  • 1. Data: 2017-01-22 13:29:37
    Temat: Bardzo stary silnik - stan izolacji
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Liczę na głosy praktyków. Pacjent to ~45 letni silnik indukcyjny
    7,5 kW Y/D, używany na wsi, czyli do wszystkiego. Przechowywany z reguły
    pod chmurką, choć na ogół przykryty. Pytanie jest następujące: czy przy
    tym wieku maszyny jest szansa na to że izolacja pozwoli na zastosowanie
    w instalacji wyłącznika różnicowoprądowego ? II pytanie - jak podłączyć
    przewód 5 żyłowy ( 3xf+N+PE do czegoś takiego ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2017-01-22 14:09:35
    Temat: Re: Bardzo stary silnik - stan izolacji
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2017 13:29:37 +0100, PeJot napisał(a):

    > jak podłączyć
    > przewód 5 żyłowy ( 3xf+N+PE do czegoś takiego ?

    IMO jak silnik w gwiazdę to RST do zacisków fazowych, N do środka
    gwiazdy a PE do obudowy. Jak silnik w trójkąt, to N wisi w powietrzu.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-01-22 16:14:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 22 stycznia 2017 13:29:28 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
    > tym wieku maszyny jest szansa na to że izolacja pozwoli na zastosowanie
    > w instalacji wyłącznika różnicowoprądowego ?

    Przerabiałem swego czasu stado frezarek i tokarek pod różnicówkę,
    poszło bez problemu, mimo że to wszystko pamiętało wczesnego Gierka.
    Moim zdaniem można spróbować. Ewentualnie jak jest możliwość,
    zrobić badania rezystancji izolacji, może jakiś lokalny elektryk
    ma stosowne narzędzie.

    L.

  • 4. Data: 2017-01-22 17:53:38
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 16:14, Lisciasty pisze:
    > Ewentualnie jak jest możliwość,
    > zrobić badania rezystancji izolacji, może jakiś lokalny elektryk
    > ma stosowne narzędzie.

    Narzędzie to bym skombinował, ale jaka powinna być minimalna rezystancja
    izolacji ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2017-01-22 17:54:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > IMO jak silnik w gwiazdę to RST do zacisków fazowych, N do środka
    > gwiazdy a PE do obudowy.

    O ile PE i N w silniku dadzą się rozłączyć.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2017-01-22 18:07:33
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 17:53, PeJot pisze:

    > Narzędzie to bym skombinował, ale jaka powinna być minimalna rezystancja
    > izolacji ?

    Najlepiej jak największa w Momach.
    "Różnicówka" natomiast od razu wywali jak prąd upływu między uzwojeniem
    a obudową będzie większy od 15 mA. a więc rezystancja mniejsza od ok.
    3000 Omów. (400V/15mA)

  • 7. Data: 2017-01-22 18:12:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2017 17:54:30 +0100, PeJot napisał(a):

    > O ile PE i N w silniku dadzą się rozłączyć.

    Jak się nie dadzą to N nie podłączać.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2017-01-22 19:17:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 18:07, t-1 pisze:

    > Najlepiej jak największa w Momach.
    > "Różnicówka" natomiast od razu wywali jak prąd upływu między uzwojeniem
    > a obudową będzie większy od 15 mA. a więc rezystancja mniejsza od ok.
    > 3000 Omów. (400V/15mA)

    Przepraszam, pomyłka o rząd wielkości.

    30 kOmów.

  • 9. Data: 2017-01-22 19:33:21
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-01-22 o 19:17, t-1 pisze:

    > Przepraszam, pomyłka o rząd wielkości.
    >
    > 30 kOmów.

    Ok, dzięki za wyjaśnienia. Muszę wziąć pod uwagę że będzie mniej, że
    różnicówka tej maszyny nie obsłuży. Wtedy wydzielony obwód ez różnicówki
    dla tego silnika wydaje się jedynym wyjściem.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2017-01-22 19:46:47
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Niezależnie czy gwiazda czy trójkąt podłączamy tylko trzy fazy i ochronny.

    --
    Desoft