  • 11. Data: 2017-04-09 21:26:33
    Temat: Re: Dziwne wzory na przednim oknie...
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-04-08 o 12:10, Marek pisze:
    > Podczas deszczu wycieraczki dobrze zbieraja wodę, niestety po każdym ich
    > machnięciu uwydatnia się taki dziwny wzór, przypominający "panterkę" lub

    A spójrz na tę szybę przez okulary polaryzacyjne. Jeśli też zobaczysz
    ten wzorek, to to jest ślad po obróbce szyby (termicznej chyba, jakieś
    hartowanie czy coś).

    MJ

  • 12. Data: 2017-04-09 21:34:31
    Od: Bartosz 'Seco' Suchecki <p...@s...maupa.tlen.pl>

    W dniu 2017-04-09 o 00:42, Marek pisze:

    > A dlaczego mozaika nie zmienia ksztaltu przy ruchu wycieraczek? Powinna
    > sie rozsmarowywać. I dlaczego znika gdy wycietaczka przestaje chodzic?
    > Tych plamek nie daje się niczym zetrzec np. szmatą. Ich pocieranie tylko
    > je uwydatnia. Gdy się przestanie trzeć powoli znikaja...

    Miałem takie nie wiadomo co na szybie. Mycie detergentem, denaturatem,
    płynem do szyb nie pomogło.

    Wymiana wycieraczek pomogła, słuchaj przedmówców :-)

    Seco

  • 13. Data: 2017-04-09 21:59:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-09 o 19:53, Maciek pisze:

    > http://www.dragon.com.pl/produkt.html?id=276

    Izobutanol, toluen, xylen, aceton, izopropanol i jeszcze kilka innych
    składników:
    http://www.dragon.com.pl/produkty/rozcienczalniki/ro
    zcienczalniki-ogolnego-stosowania/rozcienczalnik-uni
    wersalny/dru_karta-charakterystyki.pdf

    lub krócej: http://tinyurl.com/zupa-chemiczna

    Rzeczywiście, uniwersalny :(

    Uważaj, bo niektóre ze składników reagują z gumą, inne z lakierem
    samochodowym.
    Więcej Kogutek by wytłumaczył, ja nie czuję się na siłach.

    Osobiście stosuję jednorodne substancje, rozpuszczające (bądź
    rozcieńczające) tylko to, co potrzebuję.
    Szybę samochodową myłbym np. z brzozy benzyną lakową, a tą zmyłbym
    benzyną suchą, inne tłuste rzeczy izopropanolem, bo metanol niszczy
    gumę. Ewentualnie etanolem.

    Natomiast u Marka na szybie objawiła się prawdopodobnie polaryzacja, i
    paradoksalnie - im bardziej czyści, tym bardziej "wyskakuje". Być może
    pomógłby lakier ochronny na szybę lub "niewidzialna wycieraczka", coś
    tego typu:
    http://www.motochemia.pl/niewidzialna-wycieraczka-k2
    -vizio-do-szyb-samochodowych-200ml-p-203.html

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 14. Data: 2017-04-09 22:21:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A jak to sie uklada w postac Matki Boskiej? Historia zna takie przypadki.

  • 15. Data: 2017-04-09 23:55:37
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 09 Apr 2017 00:42:32 +0200, Marek napisał(a):

    > A dlaczego mozaika nie zmienia ksztaltu przy ruchu wycieraczek?
    > Powinna sie rozsmarowywać. I dlaczego znika gdy wycietaczka
    > przestaje chodzic?

    Nie doktoryzowałem się z tego zjawiska, nie jestem nawet pewien czy mówimy
    o tym samym.
    Ale tak to trochę wygląda jak wycieraczki są już stare - zostawiają właśnie
    jakąś taką cienką warstwę na szybie, która układa się w dziwne wzory i dość
    szybko odparowuje.

    Już kiedyś kombinowałem - podejrzewałem tłusy płyn do spryskiwaczy, albo
    jakieś zatłuszczenie szyby. Wymieniłem wycieraczki i zniknęło.

    > Tych plamek nie daje się niczym zetrzec np. szmatą. Ich pocieranie
    > tylko je uwydatnia. Gdy się przestanie trzeć powoli znikaja...

    Tak jak Michał sugerował - możesz sprawdzić czy to nie są jakieś naprężenia
    wewnątrz szyby patrząc na nią przez polaryzator (np. okulary polaryzujące).

  • 16. Data: 2017-04-10 00:54:14
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 09.04.2017 o 21:59, Adam pisze:
    > Natomiast u Marka na szybie objawiła się prawdopodobnie polaryzacja

    Swego czasu często spotykana np. w Polonezach:

    http://archiwum.wiz.pl/images/duze/1996/08/96081708.
    JPG

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 17. Data: 2017-04-10 09:10:53
    Od: Maciek <n...@x...pl>

    > Uważaj, bo niektóre ze składników reagują z gumą, inne z lakierem
    > samochodowym.

    Nikt nie mówi o laniu z butelki po czym tylko się da, a o czyszczeniu
    szyby szmatą.
    Inna sprawa, bez przesady też, jeszcze nie rozpuściłem tym lakieru
    samochodowego a czasem szoruje kropki smoły asfaltowej czy inne
    zabrudzenia na lakierze (oczywiście nikomu nie polecam ;-).

  • 18. Data: 2017-04-10 12:45:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartosz 'Seco' Suchecki" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Miałem takie nie wiadomo co na szybie. Mycie detergentem,
    >denaturatem, płynem do szyb nie pomogło.
    >Wymiana wycieraczek pomogła, słuchaj przedmówców :-)

    Dziwne troche.
    Jesli wymiana wycieraczek pomogla, to cos bylo na szybie ... i powinno
    od mycia zejsc.

    J.