  • 21. Data: 2017-01-26 15:27:23
    Temat: Re: Elektronika Praktyczna do oddania
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:o6cse7$lbc$...@d...me...
    >Tak właśnie było w tym moim starym pH-metrze.
    >Na wejściu jakiś MOSFETowy ap-amp, chyba czeski? w okrągłej,
    >metalowej obudowie z pozłacanymi drucianymi odnóżami, podobnej do
    >znanych MAA, z drobnicą przewlekaną nie na laminacie tylko na
    >słupkach plastikowych. No ale jeśli źródło pomiarowych pojedynczych
    >miliVoltów ma wewnętrzną oporność rzędu pół gigaoma to każda
    >pasożytnicza oporność równoległa się wtedy liczy!

    A bylo do tego jakies zabezpieczenie ?
    Bo zrobic j.w. sie da, ale nie przepalic tego przy pierwszym
    dotknieciu ?

    J.

  • 22. Data: 2017-01-26 17:20:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-26 o 15:27, J.F. pisze:

    > A bylo do tego jakies zabezpieczenie ?
    > Bo zrobic j.w. sie da, ale nie przepalic tego przy pierwszym dotknieciu ?

    Standardowo jest to kondensator do masy (bezpośrednio przy układzie
    scalonym, kondensator o dość dużej wartości, chyba 1nF, styrofleksowy) i
    opornik 1M (szeregowo do gniazdka, nie do masy oczywiście). Montaż
    powietrzny też jest standardem, w porządnych konstrukcjach na
    teflonowych słupkach, w tanich po prostu na pająka. Przy grzebaniu w
    takich zabawkach ochrona ESD jest absolutną koniecznością.
    A tak nawiasem, elektrody pH-metryczne potrafią mieć nawet pół teraoma.

    P.P.

  • 23. Data: 2017-01-26 17:26:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-26 o 15:06, V.L.Pinkley pisze:

    > Teraz używa się obw. na podł. ceramicznym.

    Trochę grzebię w takim sprzęcie i nie widziałem takich rozwiązań.
    Porządne firmy stosują teflonowe słupki, w tańszych wejście układu
    scalonego jest odgięte do góry, tak aby nie miało kontaktu z PCB, a
    reszta w pająku. Na płytce osadza się syf z powietrza i powoduje upływy,
    dlatego się tego nie stosuje. Nawet w sytuacji, gdy obwód wejściowy jest
    zamknięty w szczelnej puszce.

    P.P.

  • 24. Data: 2017-01-26 22:12:31
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 26 stycznia 2017 13:48:13 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > A wracając do tematu, to spotkałem się wieki temu z opisanym
    > przez Ciebie rozwiązaniem we flakach z jakiegoś sprzętu pomiarowego.
    > Część "wysokoomowa" była zrobiona w powietrzu na teflonowych wsporniczkach.
    Widziałem to w którymś precyzyjnym źródle prądowym Keithleya. Łącznie
    z uwagą w instrukcji, żeby nie dotykać bez rękawiczek, bo jak się
    rezystor ileśtam gigaomów pomaca łapą po śledziu, to się przyrząd
    rozkalibruje.

  • 25. Data: 2017-01-27 00:07:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote in message

    > Standardowo jest to kondensator do masy (bezpośrednio przy układzie
    > scalonym, kondensator o dość dużej wartości, chyba 1nF, styrofleksowy)
    > i opornik 1M (szeregowo do gniazdka, nie do masy oczywiście).

    Tak dokładnie było - biały/srebrny kondziołek zwijkowy...

    > Montaż powietrzny też jest standardem, w porządnych konstrukcjach na
    > teflonowych słupkach, w tanich po prostu na pająka. Przy grzebaniu w
    > takich zabawkach ochrona ESD jest absolutną koniecznością.

    :-)

    > A tak nawiasem, elektrody pH-metryczne potrafią mieć nawet pół teraoma.

    Aż tyle?? Gdzieś czytałem że 500M nie 500G... brzmi dziwnie.
    Jak sobie wtedy z takimi radzi typowy op-amp???

  • 26. Data: 2017-01-27 09:36:53
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-27 o 00:07, Pszemol pisze:
> [...]
    >
    > :-)

    > Aż tyle?? Gdzieś czytałem że 500M nie 500G... brzmi dziwnie.
    > Jak sobie wtedy z takimi radzi typowy op-amp???

    Te, z którymi miałem do czynienia, zwykle miały kilka do kilkudziesięciu
    gigaomów, jest to bardo gruby szacunek, nie pomiar. Setki gigaomów miały
    stare elektrody wyciągnięte z wykopalisk.
    Jeżeli typowym opampem jest TLC271, to radzi sobie bardzo dobrze, pod
    warunkiem jednak ścisłego przestrzegania zasad antyESD. Kostka, która
    była traktowana bez ich przestrzegania uparcie pokazuje zero. Zabawne
    jest to, że w typowych zastosowaniach taka kostka działa znakomicie.

    P.P.

  • 27. Data: 2017-01-27 14:12:45
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Jaros?aw Soko?owski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Mam spory zapas opornik?w gigaomowych. Taki op?r, to nie byle co!

    Gdzie to kupowales? W typowych zrodlach powyzej 10M to
    widze ceny zaporowe, rzedu dolarow za sztuke.

    --
    Waldek Hebisch

  • 28. Data: 2017-01-27 14:28:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldek Hebisch napisał:

    > Gdzie to kupowales? W typowych zrodlach powyzej 10M to
    > widze ceny zaporowe, rzedu dolarow za sztuke.

    Tak jakoś kosztowały, cóż robić. A gdzie, to już nie pamiętam.
    W każdym razie producent japoński, zdaje się.

    --
    Jarek