    From: Icek <i...@d...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Info z UKE
    Date: Sat, 05 Mar 2011 16:40:21 +0100

    > Po co wyważać otwarte drzwi, skoro sprawny i - moim zdaniem - miarodajny
    > system istnieje. Może wystarczy, że obecni hosterzy serwerów
    > speedtest.net w Polsce uzyskają dokument urzędowy (UKE?, MinInf?)
    > pozwalający być "certyfikowaną jednostką testującą" i gotowe.

    buahahahahahaha. Dobre. Może kolejny milion zaświadczeń, papierków,
    dokumentów, testów i tym podobnych ? Kto za to zapłaci ??

    Zrób statystykę. Już teraz w firmie w której pracuję udostępniamy
    100/100. Do LIMu mamy "tylko" gigabit. Jeżeli z mojej sieci podłączy się
    10 osób testujących to zajmie gigabit.

    Ten kolega od speedtestu ma gigabit wolny na zbyciu ? A jak dodamy do
    tego, że takich sieci dających 100/100 będzie więcej to on podepnie ten
    serwer speedtestu uplinkiem 10Gb/s ?

    Bez jaj. Gdzieś jej granica pomiędzy pomysłem i zyskami z tego płynącymi
    a kosztem jego wprowadzenia.

    Pomijając firmy, które celowo wprowadzają klientów w błąd to w mojej
    ocenie 90% problemów z szybkością to wina klienta:

    - za wolny router
    - za słaby sygnał radiowy (od routera klienta do komputera klienta)
    - wirusy/robaki
    - zajęty procek (i flash z którego korzysta speedtest)
    - rozwalony kabel w domu klienta (zadeptany, przygnieciony przez łóżko,
    przytrzaśnięty przez drzwi)
    - rozwalona RJotka (bo się ktoś potknął i od tamtej porty działa źle)
    - włam przez WiFi i ktoś korzysta z netu klienta
    - zawieszony router
    - brak świadomości, że mając w domu 4 komputery to router nie robi z
    internetu 20/1 cztery internety 20/1 tylko dzieli ten sygnał
    niesprawiedliwe pomiędzy komputery

    > Poza tym miałem onegdaj info od kolegi z firmy, która hostuje u siebie
    > jeden z serwerów speedtest.net, że za wiele pasma to nie pożera -
    > wystarczy gruba rura, która i tak jest prawie pusta. Zresztą może nawet
    > sam się tu wypowie i przedstawi przybliżone statystyki. :)

    nie ma prawie pustych rur. Po co mam trzymać pusty gigabit do LIMu?
    Kiedyś jest pełny bo gdyby stale był pusty to by go nie było.

    > Jednakże nawet w ten sposób nie ominiemy problemów związanych z
    > domniemywanym przez klientów spadkiem prędkości łącza spowodowanym
    > niewiedzą, wirusami, czy po prostu wysyceniem kontraktu przez torrenty
    > czy inne rapidshary lub - na co się rzadko zwraca uwagę - wysycony
    > upload będący zwykle ułamkiem prędkości downloadu - a to on jest
    > "parametrem handlowym" łącza.

    tu bym się wtrącił. Powinien być obowiązek podawania szybkości jako 2
    parametrów czyli 20/1

    > Procedura testowania musi być zdefiniowana i opisana - inaczej będzie
    > gigantyczna fala nadużyć. Tak samo, jak są opisane np. kryteria testów
    > NCAP - warunki są znane i dla wszystkich równe.

    ale po co Ci procedura. Ja mam na stronie procedurę. Po czym klient
    pisze "ale ja otworzyłem jakiś tam speedtest i wiem lepiej"

    > Być może warto nakazać ustawowo, że operator musi mieć u siebie
    > miarodajny tester łącza (standardowy i równy zestaw warunków!) i
    > stosowną procedurę jego używania w regulaminie. Oczywiście z drugiej
    > strony może się pojawić zarzut, że operatorzy do testerów zapewnią
    > łącze, ale na zewnątrz już niekoniecznie. Z kolejnej strony patrząc,
    > żaden operator nie da gwarancji przepustowości poza własną siecią - do
    > dziś można trafić na serwery stojące na SDI 115 kb/s i co wtedy?

    wydaje mi się, że tańsze są łącza poza firmę niż wewnętrzny szkielet.

    > Podsumowując - dyskutowany pomysł w obecnym wykonaniu Ministerstwa
    > Infrastruktury jest bublem, bublem dowodzącym niekompetencji i
    > kompletnej nieznajomości tematu przez pomysłodawcę.

    Jak zwykle ktoś wpadł na pomysł nie mając podstawowej informacji na
    temat technicznych aspektów

    Icek