  • 11. Data: 2019-12-18 14:58:38
    Temat: Re: GaN w mikrofalówce
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Mogą być chińskie automaty - bez znaczenia. Problem wysokich napięć w
    > SMPS to rezonanse w transformatorze.

    BTW rezonansów, ciekawy pomysł ostatnio spotkałem: robisz serię
    flybacków o rozsądnej przekładni, ~5, stopień N zasila klucz stopnia
    N+1. Wszystkie klucze taktujesz tym samym sygnałem z kontrolera PWM,
    sprzężenie klasycznie zapinasz na ostatnim stopniu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2019-12-18 16:24:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >N+1. Wszystkie klucze taktujesz tym samym sygnałem z kontrolera PWM,
    >sprzężenie klasycznie zapinasz na ostatnim stopniu.

    Z prostownikami i kondensatorami wygladzajacymi miedzy stopniami, jak
    sie domyslam ?

    No coz, moze to i likwiduje problem rezonansow, ale straty rosna, bo w
    kazdym stopniu sa.
    Choc przy sprawnosciach 99.3%, to niech sie multiplikuja, na zdrowie
    :-)

    J.

  • 13. Data: 2019-12-18 17:17:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Z prostownikami i kondensatorami wygladzajacymi miedzy stopniami, jak
    > sie domyslam ?

    Flyback to przetwornica dwutaktowa, inaczej się w tym układzie nie da. :-)

    > No coz, moze to i likwiduje problem rezonansow, ale straty rosna, bo w
    > kazdym stopniu sa.

    Ale dostajesz sterowalny stopień mocy i możliwe do nawinięcia
    transformatory. Indukcyjność rośnie z kwadratem liczby zwojów n,
    pojemność pasożytnicza mniej-więcej liniowo z n, więc wynikowa
    częstotliwość rezonansowa spada jak n^(2/3). Transformator
    jednostopniowy szybko przestaje być praktyczny.

    > Choc przy sprawnosciach 99.3%, to niech sie multiplikuja, na zdrowie :-)

    We flybacku tyle chyba nikt nie widział, to bardzo słaba sprawnościowo
    konstrukcja.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2019-12-18 17:30:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Flyback to przetwornica dwutaktowa, inaczej się w tym układzie nie
    >da. :-)

    No chyba, ze sterownik ma dwa przeciwsobne wyjscia :-)

> [...]
    >częstotliwość rezonansowa spada jak n^(2/3). Transformator
    >jednostopniowy szybko przestaje być praktyczny.

    Nie probowalem. Telewizory jakos dzialaly, ale moze nikt o sprawnosc
    nie pytal.

    >We flybacku tyle chyba nikt nie widział, to bardzo słaba
    >sprawnościowo konstrukcja.

    IMO - kazda przetwornica, gdzie zmieniasz/dopasowujesz napiecie,
    ma gdzies w sobie kawalek flybacka.
    Ale moze mniejsza moc oscyluje w tym elemencie.
    Ewentualnie flyback z dwoma uzwojeniami jest wybitnie wredny, a np
    zwykly dlawik mniej ..

    J.

  • 15. Data: 2019-12-18 18:02:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > No chyba, ze sterownik ma dwa przeciwsobne wyjscia :-)

    Też mi to zaczęło chodzić po głowie. :-)

    > IMO - kazda przetwornica, gdzie zmieniasz/dopasowujesz napiecie,
    > ma gdzies w sobie kawalek flybacka.

    Owszem, w postaci indukcyjności rozproszenia, ale w przetwornicach
    nierezonansowych (hard switching) pasożytnicze flybacki staramy się
    aktywnie usuwać z układu. :-)
    W rezonansowych regulacja napięcia polega na modulacji dobroci
    obwodu rezonansowego, co najczęściej oznacza FM. Nie jest to niezbędne,
    bo dobroć można zmieniać innymi sposobami (transduktor, warikap) przy
    stałej częstotliwości kluczowania, ale praktyka przemysłowa pokazuje, że
    FM jest najprostsze.

    > Ale moze mniejsza moc oscyluje w tym elemencie.

    Flyback, zwłaszcza w trybie DCM ma potężne prądy i natężenia pola
    magnetycznego w porównaniu do swojej mocy. To nie sprzyja sprawności.
    Ściślej, takie same straty będzie miała przetwornica o innej konstrukcji
    i jednakowej objętości rdzenia i miedzi, ale dramatycznie większej mocy,
    więc się prawie flybacków nie używa powyżej stukilkudziesięciu watów.
    Flyback jest koncepcyjnie prosty, ale to chyba wyczerpuje jego listę
    zalet.

    > Ewentualnie flyback z dwoma uzwojeniami jest wybitnie wredny, a np
    > zwykly dlawik mniej ..

    Jak w obwód rezonansowy napompujesz energii, to się ona musi gdzieś
    podziać, flyback tu żadnym wyjątkiem nie jest. Zacznie dzwonić z
    pojemnościmi pasożytniczymi dławika i kluczy i albo ta energia
    poprzebija klucze, albo się wytraci w snubberze, albo ją sobie odzyskasz
    active clampem/2T-flybackiem/rezonansem.

    Poza tym jest forma pośrednia: buck z dławikiem dzielonym.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2019-12-19 09:20:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    > Pytanie czy na pewno taniej, skoro MOT jest masywny... ale zakładam, że
    > skoro im się to opłaca i nie ma jeszcze mikrofalówek z SMPS, to jednak
    > jest taniej.
    > A jednak... wpisałem "mikrofalówka inwerterowa".
    > https://www.lg.com/pl/kuchenki-mikrofalowe/lg-MH6535
    GIS
    > Btw, nie jest tak, że kondensator wraz z indukcyjnością uzwojenia wtónego
    > MOT też robi za układ rezonansowy?

    Ale to jest rezonans równoległy. A gotowe kontrolery LLC są
    przystosowane do szeregowego i głupieją przy równoległym.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2019-12-19 09:22:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    [...]

    > Nie probowalem. Telewizory jakos dzialaly, ale moze nikt o sprawnosc
    > nie pytal.

    W telewizorach miałeś kilkadziesiąt watów. Zresztą szybko zaczęto
    używać powielaczy napięcia.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2019-12-19 13:09:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,
    >Wednesday, December 18, 2019, 5:30:32 PM, you wrote:
    [...]

    >W telewizorach miałeś kilkadziesiąt watów.
    I wtedy rezonanse znacznie mniej przeszkadzaja ?

    >Zresztą szybko zaczęto używać powielaczy napięcia.

    IMO - z innych przyczyn, tzn - tak taniej.
    Ale te powielacze wiele stopni nie mialy, wiec nadal bylo potrzebne
    wysokie napiecie - pare kV, czyli wiecej niz w kuchence.

    Swoja droga chodzi mi po glowie, ze w kuchence tez jest powielacz -
    tzn taki jednostopniowy - dwie diody.

    J.

  • 19. Data: 2019-12-19 20:31:03
    Od: Konopny <o...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 grudnia 2019 23:24:46 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski
    napisał:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Gallium_nitride
    >
    > "A potential mass-market application for GaN-based RF transistors is as
    > the microwave source for microwave ovens, replacing the magnetrons
    > currently used."

    Pewnie nikt nie buduje. Ale patrzę i to to ma lekko wyższą sprawność
    niż np. końcówka mocy w tel. komórkowym.

    Dla 900MHz końcówka mocy na GaN ma sprawność ok.70%, reszta idzie na ciepełko.
    Patrzymy na stare rozwiązania sprzed 20 lat np. końcówka mocy PF08103A
    cyt.
    High efficiency : 48% Typ at 34.5 dBm for E-GSM
    36% Typ at 31.5 dBm for DCS1800

    I już wiemy gdzie nowa technologia znajdzie zastosowanie.

  • 20. Data: 2019-12-20 02:47:34
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Konopny <o...@g...com>
    w artykule <news:09a3729a-8e4d-42b1-91e5-e37badbd4315@googlegro
    ups.com>
    pisze:

> [...]
    > High efficiency : 48% Typ at 34.5 dBm for E-GSM
    > 36% Typ at 31.5 dBm for DCS1800
    >
    > I już wiemy gdzie nowa technologia znajdzie zastosowanie.

    A jak wygląda porównanie sprawności GaN z magnetronem? W końcu normy dla AGD
    są coraz bardziej energooszczędne...

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)