    Subject: Re: I wychodzi szydlo z worka
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: "T." <k...@i...pl>
    Date: Thu, 11 Apr 2019 20:49:10 +0200

    W dniu 2019-04-11 o 12:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik T. k...@i...pl ...

    > A co sie tak naprawde zmieniło w tym roku?
    > Bo ja widze dwie zmienne:
    > - napływ kierowców z ukrainy (czy raport mowi o ich udziale w wypadkach?)
    > - strajk policji?
    >
    > Bo chyba nie sadzisz ze nagle zmniejszyła sie ilosc km przejezdzanych na
    > drogach?

    No właśnie tego nie podają...
    Napiszę CI, jak może wyglądać interpretacja statystyk.
    Swego czasu wprowadzono u nas obowiązek używania świateł przez cały rok
    w porze dnia. No i po roku ze statystyk wynikało, że liczba wypadków nie
    spadła, więc to wszystko zawracanie głowy. Tak wynikała prosta analiza
    statystyk.
    Ale dokładna już nieco inaczej.
    Ze statystyk usunięto liczbę wypadków od października do marca, kiedy
    ten obowiązek był i tak wcześniej.
    Potem usunięto wypadki w porze nocnej, no bo i tak w nocy świateł się używa.
    I to co zostało porównano z poprzednim rokiem, czyli wypadki w porze
    dnia w okresie od marca do października. Wyszło, że liczba wypadków
    spadła o ok. 17%.
    Dlaczego zatem summa summarum liczba wypadków w ciągu całego roku się
    nie zmieniła? Znów przyjrzano się bliżej wynikom i okazało się, że te
    17% mniej to jednocześnie 17% więcej wypadków w nocy - głównie młodzież
    wracająca z dyskotek. Ale przy takim pobieżnym spojrzeniu wychodziło, że
    obowiązek świecenia nic nie wniósł...
    Mam wrażenie, że dokładnie podobnie jest z tym wzrostem wypadków -
    pomijając, że akurat odchylenie 4% to może być jednorazowy wyskok, bo
    była ładna pogoda i ludzie gazowali. Ale dokładnej analizy nie ma. Jeśli
    np. w tym czasie wzrosła liczba samochodów i posiadaczy prawa jazdy, to
    być może jest tu prosta zależność liniowa - skoro jest więcej, to i
    więcej wypadków.
    T.