    A wyłączyłeś w nim NAT?

    > Niby działa, ale cały czas mam dziś jakieś zająknięcia sieci na
    > kilka sekund

    A co to znaczy "zająknięcia"? W której warstwie? W której
    sieci? Bo możesz mieć trzy różne:
    - operatora
    - LAN i WLAN routera 1
    - LAN i WLAN routera 2

    Jakich używasz adresów w poszczególnych sieciach? Jakie masz
    tablice routingu?

    > i nie wiem, czy to awaria operatora, czy coś spartoliłem.

    Nie da się wykluczyć opcji #1, ale osobiście stawiałbym na
    opcję #2.

    --
    Pozdrawiam, | Three switched witches watch 3 Swatch watch switches.
    | Which switched witch watch which Swatch watch switch?
    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi
    kolejnymi literami.

  • 3. Data: 2013-12-16 20:52:19
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-16 20:17, Jan Stożek pisze:
> [...]
    > tablice routingu?

    > Nie da się wykluczyć opcji #1, ale osobiście stawiałbym na

    Zadajesz za mądre dla mnie pytania.
    kłopoty mam na obu komputerach połączonych przez LAN - czyli na obu
    routerach.
    Zacięcia polegają na czasowym zanikaniu internetu, np co kilkadziesiąt
    sekund na kilkadziesiąt sekund. Ale raczej nie równocześnie na obu
    komputerach.
    Nie wyłączałem NAT - nawet nie wiem, co to. Wszystkie ustawienia mam
    standardowe poza wyłączeniem DHCP na routerze pomocniczym.

    Po co dwa routery? Bo mam duże mieszkanie i jeden nie obsługuje całego.

    --
    MN

  • 4. Data: 2013-12-16 20:58:00
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...org>

    W dniu 2013-12-16 20:52, Marcin N pisze:

> [...]
    > standardowe poza wyłączeniem DHCP na routerze pomocniczym.
    >
    > Po co dwa routery? Bo mam duże mieszkanie i jeden nie obsługuje całego.

    A możesz w jednym z nich ustawić tryb AccessPoint albo AP?

    Poczytaj co to jest router - a zrozumiesz, że potrzebujesz jednego...

    Paweł

  • 5. Data: 2013-12-16 21:01:09
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > Nie da się wykluczyć opcji #1, ale osobiście stawiałbym na
    > opcję #2.

    Na przykład te same zakresy adresów IP w serwerach DHCP.
    Przem

  • 6. Data: 2013-12-16 21:31:43
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 16.12.2013 19:15, Marcin N pisze:
    > Miałem dwa routery Wi-Fi w domowej sieci.
    najlepiej byłoby aby był jeden router, czyli taki co nadaje adresy i
    steruje przepływem pakietów, a drugie urządzenie ma robić jako "wifi
    extender" poszukaj na allegro, za 50zł kupisz, i problem z głowy. Być
    może Twój któryś z Twoich routerów ma taką funcje? Być może da się go
    ustawić tak, aby obejmował zasięgiem wifi całe mieszkanie? Jeśli nie, to
    ustaw pierwszy, tak aby dhcp dawał adresy z jakiejs tam puli adresów, a
    drugi - jeśli też musi dawać adresy dhcp - żeby miał inną pulę adresów.
    najpierw włącz tylko pierwszy, i puść pinga co 5 sekund na google, -
    sprawdzaj czy rzeczywiście idą co 5 sekund, potem włącz drugi i zobacz
    czy jest jakaś zmiana. potem taki sam ping, zza drugiego routera....

    ToMasz

  • 7. Data: 2013-12-16 22:31:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Marcin N pisze tak:

    > Zadajesz za mądre dla mnie pytania. kłopoty mam na obu komputerach
    > połączonych przez LAN - czyli na obu routerach.

    nie pisz LAN tylko kablem, radiowo

    > Ale raczej nie równocześnie na obu komputerach.

    To razej wina po stronie Twojej.

    Sprawdz jakie ip lokalne dostają kompy, maski, bramy. Czy DNS są
    zewnęrzne czy lokalne. Ustaw różne kanały wifi.

    Próbuj.

    --
    Piter

  • 8. Data: 2013-12-17 00:38:02
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Marcin N napisał w poniedziałek, 16 grudnia 2013
    20:52:

    > Zadajesz za mądre dla mnie pytania.

    Zadaję pytania na miarę instalacji, którą stawiasz. Może
    wybrałeś rozwiązanie nieadekwatne do problemu i/lub Twojej znajomości
    techniki? Niestety, diagnostyka sieci wymaga zebrania pewnych
    informacji. Na przykład nie odpowiedziałeś, które gniazda w routerach
    masz połączone kable. A to jest dość fundamentalna informacja.

    > Nie wyłączałem NAT - nawet nie wiem, co to.

    Tłumaczenie adresów IP umożliwiające postawienie na jednym
    łączu kilku komputerów (w uproszczeniu). Ale jak się łączy dwa domowe
    routery w kaskadę, to można sobie kuku zrobić.

    > Po co dwa routery? Bo mam duże mieszkanie i jeden nie obsługuje
    > całego.

    Jeden mały router potrafi obsłużyć kilkudziesięcioosobową
    firmę, a nie obsłuży mieszkania? ;)

    Tobie nie są potrzebne dwa routery, tylko router i pomocniczy
    access point albo router i WiFi LAN Extender albo może router i switch
    - bo nadal nie do końca rozumiem, co właściwie chcesz zrobić. Zresztą
    może podaj dokładne nazwy urządzeń - bo jeżeli się średnio
    orientujesz, to może wcale nie używasz routerów? Bez urazy,
    oczywiście.

    ATSD, to jak rozumiem masz: 1 łącze do operatora, na nim
    router, do routera podpięty kablem komputer i drugi router i do
    drugiego routera podpięty kablem drugi komputer. To po co Ci wifi?
    Masz jeszcze jakieś urządzenia?

    W ramach diagnostyki odłącz "pomocniczy" router i sprawdź, czy
    wszystko działa stabilnie. Jeżeli możesz, podłącz drugi komputer do
    "głównego" routera i zobacz, czy nadal wszystko działa stabilnie.
    Jeżeli tak, to trzeba ustawić drugi router tak, żeby nie przeszkadzał.
    Jeżeli nie - to problem jest z pierwszym routerem lub łączem
    operatora.

    Czy na pewno oba komputery są konfigurowane przez DHCP? Zanotuj
    sobie adres IP, jaki dostał jeden i drugi komputer po DHCP. Czy
    przełączenie drugiego komputera do pierwszego routera zmienia ten
    adres? Czy z obu komputerów działa ping do głównego routera i pomiędzy
    komputerami? Czy jak jest zanik dostępu do Internetu, to jest również
    zanik widzialności komputerów między sobą albo między komputerem a
    routerem? Może rozrysuj schemat sieci z podaniem adresacji (adresów IP
    i masek) i wyraźnym zaznaczeniem, które gniazdo jest WAN, a które LAN
    w obu routerach i do czego są one podłączone.

  • 9. Data: 2013-12-17 01:32:10
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    Dnia 16-12-2013 o 19:15:10 Marcin N <m...@o...pl>
    napisał(a):

    > W pomocniczym: połączyłem go z głównym kablem LAN - LAN. Wyłączyłem w
    > nim serwer DHCP - i to wszystko.

    To jeszcze zrób tak, aby ten "pomocniczy" miał inny adres IP niż główny
    /musi mieć inny/.
    Jeśli już tak jest - to musi to działać.

    --
    B.G

  • 10. Data: 2013-12-17 08:14:15
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-12-17 00:38, Jan Stożek pisze:

> [...]
    > informacji. Na przykład nie odpowiedziałeś, które gniazda w routerach
    > masz połączone kable. A to jest dość fundamentalna informacja.

    Router główny: WAN - kabel do operatora (UPC) - to router od operatora.
    LAN - kabel do routera pomocniczego i drugi kabel do komputera A.

    Router pomocniczy: LAN - kabel do routera głównego i drugi do komputera
    B. Model to D-link DIR-615:
    http://www.oleole.pl/routery/d-link-dir-615-1.bhtml

    Oba routery mają włączone wifi (inne SSID) do obługi kolejnych kilku
    urządzeń (dwa komputery i kilka telefonów)

    Jeden router nie jest w stanie obsłużyć całego mieszkania, bo nie ma
    zasięgu. Drugi więc pomaga tym swoim wifi z innego pokoju.

> [...]
    > Jeżeli tak, to trzeba ustawić drugi router tak, żeby nie przeszkadzał.
    > Jeżeli nie - to problem jest z pierwszym routerem lub łączem

    Tak, tak, tak. Po odłączeniu routera pomocniczego - wszystko zadziałało
    poprawnie. Oba komputery do routera głównego - działa poprawnie.

    Wczoraj się zorientowałem, że oba routery mają to sami IP: 192.168.0.1.
    Router główny zamieniłem na końcówkę 2. Może to wystarczy?

    --
    MN