    Date: Sun, 16 May 2010 02:34:26 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eskadra nadziei - obudowa TO3

    Użytkownik J.F. napisał:

    > Tranzystory na pewno nie, bo je wymyslili dopiero po wojnie.
    >
    > Zapakowac tak mozna bylo cokolwiek - rezystor, kwarc, precyzyjna cewke
    > czy kondensator.
    >
    > A nie byla to po prostu podstawka pod lampy ?
    > Niektore mialy chyba wlasnie taki rombowy ksztalt.

    Spora część biorąc pod uwagę że jest to najnaturalniejszy kształt dwóch
    uszu mocujących pod dwa wkręty/śruby (golono/strzyżono...) mocujące
    podstawkę do chassis. Jedno ucho nie zapewnia symetrycznego rozkładu
    obciążeń, trzy o o jeden węzeł mocowania za duzo - taniej dać dwa węzły
    mocowania o numer większe jak trzy mniejsze. A sztuczki z okrągłą
    podstawką i półokrągłymi uszami mocującymi wymagały dodatkowej rzeźby
    przy wykonywaniu formy (przypominam - obrabiarek CNC a nawet
    elektrodrążarek chyba wówczas nie było) a co najgorsze - strasznie
    osłabiały te uszy. Dopuszczalne w sprzęcie cywilnym - radio stojące na
    honorowym miejscu w salonie (telewizorów też na ogół nie było, telewizja
    raczkowała) choć te trochę oszczędzonego bakelitu niekoniecznie musialo
    zracać koszt trudniejszej do wykonania formy - a formy do bakelitu
    (twardy i szorstki wypelniacz ścierający formę, agresywna żywica
    działająca korozyjnie) do super trwałych nie należały i trzeba je było
    dosyć często wymieniać. W spręcie o przeznaczeniu militarnym aż takie
    osłabienie mocowania podstawki lampowej było raczej niedopuszczalne -
    stad kształt typowej podstawki mocowanej (golono/strzyżono...). I ten
    kształt odziedziczyły pierwsze tranzystory mocy.

    --
    Darek