    Date: Wed, 22 Jun 2011 11:53:16 +0200
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ethernet gigabajtowy

    W dniu 2011-06-22 09:55, Wemif pisze:

    > T - 4 pary cat 5 (nie 5e), TX - 2 pary cat. 6
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabit_Ethernet

    Jak dobrze poszukasz, to znajdziesz informację, że 5e została
    wprowadzona jako uzupełnienie 5 (uszczegółowienie wymaganych pomiarów
    itp), chodziło właśnie o możliwość działania gigabit ethernet na takim
    kablu na 100m. W większości przyzwoitych elementów i okablowaniu jedyna
    zmiana polegała na dodaniu literki do opisu. Najwięcej zmian pojawiło
    się w oprogramowaniu przyrządów pomiarowych.
    Zmiany dotyczyły przede wszystkim wyrównania czasu propagacji (delay
    skew) na parach, bo zbyt duże różnice powodowały, że odbiorniki nie
    potrafiły zsynchronizować odpowiednio danych z różnych par i wymagania
    mierzenia wpływu wszystkich par na siebie (3->1) a nie tylko jednej pary
    na drugą (1->1) - PowerSum NEXT itd, czego nie było w kategorii 5.
    Nawet na podawanej przez Ciebie stronie wiki masz przekierowanie z 5 i
    5e prowadzące do tej samej strony.
    Co ciekawe, odpowiednik EU (ISO/IEC 11801) norm amerykańskich (TIA/EIA
    568) dotyczących okablowania strukturalnego dla klasy D nie zmienił się
    po wprowadzeniu kategorii 5e (przynajmniej na mój stan wiedzy, ale ja
    już tego wiedzieć nie muszę, przynajmniej na razie).

    Nieprawdą jest natomiast, że 2 pary 5e wystarczą na transmisję
    gigabitową, tzn mogą wystarczyć, ale na dość krótkim kablu - nie chce mi
    się tego sprawdzać - na 100m nie ma szans.

    Pozdrawiam

    DD